Grattis Karolinska Institutet – nu blir vi tillsammans ännu bättre på forskning

Karolinska institutes flagga. Foto: Wikimedia Commons

Stockholm den 6 mars 2014

Karolinska Institutet klättrar på rankningen av världens bästa universitet. När ansedda forskare har bedömt hur de ser på världens högre lärosäten kommer det medicinska universitetet i Stockholm strax under plats 50.

Stig Nyman (KD)– Jag gratulerar Karolinska Institutet till det goda ryktet i den akademiska världen och gläds över det nära samarbete vi har. En stor del av framgångarna för KI handlar om tillgången till landstingets verksamheter. De fördelarna vill vi utveckla så att Stockholm fortsätter att utvecklas som världsstad när det gäller forskning och utbildning, säger Stig Nyman (KD), forskningslandstingsråd, Stockholms läns landsting.

Bland Karolinska Institutets och Stockholms läns landstings mest synliga samarbetsprojekt för tillfället finns OpenLab, som handlar om Stockholms framtida utmaningar, och 4D, som belyser de fyra stora folksjukdomarna bröstcancer, diabetes, hjärtsvikt och ledgångsreumatism.

– I princip all forskning inom landstinget bedrivs tillsammans med Karolinska Institutet. Stockholm står för över hälften av den landstingsbedrivna forskningen i Sverige. Det är glädjande att se att vår forskningsstrategi, som går ut på att göra forskningen patientnära och fokuserad på snabba resultat för en förbättrad sjukvård, ger avkall hos dem som är insatta i den akademiska världen internationellt, säger Stig Nyman.

För mer information:
Simon Olsson

Se också:
SVT ABC: Karolinska kvar bland ansedda högskolor >>

Svenska universitet tappar i anseende >>

Nytt diagnoscentrum för cancer för tio miljoner

Stockholms läns landsting satsar 10,6 miljoner på ett diagnostiskt centrum för cancer vid Danderyds sjukhus. Det beslutar hälso- och sjukvårdsnä

Indikationer på avvikande mönster visar att granskning av journaler är viktig

Alliansen i Stockholms läns landsting välkomnar att hälso- och sjukvårdsförvaltningen granskar 400 journaler extra för att undersöka misstänkt

Vi kampanjar i Kungsträdgården 18 mars!

Imorgon kampanjar Kristdemokraterna i Stockholms stad i Kungsträdgården kl. 12:00! Erik Slottner, borgarråd, och Caroline Szyber, riksdagsledamot,

Bättre färdtjänst efter åtgärder

Efter att landstinget och taxiföretagen satte in åtgärder mot problemen i färdtjänsten i Stockholms län går det att se tendenser till att utvec

Högre ambitioner för att följa upp vården i Stockholm

Alliansen i Stockholms läns landsting ökar uppföljningen av att landstingets pengar används på rätt sätt genom att stärka uppföljningen av v

”Skattepengar ska inte gå till att hylla rånare”

Stiftelsen Mångkulturellt centrum i Botkyrka, som får 1,4 miljoner i verksamhetsstöd av Stockholms läns landsting i år, har medverkat till en vä

Bygg längdskidtunnel i Stockholm

Pressmeddelande Kristdemokraterna i Stockholm stad Stockholm den 8 mars 2016 Bygg längdskidtunnel i Stockholm Såhär i vasaloppstider är de

Lång väg kvar att gå på Internationella kvinnodagen

I dag den 8 mars är det den Internationella kvinnodagen. Ella Bohlin (KD) som har ansvar för kvinnosjukvården i Stockholms län över att mycket h

Ny partiavdelning och nya ordföranden!

Nu har alla partiavdelningar i Stockholms stad haft sina respektive årsmöten! Vi vill därför passa på att flagga för den nya avdelningen "Jär

Alliansen fortsatt större än rödgröna i ny mätning

Novus har för Stockholms Tidningens räkning frågat 1 100 personer i Stockholms län om deras sympatier i landstingsvalet. Allianspartierna samlar 4