Grattis Karolinska Institutet – nu blir vi tillsammans ännu bättre på forskning

Karolinska institutes flagga. Foto: Wikimedia Commons

Stockholm den 6 mars 2014

Karolinska Institutet klättrar på rankningen av världens bästa universitet. När ansedda forskare har bedömt hur de ser på världens högre lärosäten kommer det medicinska universitetet i Stockholm strax under plats 50.

Stig Nyman (KD)– Jag gratulerar Karolinska Institutet till det goda ryktet i den akademiska världen och gläds över det nära samarbete vi har. En stor del av framgångarna för KI handlar om tillgången till landstingets verksamheter. De fördelarna vill vi utveckla så att Stockholm fortsätter att utvecklas som världsstad när det gäller forskning och utbildning, säger Stig Nyman (KD), forskningslandstingsråd, Stockholms läns landsting.

Bland Karolinska Institutets och Stockholms läns landstings mest synliga samarbetsprojekt för tillfället finns OpenLab, som handlar om Stockholms framtida utmaningar, och 4D, som belyser de fyra stora folksjukdomarna bröstcancer, diabetes, hjärtsvikt och ledgångsreumatism.

– I princip all forskning inom landstinget bedrivs tillsammans med Karolinska Institutet. Stockholm står för över hälften av den landstingsbedrivna forskningen i Sverige. Det är glädjande att se att vår forskningsstrategi, som går ut på att göra forskningen patientnära och fokuserad på snabba resultat för en förbättrad sjukvård, ger avkall hos dem som är insatta i den akademiska världen internationellt, säger Stig Nyman.

För mer information:
Simon Olsson

Se också:
SVT ABC: Karolinska kvar bland ansedda högskolor >>

Svenska universitet tappar i anseende >>

Budgeten för 2018: Så mycket pengar får vården och kollektivtrafiken

En attraktiv, hållbar och växande Stockholmsregion med frihet för invånarna. Det är målet när Alliansen i Stockholms läns landsting presentera

Så hjälper vi barn med ADHD bättre

Genom att olika delar av samhället hjälps åt kan barn som har ADHD få bättre och bättre förutsättningar. Det skriver barn- och äldrelandsting

”Det måste gå att freda sin mark”

Kojor, tält och husvagnar. Tillfälliga bosättningar på privat mark gör att ägaren inte kan använda marken. Ofta måste markägaren städa, sane

Välkomna på medlemskväll med Ebba Busch Thor

Den 10 maj har vi äran att gästas av vår partiledare Ebba Busch Thor som kommer hålla ett inspirerande anförande och mingla tillsammans med oss.

Här byggs förlossningsvården ut mest i Stockholm

Nästa år flyttar förlossningskliniken på Huddinge sjukhus till en nybyggd avdelning. De kommande åren sker den största ökningen av kapaciteten

Kunskapen om lipödem ska öka i Stockholm

Landstingsrådet Ella Bohlin (KD) har engagerat sig för de kvinnor som drabbas av lipödem. Som ansvarig för kroniska sjukdomar och kvinnosjukvårde