Här är Alliansens brev för att skynda på HPV-vaccin för pojkar

Alliansen i Stockholms läns landsting med barnlandstingsrådet Ella Bohlin (KD) i spetsen har postat ett brev till Johan Carlson, generaldirektör för Folkhälsomyndigheten, för att HPV-vaccination för pojkar ska ingå i vaccinationsprogrammet för hela landet. Genom att trycka på staten arbetar Alliansen för att processen ska gå snabbare.

Så här skriver Kristdemokraterna, Liberalerna, Moderaterna och Centerpartiet i brevet:

Johan Carlson
Generaldirektör Folkhälsomyndigheten

Bäste Johan,

Frågan om att införa HPV-vaccination för pojkar, män som har sex med män och HIV-bärare är en ständigt aktuell fråga. I Stockholms läns landsting finns det ett politiskt samförstånd om att detta bör införa så snart som möjligt.

I dag finns det goda epidemiologiska grunder till att HPV-vaccinera unga pojkar i klass 5-6, både för att skydda dem själva mot kondylom och cancer, men även för att minimera risken för smittspridning till ovaccinerade partners. Eftersom vaccinet skulle kunna bidra till en förbättrad, och mer jämlik, hälsa i SLL är det eftersträvansvärt att Stockholms läns landsting kan erbjuda det även till pojkar, män som har sex med män samt män med HIV.

Vår bedömning är dock HPV-vaccination för pojkar bör ingå i det nationella vaccinationsprogrammet. Dock har vi fått informationen att det kan dröja innan en sådan rekommendation kan finnas på plats. Att processen kring åtgärder som kan förbättra hälsan och öka jämlikheten i vården drar ut på tiden är mycket olyckligt. Därför vill vi uppmana er att prioritera denna fråga skyndsamt.

Ella Bohlin (KD)

Anna Starbrink (L)
Landstingsråd

Marie Ljungberg Schött (M)