Grattis Stockholm! Nya Karolinska Solna har öppnat

Söndagen den 20 november tog Nya Karolinska i Solna emot den första patienten, efter mångårig planering och många beslut. Det är ett stort och viktigt steg för sjukvården i Stockholm och Sverige.

Kristdemokraternas landstingsråd Ella Bohlin rapporterar från öppnandet.

– Allt har gått enligt plan. Det här är planerat sedan många år tillbaka och det har varit en lång process. Bygget startade 2010. I dag på morgonen flyttade 20 patienter in och allt har gått jättebra. Det är jag väldigt glad över, säger Ella Bohlin.

Företrädare för Alliansen i Stockholms läns landsting på DN debatt.

”Ytterst handlar det om patienterna. I hela arbetet går patientsäkerheten alltid först och där har vi full tillit till de bedömningar som professionen gör. Det är de många patienterna som enkelt ska få snabbare vård utan köer, men det är också de allra sjukaste patienterna som ska erbjudas en vård som är så bra som det bara är möjligt. Detta uppdrag måste utgöra kärnan för hela vår välfärdsverksamhet.”

Alliansen skriver också om införandet av tematisk organisation som utgår från patientens väg genom vården. Denna nya organisation skapar möjlighet för sjukhuset att arbeta patientfokuserat och samla alla viktiga kompetenser runt patienten.

Men det finns också självkritik kring kommunikationen av sjukhusbygget. Alliansen skriver att spekulationer om den totala kostnaden för sjukhuset kunde ha undvikits om man redan från början varit tydligare med den totala kostnaden för sjukhuset. Undertecknare är Ella Bohlin (KD), Torbjörn Rosdahl, Marie Ljungberg Schött, Peter Carpelan och Paul Lindquist (M), Anna Starbrink och Daniel Forslund (L) samt Gustav Hemming (C).

Läs mer: Nya Karolinska byggs enligt plan och beräknad kostnad >>

Nytt diagnoscentrum för cancer för tio miljoner

Stockholms läns landsting satsar 10,6 miljoner på ett diagnostiskt centrum för cancer vid Danderyds sjukhus. Det beslutar hälso- och sjukvårdsnä

Indikationer på avvikande mönster visar att granskning av journaler är viktig

Alliansen i Stockholms läns landsting välkomnar att hälso- och sjukvårdsförvaltningen granskar 400 journaler extra för att undersöka misstänkt

Vi kampanjar i Kungsträdgården 18 mars!

Imorgon kampanjar Kristdemokraterna i Stockholms stad i Kungsträdgården kl. 12:00! Erik Slottner, borgarråd, och Caroline Szyber, riksdagsledamot,

Bättre färdtjänst efter åtgärder

Efter att landstinget och taxiföretagen satte in åtgärder mot problemen i färdtjänsten i Stockholms län går det att se tendenser till att utvec

Högre ambitioner för att följa upp vården i Stockholm

Alliansen i Stockholms läns landsting ökar uppföljningen av att landstingets pengar används på rätt sätt genom att stärka uppföljningen av v

”Skattepengar ska inte gå till att hylla rånare”

Stiftelsen Mångkulturellt centrum i Botkyrka, som får 1,4 miljoner i verksamhetsstöd av Stockholms läns landsting i år, har medverkat till en vä

Bygg längdskidtunnel i Stockholm

Pressmeddelande Kristdemokraterna i Stockholm stad Stockholm den 8 mars 2016 Bygg längdskidtunnel i Stockholm Såhär i vasaloppstider är de

Lång väg kvar att gå på Internationella kvinnodagen

I dag den 8 mars är det den Internationella kvinnodagen. Ella Bohlin (KD) som har ansvar för kvinnosjukvården i Stockholms län över att mycket h

Ny partiavdelning och nya ordföranden!

Nu har alla partiavdelningar i Stockholms stad haft sina respektive årsmöten! Vi vill därför passa på att flagga för den nya avdelningen "Jär

Alliansen fortsatt större än rödgröna i ny mätning

Novus har för Stockholms Tidningens räkning frågat 1 100 personer i Stockholms län om deras sympatier i landstingsvalet. Allianspartierna samlar 4