Här är Alliansens brev för att skynda på HPV-vaccin för pojkar

Alliansen i Stockholms läns landsting med barnlandstingsrådet Ella Bohlin (KD) i spetsen har postat ett brev till Johan Carlson, generaldirektör för Folkhälsomyndigheten, för att HPV-vaccination för pojkar ska ingå i vaccinationsprogrammet för hela landet. Genom att trycka på staten arbetar Alliansen för att processen ska gå snabbare.

Så här skriver Kristdemokraterna, Liberalerna, Moderaterna och Centerpartiet i brevet:

Johan Carlson
Generaldirektör Folkhälsomyndigheten

Bäste Johan,

Frågan om att införa HPV-vaccination för pojkar, män som har sex med män och HIV-bärare är en ständigt aktuell fråga. I Stockholms läns landsting finns det ett politiskt samförstånd om att detta bör införa så snart som möjligt.

I dag finns det goda epidemiologiska grunder till att HPV-vaccinera unga pojkar i klass 5-6, både för att skydda dem själva mot kondylom och cancer, men även för att minimera risken för smittspridning till ovaccinerade partners. Eftersom vaccinet skulle kunna bidra till en förbättrad, och mer jämlik, hälsa i SLL är det eftersträvansvärt att Stockholms läns landsting kan erbjuda det även till pojkar, män som har sex med män samt män med HIV.

Vår bedömning är dock HPV-vaccination för pojkar bör ingå i det nationella vaccinationsprogrammet. Dock har vi fått informationen att det kan dröja innan en sådan rekommendation kan finnas på plats. Att processen kring åtgärder som kan förbättra hälsan och öka jämlikheten i vården drar ut på tiden är mycket olyckligt. Därför vill vi uppmana er att prioritera denna fråga skyndsamt.

Ella Bohlin (KD)

Anna Starbrink (L)
Landstingsråd

Marie Ljungberg Schött (M)

Karin Fälldin (C)
Sjukvårdspolitisk talesperson

Nytt centrum ska hjälpa barn med allergi

Budgeten för 2018: Så mycket pengar får vården och kollektivtrafiken

En attraktiv, hållbar och växande Stockholmsregion med frihet för invånarna. Det är målet när Alliansen i Stockholms läns landsting presentera

Så hjälper vi barn med ADHD bättre

Genom att olika delar av samhället hjälps åt kan barn som har ADHD få bättre och bättre förutsättningar. Det skriver barn- och äldrelandsting

”Det måste gå att freda sin mark”

Kojor, tält och husvagnar. Tillfälliga bosättningar på privat mark gör att ägaren inte kan använda marken. Ofta måste markägaren städa, sane

Välkomna på medlemskväll med Ebba Busch Thor

Den 10 maj har vi äran att gästas av vår partiledare Ebba Busch Thor som kommer hålla ett inspirerande anförande och mingla tillsammans med oss.

Här byggs förlossningsvården ut mest i Stockholm

Nästa år flyttar förlossningskliniken på Huddinge sjukhus till en nybyggd avdelning. De kommande åren sker den största ökningen av kapaciteten

Kunskapen om lipödem ska öka i Stockholm

Landstingsrådet Ella Bohlin (KD) har engagerat sig för de kvinnor som drabbas av lipödem. Som ansvarig för kroniska sjukdomar och kvinnosjukvårde