Halverad restid mellan Täby och Stockholms centralstation

För SL:s resenärer tar idag en resa mellan Täby centrum och Stockholms centralstation närmare 40 minuter. För resenärerna är detta en tidskrävande resa som dessutom kräver två till tre byten.

– Att SL nu ska utreda Norrortsbanan som är en ny pendeltågsgren som förbinder Arninge med Barkarby via Täby centrum, Sollentuna och Kista är positivt. Med pendeltåg från Täby till Stockholms centralstation kan restiden halveras till omkring 15 minuter utan att resenärerna behöver göra något påfrestande byte, säger Michael Stjernström, gruppledare i Trafiknämnden (KD), Stockholms läns landsting.

– Norrortsbanan kan skapa helt nya tvärförbindelser i vår region och kan bli ett attraktivt val framför den egna bilen. Dessutom kan tillgängligheten till Arlanda förbättras för stora delar av Stockholm – Mälardalen, avslutar Michael Stjernström.

Fakta:
Trafiknämnden i Stockholms läns landsting har beslutat att utreda nya kapacitetsstraka kollektivtrafikförbindelser till Nordostsektorn.

I utredningen ingår bla:
– Ny pendeltågsgren som förbinder Arninge med Barkarby via Täby centrum, Sollentuna och Kista.
– Roslagsbanan in till Odenplan via tunnel vid Östra station.
– Tvärbanan från Solna vidare mot nordost.
– Ny tunnelbanelinje från Odenplan via Solna till Mörby centrum och vidare till via Täby centrum till Arninge.

Michael Stjernström
Gruppledare i Trafiknämnden (KD)

Skola för barn med allergi får pris

Astma- och allergiskolan på Sachsska barn- och ungdomssjukhuset får Bemötandepriset från Stockholms läns landsting 2017. Teamets stöd till barn

Våga fråga om våld i nära relationer!

Att bli slagen av den du älskar. Att bli psykiskt misshandlad av den du lever med. Att bli hotad av en familjemedlem. Att tvingas uppsöka vård för

Nu inför vi alkolås på SL:s stationer

De stationer där förarna kliver av och på SL:s tåg ska få alkolås. Det gör att låsen blir billigare att installera och kan införas snabbare i

Stockholm inför vårdval för sexmottagningar

Den som behöver hjälp som rör sexualitet, sex och samlevnad eller könssjukdomar ska nu kunna välja vårdgivare genom vårdval i Stockholms län.

Alliansen höjer bidraget till ideella organisationer

Landstinget delar varje år ut bidrag till ideella organisationer som kompletterar eller förstärker hälso- och sjukvården. För 2018 höjs summan

Dags att planera för vården till 2040

Framtidens hälso- och sjukvård kräver långsiktig planering. Alliansen vill ta ansvar för framtidens utmaningar och tillsätter därför en långt