Här är de som får SL-biljetter till hemlösa

den 8 oktober 2014

Clara kyrkas vänner, Ny gemenskap, Stockholms stadsmission, Frälsningsarmén och Convictus blir de organisationer som får del av Kristdemokraternas initiativ om SL-biljetter till helmösa. Det beslutade trafiknämnden i går.

Karl Henriksson (KD)– Samtliga är organisationer med lång erfarenhet av att hjälpa utsatta människor i Stockholm. Det är glädjande att trafikförvaltningen tar samhällsansvar och sponsrar det viktiga frivilligarbetet, säger Karl Henriksson, gruppledare för Kristdemokraterna i trafiknämnden.

Trafikförvaltningen köper 15 000 ABC-zonbiljetter av SL för totalt 1 080 000 kronor. Biljetterna fördelas jämnt mellan de fem organisationerna. Kristdemokraterna beklagar att beslutet har lett till rasistisk ryktesspridning, bland annat om att biljetterna bara kommer att gå till romska tiggare.

– För det första är det inget fel på att hjälpa romer. För det andra finns alla möjliga sorters människor bland de hemlösa i Stockholm. Det de har gemensamt är att de lever i utsatthet och har ett stort behov av att kunna resa till exempelvis hjälpverksamheter, myndigheter och vårdinrättningar, säger Karl Henriksson.

För mer information:
Simon Olsson

I dag får SL en ny taxa och tar bort zonerna

Kristdemokraterna, Miljöpartiet, Moderaterna, Liberalerna och Centerpartiet i Stockholms läns landsting tecknade i våras en överenskommelse om kol

Ökat stöd till barn med autismspektrumdiagnos

Under 2017 bygger Stockholms läns landsting ut stödet från habiliteringen så att alla barn och unga till och med 18 år med autismspektrumdiagnos,

Landstingets nya krav: Mer delaktighet för personer med funktionsnedsättning

Den 1 januari ska alla som arbetar på uppdrag av Stockholms läns landsting ha ett normkritiskt förhållningssätt. Det är en del av landstingets n

”Skicka ut kallelse om att ge blod”

Blodcentralen i Stockholm berättar att det behövs mer blod inför jul- och nyårshelgerna. Kristdemokraterna vill göra påfyllningen av blodlagren

Ny tidsplan för vårdval geriatrik

Det nya vårdvalet för geriatriken i Stockholms läns landsting kommer inte att starta i januari 2018 som planerat. Orsaken är bland annat att lands