Här är Alliansens landstingsråd och politiska plattform

Alliansen i Stockholms läns landsting
2014-10-21

Alliansen presenterar ny politisk plattform för 2014-2018

I dag har Alliansen presenterat sin nya politiska plattform för kommande mandatperiod 2014-2018. Alliansen vill fortsätta att stärka välfärden, öka tillgängligheten och kvaliteten i sjukvården samt fortsätta att satsa på kollektivtrafiken. Patientens ställning ska stärkas och vårdbehovet tillsammans med de egna valen ska styra sjukvården. Länets alla invånare ska ha rätt till en god och rättvis sjukvård och kollektivtrafiken ska vara pålitlig, trygg och prisvärd.

– Alliansen i landstinget kommer fortsätta att ta ansvar för skattebetalarnas pengar och utveckla Stockholmsregionen. Vi har redan halverat köerna i sjukvården två gånger sedan 2006, vi har byggt ut kollektivtrafiken och vi har långtgående planer på ytterligare förbättringar, säger Torbjörn Rosdahl (M), finanslandstingsråd.

– Vårdens stora utmaning de kommande åren är att stärka kapaciteten med fler vårdplatser i goda vårdmiljöer på våra sjukhus. Det bygger i sin tur på kompetens och skickliga medarbetare. Kvalitetsarbetet i vården är också av största vikt. Jag är full av energi för att ta mig an huvudansvaret för hälso- och sjukvården i Stockholms län och arbeta med hälsa för två miljoner stockholmare, säger Anna Starbrink (FP), hälso- och sjukvårdslandstingsråd.

– Efter ett starkt resultat i landstingsvalet ser jag fram emot att börja arbeta med de stora utmaningar som Stockholms län står inför, inte minst när det gäller förlossningsvården och vården för våra äldre patienter. Vi har satsat mycket på tillgängligheten under föregående mandatperioder, nu ligger fokus på att öka kvaliteten i vården, säger Ella Bohlin (KD), barn- och äldrelandstingsråd.

– Tack vare Centerpartiets bästa landstingsval sedan 1994 får vi nu en större ansvarsportfölj. Med ansvar för miljöfrågorna och regionplaneringen kan vi genomföra vår politik för att Stockholmsregionen ska vara världsledande när det gäller att kombinera tillväxt och hållbar miljö, säger Gustav Hemming (C), miljö-, skärgård- och regionplaneringslandstingsråd.

Ella Bohlin (KD) berättar om kommande satsningar tillsammans med Alliansens övriga landstingsråd.

Här kan du läsa Alliansens plattform i sin helhet >>

Presskontakter för landstingsråden:
Katarina Eriksson Lönnbring (M) 070-7374126
Rasmus Jonlund (FP) 070-737 41 83
Simon Olsson (KD) 070-737 4321
Gustaf Arnander (C) 070-737 41 42

Nytt diagnoscentrum för cancer för tio miljoner

Stockholms läns landsting satsar 10,6 miljoner på ett diagnostiskt centrum för cancer vid Danderyds sjukhus. Det beslutar hälso- och sjukvårdsnä

Indikationer på avvikande mönster visar att granskning av journaler är viktig

Alliansen i Stockholms läns landsting välkomnar att hälso- och sjukvårdsförvaltningen granskar 400 journaler extra för att undersöka misstänkt

Vi kampanjar i Kungsträdgården 18 mars!

Imorgon kampanjar Kristdemokraterna i Stockholms stad i Kungsträdgården kl. 12:00! Erik Slottner, borgarråd, och Caroline Szyber, riksdagsledamot,

Bättre färdtjänst efter åtgärder

Efter att landstinget och taxiföretagen satte in åtgärder mot problemen i färdtjänsten i Stockholms län går det att se tendenser till att utvec

Högre ambitioner för att följa upp vården i Stockholm

Alliansen i Stockholms läns landsting ökar uppföljningen av att landstingets pengar används på rätt sätt genom att stärka uppföljningen av v

”Skattepengar ska inte gå till att hylla rånare”

Stiftelsen Mångkulturellt centrum i Botkyrka, som får 1,4 miljoner i verksamhetsstöd av Stockholms läns landsting i år, har medverkat till en vä

Bygg längdskidtunnel i Stockholm

Pressmeddelande Kristdemokraterna i Stockholm stad Stockholm den 8 mars 2016 Bygg längdskidtunnel i Stockholm Såhär i vasaloppstider är de

Lång väg kvar att gå på Internationella kvinnodagen

I dag den 8 mars är det den Internationella kvinnodagen. Ella Bohlin (KD) som har ansvar för kvinnosjukvården i Stockholms län över att mycket h

Ny partiavdelning och nya ordföranden!

Nu har alla partiavdelningar i Stockholms stad haft sina respektive årsmöten! Vi vill därför passa på att flagga för den nya avdelningen "Jär

Alliansen fortsatt större än rödgröna i ny mätning

Novus har för Stockholms Tidningens räkning frågat 1 100 personer i Stockholms län om deras sympatier i landstingsvalet. Allianspartierna samlar 4