Här är de som får SL-biljetter till hemlösa

den 8 oktober 2014

Clara kyrkas vänner, Ny gemenskap, Stockholms stadsmission, Frälsningsarmén och Convictus blir de organisationer som får del av Kristdemokraternas initiativ om SL-biljetter till helmösa. Det beslutade trafiknämnden i går.

Karl Henriksson (KD)– Samtliga är organisationer med lång erfarenhet av att hjälpa utsatta människor i Stockholm. Det är glädjande att trafikförvaltningen tar samhällsansvar och sponsrar det viktiga frivilligarbetet, säger Karl Henriksson, gruppledare för Kristdemokraterna i trafiknämnden.

Trafikförvaltningen köper 15 000 ABC-zonbiljetter av SL för totalt 1 080 000 kronor. Biljetterna fördelas jämnt mellan de fem organisationerna. Kristdemokraterna beklagar att beslutet har lett till rasistisk ryktesspridning, bland annat om att biljetterna bara kommer att gå till romska tiggare.

– För det första är det inget fel på att hjälpa romer. För det andra finns alla möjliga sorters människor bland de hemlösa i Stockholm. Det de har gemensamt är att de lever i utsatthet och har ett stort behov av att kunna resa till exempelvis hjälpverksamheter, myndigheter och vårdinrättningar, säger Karl Henriksson.

För mer information:
Simon Olsson

Nytt centrum ska hjälpa barn med allergi

Budgeten för 2018: Så mycket pengar får vården och kollektivtrafiken

En attraktiv, hållbar och växande Stockholmsregion med frihet för invånarna. Det är målet när Alliansen i Stockholms läns landsting presentera

Så hjälper vi barn med ADHD bättre

Genom att olika delar av samhället hjälps åt kan barn som har ADHD få bättre och bättre förutsättningar. Det skriver barn- och äldrelandsting

”Det måste gå att freda sin mark”

Kojor, tält och husvagnar. Tillfälliga bosättningar på privat mark gör att ägaren inte kan använda marken. Ofta måste markägaren städa, sane

Välkomna på medlemskväll med Ebba Busch Thor

Den 10 maj har vi äran att gästas av vår partiledare Ebba Busch Thor som kommer hålla ett inspirerande anförande och mingla tillsammans med oss.

Här byggs förlossningsvården ut mest i Stockholm

Nästa år flyttar förlossningskliniken på Huddinge sjukhus till en nybyggd avdelning. De kommande åren sker den största ökningen av kapaciteten

Kunskapen om lipödem ska öka i Stockholm

Landstingsrådet Ella Bohlin (KD) har engagerat sig för de kvinnor som drabbas av lipödem. Som ansvarig för kroniska sjukdomar och kvinnosjukvårde