Grattis Karolinska Institutet – nu blir vi tillsammans ännu bättre på forskning

Karolinska institutes flagga. Foto: Wikimedia Commons

Stockholm den 6 mars 2014

Karolinska Institutet klättrar på rankningen av världens bästa universitet. När ansedda forskare har bedömt hur de ser på världens högre lärosäten kommer det medicinska universitetet i Stockholm strax under plats 50.

Stig Nyman (KD)– Jag gratulerar Karolinska Institutet till det goda ryktet i den akademiska världen och gläds över det nära samarbete vi har. En stor del av framgångarna för KI handlar om tillgången till landstingets verksamheter. De fördelarna vill vi utveckla så att Stockholm fortsätter att utvecklas som världsstad när det gäller forskning och utbildning, säger Stig Nyman (KD), forskningslandstingsråd, Stockholms läns landsting.

Bland Karolinska Institutets och Stockholms läns landstings mest synliga samarbetsprojekt för tillfället finns OpenLab, som handlar om Stockholms framtida utmaningar, och 4D, som belyser de fyra stora folksjukdomarna bröstcancer, diabetes, hjärtsvikt och ledgångsreumatism.

– I princip all forskning inom landstinget bedrivs tillsammans med Karolinska Institutet. Stockholm står för över hälften av den landstingsbedrivna forskningen i Sverige. Det är glädjande att se att vår forskningsstrategi, som går ut på att göra forskningen patientnära och fokuserad på snabba resultat för en förbättrad sjukvård, ger avkall hos dem som är insatta i den akademiska världen internationellt, säger Stig Nyman.

För mer information:
Simon Olsson

Se också:
SVT ABC: Karolinska kvar bland ansedda högskolor >>

Svenska universitet tappar i anseende >>

Kristdemokraterna i Stockholms läns landsting söker pressekreterare

Stockholms läns landsting är en av Sveriges största arbetsgivare och påverkar varje dag hundratusentals stockholmare som åker kollektivtrafik ell

”Betonglejon inte tillräckligt för att skydda gatorna mot terror”

Ny plan ska förbättra Stockholms trafik

Dags att besluta om budgeten för Stockholms läns landsting

Fyra av fem vårdcentraler har KD-vallöftet äldremottagning

Jakob Forssmed håller partiledartal 16 juni