Gratisåkning med pendelbåt ökade resandet med 33 procent

den 18 september 2014

När SL-resenärer under förra veckan efter ett initiativ från Kristdemokraterna fick provåka den miljövänliga pendelbåtstrafiken mellan Gamla stan och Solna ökade resandet med 33 procent.

Karl Henriksson (KD)– Det är tydligt att stockholmarna uppskattar möjligheten att resa miljövänligt på vatten. Vi kristdemokrater arbetar för att SL:s resenärer även i framtiden skall kunna resa med E/S Movitz mellan Stadshuset och Solna. Vi vill ha ett nät av pendelbåtstrafik både på Mälaren och Saltsjön, säger Karl Henriksson (KD), gruppledare i trafiknämnden.

Resenärer med SL-kort kunde mellan den 8 och 12 september resa med den privata linjen som drivs av Green City Ferries och går mellan Riddarholmskajen och Solna strand. Kristdemokraternas förslag är att linjen ska ingå i SL-trafiken.

– Eftersom pendelbåtarna är en av våra profilfrågor och vi ökar mest i Alliansen känner vi att vi har vind i seglen inför höstens arbete. Vi ser en tydlig ökning i just landstingsvalet i Ekerö, Vaxholm och Lidingö, tre kommuner som påtagligt berörs av våra förslag för pendelbåtar, säger Karl Henriksson.

För mer information:
Simon Olsson

Kommentar angående problem i journalsystem för BB

Journalsystemet Obstretrix används för att överföra den gravida kvinnans och fostrets journaler från mödravården till förlossningsavdelningen.

I dag får SL en ny taxa och tar bort zonerna

Kristdemokraterna, Miljöpartiet, Moderaterna, Liberalerna och Centerpartiet i Stockholms läns landsting tecknade i våras en överenskommelse om kol

Ökat stöd till barn med autismspektrumdiagnos

Under 2017 bygger Stockholms läns landsting ut stödet från habiliteringen så att alla barn och unga till och med 18 år med autismspektrumdiagnos,