Grattis Stockholm! Nya Karolinska Solna har öppnat

Söndagen den 20 november tog Nya Karolinska i Solna emot den första patienten, efter mångårig planering och många beslut. Det är ett stort och viktigt steg för sjukvården i Stockholm och Sverige.

Kristdemokraternas landstingsråd Ella Bohlin rapporterar från öppnandet.

– Allt har gått enligt plan. Det här är planerat sedan många år tillbaka och det har varit en lång process. Bygget startade 2010. I dag på morgonen flyttade 20 patienter in och allt har gått jättebra. Det är jag väldigt glad över, säger Ella Bohlin.

Företrädare för Alliansen i Stockholms läns landsting på DN debatt.

”Ytterst handlar det om patienterna. I hela arbetet går patientsäkerheten alltid först och där har vi full tillit till de bedömningar som professionen gör. Det är de många patienterna som enkelt ska få snabbare vård utan köer, men det är också de allra sjukaste patienterna som ska erbjudas en vård som är så bra som det bara är möjligt. Detta uppdrag måste utgöra kärnan för hela vår välfärdsverksamhet.”

Alliansen skriver också om införandet av tematisk organisation som utgår från patientens väg genom vården. Denna nya organisation skapar möjlighet för sjukhuset att arbeta patientfokuserat och samla alla viktiga kompetenser runt patienten.

Men det finns också självkritik kring kommunikationen av sjukhusbygget. Alliansen skriver att spekulationer om den totala kostnaden för sjukhuset kunde ha undvikits om man redan från början varit tydligare med den totala kostnaden för sjukhuset. Undertecknare är Ella Bohlin (KD), Torbjörn Rosdahl, Marie Ljungberg Schött, Peter Carpelan och Paul Lindquist (M), Anna Starbrink och Daniel Forslund (L) samt Gustav Hemming (C).

Läs mer: Nya Karolinska byggs enligt plan och beräknad kostnad >>

Budgeten för 2018: Så mycket pengar får vården och kollektivtrafiken

En attraktiv, hållbar och växande Stockholmsregion med frihet för invånarna. Det är målet när Alliansen i Stockholms läns landsting presentera

Så hjälper vi barn med ADHD bättre

Genom att olika delar av samhället hjälps åt kan barn som har ADHD få bättre och bättre förutsättningar. Det skriver barn- och äldrelandsting

”Det måste gå att freda sin mark”

Kojor, tält och husvagnar. Tillfälliga bosättningar på privat mark gör att ägaren inte kan använda marken. Ofta måste markägaren städa, sane

Välkomna på medlemskväll med Ebba Busch Thor

Den 10 maj har vi äran att gästas av vår partiledare Ebba Busch Thor som kommer hålla ett inspirerande anförande och mingla tillsammans med oss.

Här byggs förlossningsvården ut mest i Stockholm

Nästa år flyttar förlossningskliniken på Huddinge sjukhus till en nybyggd avdelning. De kommande åren sker den största ökningen av kapaciteten

Kunskapen om lipödem ska öka i Stockholm

Landstingsrådet Ella Bohlin (KD) har engagerat sig för de kvinnor som drabbas av lipödem. Som ansvarig för kroniska sjukdomar och kvinnosjukvårde