Handelskammaren är med!

Handelskammaren på rätt vattenspår
Dagens Nyheter
30 Nov 2012

Handelskammaren tror på några ganska långa båtpendlingslinjer. En går från Hemmesta på Värmdö till Gamla stan/Slussen. En annan går från Näsbypark via Djursholm, Stocksund, Lidingö och Värtan till Nybroviken. En tredje går från Tappström på Ekerö via…read more…

Tech Tags:

En stad på vatten kräver kollektivtrafik på vatten är en sanning Kristdmeokraterna länge drivit. Och i Stockholm finns vattnet överallt och är en viktig del av stadens identitet och särart, men vattenvägarna utnyttjas väldigt lite, långt mindre än i andra europeiska storstäder. Vi bygger nu dessutom alltmer kontor och bostäder i gamla hamnområden och på sjönära industrimark. Risken är stor att vi helt bygger bort möjligheten till framtida transportalternativ med fartyg som behövs när staden utvecklas och växer. Utöka därför kollektiv båttrafik för passagerare i Stockholms inre och yttre farvatten. En utökning av existerande båttrafik är helt nödvändig när Stockholm växer längs sjösidorna, dessutom så mycket mer än beräknat. Även om Stockholm står inför andra stora infrastruktursatsningar är det verkligen i stadens intresse att minska biltrafik från kranskommunerna; allt för att undvika trafikinfarkt i centrum. Sjötrafik är sjölvfallet ingen alternativlösning till tunnelbanan men ett mycket viktigt och seriöst komplement. Skönt att Handelskammaren och Miljöpartiet nu är med oss Kristdemokrater i denna fråga och inte mot oss. Kan vi komma överens om Vårdval Stockholm kan vi nog komma överns även om kollektivtrafik på vatten.

Skola för barn med allergi får pris

Astma- och allergiskolan på Sachsska barn- och ungdomssjukhuset får Bemötandepriset från Stockholms läns landsting 2017. Teamets stöd till barn

Våga fråga om våld i nära relationer!

Att bli slagen av den du älskar. Att bli psykiskt misshandlad av den du lever med. Att bli hotad av en familjemedlem. Att tvingas uppsöka vård för

Nu inför vi alkolås på SL:s stationer

De stationer där förarna kliver av och på SL:s tåg ska få alkolås. Det gör att låsen blir billigare att installera och kan införas snabbare i

Stockholm inför vårdval för sexmottagningar

Den som behöver hjälp som rör sexualitet, sex och samlevnad eller könssjukdomar ska nu kunna välja vårdgivare genom vårdval i Stockholms län.

Alliansen höjer bidraget till ideella organisationer

Landstinget delar varje år ut bidrag till ideella organisationer som kompletterar eller förstärker hälso- och sjukvården. För 2018 höjs summan

Dags att planera för vården till 2040

Framtidens hälso- och sjukvård kräver långsiktig planering. Alliansen vill ta ansvar för framtidens utmaningar och tillsätter därför en långt