Här är de som får SL-biljetter till hemlösa

den 8 oktober 2014

Clara kyrkas vänner, Ny gemenskap, Stockholms stadsmission, Frälsningsarmén och Convictus blir de organisationer som får del av Kristdemokraternas initiativ om SL-biljetter till helmösa. Det beslutade trafiknämnden i går.

Karl Henriksson (KD)– Samtliga är organisationer med lång erfarenhet av att hjälpa utsatta människor i Stockholm. Det är glädjande att trafikförvaltningen tar samhällsansvar och sponsrar det viktiga frivilligarbetet, säger Karl Henriksson, gruppledare för Kristdemokraterna i trafiknämnden.

Trafikförvaltningen köper 15 000 ABC-zonbiljetter av SL för totalt 1 080 000 kronor. Biljetterna fördelas jämnt mellan de fem organisationerna. Kristdemokraterna beklagar att beslutet har lett till rasistisk ryktesspridning, bland annat om att biljetterna bara kommer att gå till romska tiggare.

– För det första är det inget fel på att hjälpa romer. För det andra finns alla möjliga sorters människor bland de hemlösa i Stockholm. Det de har gemensamt är att de lever i utsatthet och har ett stort behov av att kunna resa till exempelvis hjälpverksamheter, myndigheter och vårdinrättningar, säger Karl Henriksson.

För mer information:
Simon Olsson

Ny mottagning för assisterad befruktning öppnar i Solna strand

Solna och Sundbyberg får en ny mottagning som hjälper människor som har svårt att få barn. Förra veckan beslutade Alliansen att godkänna den ny

Stockholm först med fokusrapport för den dolda kvinnosjukdomen lipödem

Alliansen i Stockholms läns landsting uppmärksammar situationen för kvinnor som drabbas av den kroniska och ofta smärtsamma sjukdomen lipödem. De

KD stad och län satsar på nya och gamla talanger

Kristdemokraterna i stad och län arrangerar under hösten en utbildningssatsning för partidistriktens stjärnskott. Alla partiavdelningar har fått

Alliansen förstärker vården för könsstympade kvinnor

AMEL-mottagningen på Södersjukhuset är Sveriges enda mottagning för könsstympade kvinnor. Från och med nästa år höjer den styrande Alliansen

Centrum för diabetes och patienter med MS och Parkinson har öppnat

Stockholms läns landsting samlar vården och forskningen för patienter med diabetes och patienter med MS, Parkinson och andra neurologiska sjukdomar