Hallunda och Norsborg först med toaletter i tunnelbanan

Toalettstol.

I går togs ett stort steg för att det ska finnas toaletter i tunnelbanan. Det är stationerna i Hallunda och Norsborg som ser ut att blir först med nöd-inrättningarna, efter ett enigt beslut i trafiknämnden i landstinget under tisdagen.

Karl Henriksson (KD)– Kristdemokraterna har drivit igenom att de tunnelbanestationer som byggs om ska utrustas med toaletter, och nu är det glädjande att vi fått med de andra partierna på att börja i Botkyrka. En del skulle kanske kalla det här för en skitfråga, men den handlar om tillgänglighet och är viktig eftersom bristen på toaletter är ett problem för barnfamiljer, äldre och resenärer med funktionsnedsättningar, säger Karl Henriksson (KD), ordförande för färdtjänst- och tillgänglighetsberedningen och ledamot i trafiknämnden.

Stationerna i Hallunda och Norsborg ska rustas upp och moderniseras som en del av att tunnelbanans röda linje genomgår en historisk upprustning, med nya tåg, nytt signalsystem och en ny depå för tågen. I upprustningen av stationerna ingår även nya hissar och rulltrappor och andra tillgänglighetsåtgärder.

– Det är egentligen konstigt att ingen tunnelbanestation redan har offentliga toaletter. Det här en relativt enkel åtgärd när stationerna ändå byggs om, men den kommer att innebära en stor lättnad för resenärerna när behoven uppstår, säger Karl Henriksson.

För mer information:
Simon Olsson

I dag får SL en ny taxa och tar bort zonerna

Kristdemokraterna, Miljöpartiet, Moderaterna, Liberalerna och Centerpartiet i Stockholms läns landsting tecknade i våras en överenskommelse om kol

Ökat stöd till barn med autismspektrumdiagnos

Under 2017 bygger Stockholms läns landsting ut stödet från habiliteringen så att alla barn och unga till och med 18 år med autismspektrumdiagnos,

Landstingets nya krav: Mer delaktighet för personer med funktionsnedsättning

Den 1 januari ska alla som arbetar på uppdrag av Stockholms läns landsting ha ett normkritiskt förhållningssätt. Det är en del av landstingets n

”Skicka ut kallelse om att ge blod”

Blodcentralen i Stockholm berättar att det behövs mer blod inför jul- och nyårshelgerna. Kristdemokraterna vill göra påfyllningen av blodlagren

Ny tidsplan för vårdval geriatrik

Det nya vårdvalet för geriatriken i Stockholms läns landsting kommer inte att starta i januari 2018 som planerat. Orsaken är bland annat att lands