Här är stockholmarna som kan ta plats i Bryssel

Lars Adaktusson (KD)

I dag presenterar Kristdemokraternas nomineringskommitté sitt förslag till hur listan över kandidater till Europaparlamentet ska se ut. Av de 44 namnen kommer nio från Stockholms län. Nummer ett i förslaget är, som tidigare blivit känt, Lars Adaktusson som under många år har varit journalist och korrespondent i Centraleuropa.

– Kristdemokraternas medlemmar och nomineringskommitté har gjort ett gediget arbete. Listan känns spännande, det är hedrande att få stå överst och tillsammans med kristdemokrater över hela landet ser jag fram emot en intensiv och bra valkampanj, säger Lars Adaktusson i ett uttalande.

Nomineringskommittén har tagit fram en lista med jämn könsfördelning och företrädare från hela landet. De som kommer från Stockholmsområdet och står med på listan, förutom Lars Adaktusson, är:

4. Désirée Pethrus, 54 år, Stockholm
Riksdagsledamot, utrikespolitisk talesperson

6. Sara Skyttedal, 27 år, Stockholm
Ordförande för Kristdemokratiska Ungdomsförbundet

10. Caroline Szyber, 32 år, Stockholm
Riksdagsledamot, EU-nämnden

11. Yusuf Aydin, 31 år, Botkyrka
Ledamot landstingsfullmäktige

26. Magda Ayoub, 60 år, Upplands Väsby
Riksdagsledamot 1999-2002

27. Henrik Ehrenberg, 40 år, Stockholm