Grattis Stockholm! Nya Karolinska Solna har öppnat

Söndagen den 20 november tog Nya Karolinska i Solna emot den första patienten, efter mångårig planering och många beslut. Det är ett stort och viktigt steg för sjukvården i Stockholm och Sverige.

Kristdemokraternas landstingsråd Ella Bohlin rapporterar från öppnandet.

– Allt har gått enligt plan. Det här är planerat sedan många år tillbaka och det har varit en lång process. Bygget startade 2010. I dag på morgonen flyttade 20 patienter in och allt har gått jättebra. Det är jag väldigt glad över, säger Ella Bohlin.

Företrädare för Alliansen i Stockholms läns landsting på DN debatt.

”Ytterst handlar det om patienterna. I hela arbetet går patientsäkerheten alltid först och där har vi full tillit till de bedömningar som professionen gör. Det är de många patienterna som enkelt ska få snabbare vård utan köer, men det är också de allra sjukaste patienterna som ska erbjudas en vård som är så bra som det bara är möjligt. Detta uppdrag måste utgöra kärnan för hela vår välfärdsverksamhet.”

Alliansen skriver också om införandet av tematisk organisation som utgår från patientens väg genom vården. Denna nya organisation skapar möjlighet för sjukhuset att arbeta patientfokuserat och samla alla viktiga kompetenser runt patienten.

Men det finns också självkritik kring kommunikationen av sjukhusbygget. Alliansen skriver att spekulationer om den totala kostnaden för sjukhuset kunde ha undvikits om man redan från början varit tydligare med den totala kostnaden för sjukhuset. Undertecknare är Ella Bohlin (KD), Torbjörn Rosdahl, Marie Ljungberg Schött, Peter Carpelan och Paul Lindquist (M), Anna Starbrink och Daniel Forslund (L) samt Gustav Hemming (C).

Läs mer: Nya Karolinska byggs enligt plan och beräknad kostnad >>

Trygghet och en miljon fler resor per dag är målet för 2030

Tryggheten är i fokus i det nya trafikförsörjningsprogrammet för Stockholms län. Där finns ambitiösa mål: SL ska ha 1 miljon fler resor om dag

Sverigeförhandlingen bra för familjer i Stockholms län