Hallunda och Norsborg först med toaletter i tunnelbanan

Toalettstol.

I går togs ett stort steg för att det ska finnas toaletter i tunnelbanan. Det är stationerna i Hallunda och Norsborg som ser ut att blir först med nöd-inrättningarna, efter ett enigt beslut i trafiknämnden i landstinget under tisdagen.

Karl Henriksson (KD)– Kristdemokraterna har drivit igenom att de tunnelbanestationer som byggs om ska utrustas med toaletter, och nu är det glädjande att vi fått med de andra partierna på att börja i Botkyrka. En del skulle kanske kalla det här för en skitfråga, men den handlar om tillgänglighet och är viktig eftersom bristen på toaletter är ett problem för barnfamiljer, äldre och resenärer med funktionsnedsättningar, säger Karl Henriksson (KD), ordförande för färdtjänst- och tillgänglighetsberedningen och ledamot i trafiknämnden.

Stationerna i Hallunda och Norsborg ska rustas upp och moderniseras som en del av att tunnelbanans röda linje genomgår en historisk upprustning, med nya tåg, nytt signalsystem och en ny depå för tågen. I upprustningen av stationerna ingår även nya hissar och rulltrappor och andra tillgänglighetsåtgärder.

– Det är egentligen konstigt att ingen tunnelbanestation redan har offentliga toaletter. Det här en relativt enkel åtgärd när stationerna ändå byggs om, men den kommer att innebära en stor lättnad för resenärerna när behoven uppstår, säger Karl Henriksson.

För mer information:
Simon Olsson

Nytt centrum ska hjälpa barn med allergi

Budgeten för 2018: Så mycket pengar får vården och kollektivtrafiken

En attraktiv, hållbar och växande Stockholmsregion med frihet för invånarna. Det är målet när Alliansen i Stockholms läns landsting presentera

Så hjälper vi barn med ADHD bättre

Genom att olika delar av samhället hjälps åt kan barn som har ADHD få bättre och bättre förutsättningar. Det skriver barn- och äldrelandsting

”Det måste gå att freda sin mark”

Kojor, tält och husvagnar. Tillfälliga bosättningar på privat mark gör att ägaren inte kan använda marken. Ofta måste markägaren städa, sane

Välkomna på medlemskväll med Ebba Busch Thor

Den 10 maj har vi äran att gästas av vår partiledare Ebba Busch Thor som kommer hålla ett inspirerande anförande och mingla tillsammans med oss.

Här byggs förlossningsvården ut mest i Stockholm

Nästa år flyttar förlossningskliniken på Huddinge sjukhus till en nybyggd avdelning. De kommande åren sker den största ökningen av kapaciteten

Kunskapen om lipödem ska öka i Stockholm

Landstingsrådet Ella Bohlin (KD) har engagerat sig för de kvinnor som drabbas av lipödem. Som ansvarig för kroniska sjukdomar och kvinnosjukvårde