Hallunda och Norsborg först med toaletter i tunnelbanan

Toalettstol.

I går togs ett stort steg för att det ska finnas toaletter i tunnelbanan. Det är stationerna i Hallunda och Norsborg som ser ut att blir först med nöd-inrättningarna, efter ett enigt beslut i trafiknämnden i landstinget under tisdagen.

Karl Henriksson (KD)– Kristdemokraterna har drivit igenom att de tunnelbanestationer som byggs om ska utrustas med toaletter, och nu är det glädjande att vi fått med de andra partierna på att börja i Botkyrka. En del skulle kanske kalla det här för en skitfråga, men den handlar om tillgänglighet och är viktig eftersom bristen på toaletter är ett problem för barnfamiljer, äldre och resenärer med funktionsnedsättningar, säger Karl Henriksson (KD), ordförande för färdtjänst- och tillgänglighetsberedningen och ledamot i trafiknämnden.

Stationerna i Hallunda och Norsborg ska rustas upp och moderniseras som en del av att tunnelbanans röda linje genomgår en historisk upprustning, med nya tåg, nytt signalsystem och en ny depå för tågen. I upprustningen av stationerna ingår även nya hissar och rulltrappor och andra tillgänglighetsåtgärder.

– Det är egentligen konstigt att ingen tunnelbanestation redan har offentliga toaletter. Det här en relativt enkel åtgärd när stationerna ändå byggs om, men den kommer att innebära en stor lättnad för resenärerna när behoven uppstår, säger Karl Henriksson.

För mer information:
Simon Olsson

Ny mottagning för assisterad befruktning öppnar i Solna strand

Solna och Sundbyberg får en ny mottagning som hjälper människor som har svårt att få barn. Förra veckan beslutade Alliansen att godkänna den ny

Stockholm först med fokusrapport för den dolda kvinnosjukdomen lipödem

Alliansen i Stockholms läns landsting uppmärksammar situationen för kvinnor som drabbas av den kroniska och ofta smärtsamma sjukdomen lipödem. De

KD stad och län satsar på nya och gamla talanger

Kristdemokraterna i stad och län arrangerar under hösten en utbildningssatsning för partidistriktens stjärnskott. Alla partiavdelningar har fått

Alliansen förstärker vården för könsstympade kvinnor

AMEL-mottagningen på Södersjukhuset är Sveriges enda mottagning för könsstympade kvinnor. Från och med nästa år höjer den styrande Alliansen

Centrum för diabetes och patienter med MS och Parkinson har öppnat

Stockholms läns landsting samlar vården och forskningen för patienter med diabetes och patienter med MS, Parkinson och andra neurologiska sjukdomar