Göran Hägglund ska vinna valet i Stockholm

Göran Hägglund (KD)

Stockholm den 8 november 2013

Inför valet lanserar Kristdemokraterna en trio som toppnamn i arbetet för barns och ungas uppväxtvillkor i Stockholm. Partiledare och socialminister Göran Hägglund är nummer ett på förslaget till gemensam valsedel för Stockholms stad och Stockholms län, följd av Emma Henriksson, Huddinge, och Caroline Szyber, Stockholm.

– I kontakten med väljare märker vi att det finns ett stort intresse för vår partiledare. Vi vet att många stockholmare gärna vill rösta på Göran Hägglund, som har ett stort förtroende i partiet och är en enorm tillgång genom sin erfarenhet, sina ledaregenskaper och sitt kunnande. Vi är glada över att presentera honom som den som vi vill ska toppa vår riksdagslista, säger Janne Stefansson och Anders Broberg, ordförande för Stockholms läns och Stockholms stads nomineringskommittéer.

Emma Henriksson, 36, som föreslås som nummer två är Kristdemokraternas gruppledare i riksdagen och partiets familjepolitiska talesperson. Caroline Szyber, 32, på plats tre är riksdagsledamot, rättspolitisk talesperson och distriktsordförande för Kristdemokraterna i Stockholms stad.

– Alltför många känner i dag att de inte får ihop tillvaron. Vi ser det på ökad sjukfrånvaro och vi ser det på ökad psykisk ohälsa hos unga. Det räcker inte att vi har förkortat vårdköerna och klarat den ekonomiska krisen, vi måste också skapa utrymme för människor att få ihop vardagen. Jag är glad att få nomineringskommitténs förtroende att fortsätta kämpa för det, säger Emma Henriksson.

– Jag är glad och hedrad över nomineringskomitteéns förslag. Alltför många känner i dag en otrygghet över att inte ha ett arbete att gå till eller över att inte få ekonomin att gå ihop. Jag vill arbeta vidare för en politik som gör det lättare att komma in på arbetsmarknaden, speciellt för unga, för en ökad kvalitet i välfärden och för ett företagsklimat som gör att små företag kan växa sig stora, säger Caroline Szyber.

Fakta:
– Göran Hägglund är Kristdemokraternas partiledare sedan 2004 och Sveriges socialminister sedan 2006. Han är född 1959, är gift och har två barn. Göran Hägglund har varit engagerad för Kristdemokraterna sedan 1970-talet och haft en plats i riksdagen sedan 1991.
– Nomineringskommittéerna har enats om att de sex första namnen ska vara gemensamma på valsedlarna i Stockholms stad och Stockholms län. Ombuden på nomineringsstämman den 23 november fastställer hur valsedlarna ska se ut.

Förslag till toppnamn inför riksdagsvalet 2014:
1. Göran Hägglund, partiledare,statsråd
2. Emma Henriksson, Huddinge, riksdagsledamot
3. Caroline Szyber, Stockholm, riksdagsledamot
4. Robert Halef, Södertälje, riksdagsledamot
5. Jakob Forssmed, Sollentuna, statssekreterare
6. Désirée Pethrus, Stockholm, riksdagsledamot

För mer information:
Janne Stefanson (KD)
Ordförande, Stockholms läns nomineringskommitté

Anders Broberg (KD)
Ordförande, Stockholms stads nomineringskommitté