Gratisåkning med pendelbåt ökade resandet med 33 procent

den 18 september 2014

När SL-resenärer under förra veckan efter ett initiativ från Kristdemokraterna fick provåka den miljövänliga pendelbåtstrafiken mellan Gamla stan och Solna ökade resandet med 33 procent.

Karl Henriksson (KD)– Det är tydligt att stockholmarna uppskattar möjligheten att resa miljövänligt på vatten. Vi kristdemokrater arbetar för att SL:s resenärer även i framtiden skall kunna resa med E/S Movitz mellan Stadshuset och Solna. Vi vill ha ett nät av pendelbåtstrafik både på Mälaren och Saltsjön, säger Karl Henriksson (KD), gruppledare i trafiknämnden.

Resenärer med SL-kort kunde mellan den 8 och 12 september resa med den privata linjen som drivs av Green City Ferries och går mellan Riddarholmskajen och Solna strand. Kristdemokraternas förslag är att linjen ska ingå i SL-trafiken.

– Eftersom pendelbåtarna är en av våra profilfrågor och vi ökar mest i Alliansen känner vi att vi har vind i seglen inför höstens arbete. Vi ser en tydlig ökning i just landstingsvalet i Ekerö, Vaxholm och Lidingö, tre kommuner som påtagligt berörs av våra förslag för pendelbåtar, säger Karl Henriksson.

För mer information:
Simon Olsson

Ny mottagning för assisterad befruktning öppnar i Solna strand

Solna och Sundbyberg får en ny mottagning som hjälper människor som har svårt att få barn. Förra veckan beslutade Alliansen att godkänna den ny

Stockholm först med fokusrapport för den dolda kvinnosjukdomen lipödem

Alliansen i Stockholms läns landsting uppmärksammar situationen för kvinnor som drabbas av den kroniska och ofta smärtsamma sjukdomen lipödem. De

KD stad och län satsar på nya och gamla talanger

Kristdemokraterna i stad och län arrangerar under hösten en utbildningssatsning för partidistriktens stjärnskott. Alla partiavdelningar har fått

Alliansen förstärker vården för könsstympade kvinnor

AMEL-mottagningen på Södersjukhuset är Sveriges enda mottagning för könsstympade kvinnor. Från och med nästa år höjer den styrande Alliansen

Centrum för diabetes och patienter med MS och Parkinson har öppnat

Stockholms läns landsting samlar vården och forskningen för patienter med diabetes och patienter med MS, Parkinson och andra neurologiska sjukdomar