Grattis SL till S:t Julianpriset!

SL och sektionen Hållbar utveckling vann i går på Internationella funktionshinderdagen S:t Julianpriset i kategorin tillgänglig information och kommunikation. Priset är ett kvitto på att arbetet med funktionshinderfrågor och tillgänglighet inom SL går framåt.

Karl Henriksson (KD)– Det här är en jättefin bekräftelse till våra medarbetare som jobbar hårt för att förbättra kommunikationen inom SL så att alltfler kan ta del av den. Att göra kollektivtrafiken tillgänglig för alla är ett långsiktigt arbete i många steg, och S:t Julianpriset visar att Stockholm kommer allt närmare, säger Karl Henriksson (KD), ordförande för färdtjänst- och tillgänglighetsberedningen i Stockholms läns landsting.

Ewa Samuelsson (KD), biträdande socialborgarråd med ansvar för tillgänglighet och funktionshinderfrågor, delade ut priset vid en ceremoni i Kulturhuset. Stockholms stads pris delas ut varje år för att sätta fokus på tillgänglighetsarbete för ett samhälle där alla inkluderas.

Ewa Samuelsson (KD)– Det är glädjande att det har blivit en tradition att dela ut S:t Julianpriset. Uppmärksamhet åt verksamheter som är framgångsrika genom ökad tillgänglighet inspirerar andra aktörer och sporrar till fortsatta framsteg, säger Ewa Samuelsson (KD).

Så här lyder motiveringen:

”Verksamheten har genom utveckling av information till allmänheten förbättrat möjligheten för t ex personer med synnedsättning och kognitiva svårigheter att förflytta sig inom staden.
Utveckling av automatiska informationssystem med tal och text har ökat tillgängligheten. Elektroniska skyltar och automatiska hörbara utrop samt information i realtid med särskilda högtalarfunktioner har bidragit till förbättrade möjligheter till förflyttning inom staden och bidragit till självständighet och delaktighet.
Verksamhetens arbete med att utöka den informativa och kommunikativa tillgängligheten är en god förebild för andra.”

Nytt diagnoscentrum för cancer för tio miljoner

Stockholms läns landsting satsar 10,6 miljoner på ett diagnostiskt centrum för cancer vid Danderyds sjukhus. Det beslutar hälso- och sjukvårdsnä

Indikationer på avvikande mönster visar att granskning av journaler är viktig

Alliansen i Stockholms läns landsting välkomnar att hälso- och sjukvårdsförvaltningen granskar 400 journaler extra för att undersöka misstänkt

Vi kampanjar i Kungsträdgården 18 mars!

Imorgon kampanjar Kristdemokraterna i Stockholms stad i Kungsträdgården kl. 12:00! Erik Slottner, borgarråd, och Caroline Szyber, riksdagsledamot,

Bättre färdtjänst efter åtgärder

Efter att landstinget och taxiföretagen satte in åtgärder mot problemen i färdtjänsten i Stockholms län går det att se tendenser till att utvec

Högre ambitioner för att följa upp vården i Stockholm

Alliansen i Stockholms läns landsting ökar uppföljningen av att landstingets pengar används på rätt sätt genom att stärka uppföljningen av v

”Skattepengar ska inte gå till att hylla rånare”

Stiftelsen Mångkulturellt centrum i Botkyrka, som får 1,4 miljoner i verksamhetsstöd av Stockholms läns landsting i år, har medverkat till en vä

Bygg längdskidtunnel i Stockholm

Pressmeddelande Kristdemokraterna i Stockholm stad Stockholm den 8 mars 2016 Bygg längdskidtunnel i Stockholm Såhär i vasaloppstider är de

Lång väg kvar att gå på Internationella kvinnodagen

I dag den 8 mars är det den Internationella kvinnodagen. Ella Bohlin (KD) som har ansvar för kvinnosjukvården i Stockholms län över att mycket h

Ny partiavdelning och nya ordföranden!

Nu har alla partiavdelningar i Stockholms stad haft sina respektive årsmöten! Vi vill därför passa på att flagga för den nya avdelningen "Jär

Alliansen fortsatt större än rödgröna i ny mätning

Novus har för Stockholms Tidningens räkning frågat 1 100 personer i Stockholms län om deras sympatier i landstingsvalet. Allianspartierna samlar 4