Här är Alliansens brev för att skynda på HPV-vaccin för pojkar

Alliansen i Stockholms läns landsting med barnlandstingsrådet Ella Bohlin (KD) i spetsen har postat ett brev till Johan Carlson, generaldirektör för Folkhälsomyndigheten, för att HPV-vaccination för pojkar ska ingå i vaccinationsprogrammet för hela landet. Genom att trycka på staten arbetar Alliansen för att processen ska gå snabbare.

Så här skriver Kristdemokraterna, Liberalerna, Moderaterna och Centerpartiet i brevet:

Johan Carlson
Generaldirektör Folkhälsomyndigheten

Bäste Johan,

Frågan om att införa HPV-vaccination för pojkar, män som har sex med män och HIV-bärare är en ständigt aktuell fråga. I Stockholms läns landsting finns det ett politiskt samförstånd om att detta bör införa så snart som möjligt.

I dag finns det goda epidemiologiska grunder till att HPV-vaccinera unga pojkar i klass 5-6, både för att skydda dem själva mot kondylom och cancer, men även för att minimera risken för smittspridning till ovaccinerade partners. Eftersom vaccinet skulle kunna bidra till en förbättrad, och mer jämlik, hälsa i SLL är det eftersträvansvärt att Stockholms läns landsting kan erbjuda det även till pojkar, män som har sex med män samt män med HIV.

Vår bedömning är dock HPV-vaccination för pojkar bör ingå i det nationella vaccinationsprogrammet. Dock har vi fått informationen att det kan dröja innan en sådan rekommendation kan finnas på plats. Att processen kring åtgärder som kan förbättra hälsan och öka jämlikheten i vården drar ut på tiden är mycket olyckligt. Därför vill vi uppmana er att prioritera denna fråga skyndsamt.

Ella Bohlin (KD)

Anna Starbrink (L)
Landstingsråd

Marie Ljungberg Schött (M)

Karin Fälldin (C)
Sjukvårdspolitisk talesperson

Vi tar oron från läkare vid Astrid Lindgrens barnsjukhus på stort allvar

I dag skriver 32 läkare vid Astrid Lindgrens barnsjukhus på Svenska Dagbladets debattsida om brist på vårdplatser och arbetsmiljö. Situationen de

Nytt diagnoscentrum för cancer för tio miljoner

Stockholms läns landsting satsar 10,6 miljoner på ett diagnostiskt centrum för cancer vid Danderyds sjukhus. Det beslutar hälso- och sjukvårdsnä

Indikationer på avvikande mönster visar att granskning av journaler är viktig

Alliansen i Stockholms läns landsting välkomnar att hälso- och sjukvårdsförvaltningen granskar 400 journaler extra för att undersöka misstänkt

Vi kampanjar i Kungsträdgården 18 mars!

Imorgon kampanjar Kristdemokraterna i Stockholms stad i Kungsträdgården kl. 12:00! Erik Slottner, borgarråd, och Caroline Szyber, riksdagsledamot,

Bättre färdtjänst efter åtgärder

Efter att landstinget och taxiföretagen satte in åtgärder mot problemen i färdtjänsten i Stockholms län går det att se tendenser till att utvec

Högre ambitioner för att följa upp vården i Stockholm

Alliansen i Stockholms läns landsting ökar uppföljningen av att landstingets pengar används på rätt sätt genom att stärka uppföljningen av v

”Skattepengar ska inte gå till att hylla rånare”

Stiftelsen Mångkulturellt centrum i Botkyrka, som får 1,4 miljoner i verksamhetsstöd av Stockholms läns landsting i år, har medverkat till en vä

Bygg längdskidtunnel i Stockholm

Pressmeddelande Kristdemokraterna i Stockholm stad Stockholm den 8 mars 2016 Bygg längdskidtunnel i Stockholm Såhär i vasaloppstider är de

Lång väg kvar att gå på Internationella kvinnodagen

I dag den 8 mars är det den Internationella kvinnodagen. Ella Bohlin (KD) som har ansvar för kvinnosjukvården i Stockholms län över att mycket h

Ny partiavdelning och nya ordföranden!

Nu har alla partiavdelningar i Stockholms stad haft sina respektive årsmöten! Vi vill därför passa på att flagga för den nya avdelningen "Jär