Här är stockholmarna som kan ta plats i Bryssel

Lars Adaktusson (KD)

I dag presenterar Kristdemokraternas nomineringskommitté sitt förslag till hur listan över kandidater till Europaparlamentet ska se ut. Av de 44 namnen kommer nio från Stockholms län. Nummer ett i förslaget är, som tidigare blivit känt, Lars Adaktusson som under många år har varit journalist och korrespondent i Centraleuropa.

– Kristdemokraternas medlemmar och nomineringskommitté har gjort ett gediget arbete. Listan känns spännande, det är hedrande att få stå överst och tillsammans med kristdemokrater över hela landet ser jag fram emot en intensiv och bra valkampanj, säger Lars Adaktusson i ett uttalande.

Nomineringskommittén har tagit fram en lista med jämn könsfördelning och företrädare från hela landet. De som kommer från Stockholmsområdet och står med på listan, förutom Lars Adaktusson, är:

4. Désirée Pethrus, 54 år, Stockholm
Riksdagsledamot, utrikespolitisk talesperson

6. Sara Skyttedal, 27 år, Stockholm
Ordförande för Kristdemokratiska Ungdomsförbundet

10. Caroline Szyber, 32 år, Stockholm
Riksdagsledamot, EU-nämnden

11. Yusuf Aydin, 31 år, Botkyrka
Ledamot landstingsfullmäktige

26. Magda Ayoub, 60 år, Upplands Väsby
Riksdagsledamot 1999-2002

27. Henrik Ehrenberg, 40 år, Stockholm
Ordförande för Kristdemokratiskt Internationellt Center

28. Jennifer Brown, 18 år, Stockholm

30. Roksana Parsan, 29 år, Stockholm

37. Stig Nyman, 70 år, Vallentuna
Landstingsråd

42. Antonella Pirrone, 53 år, Nynäshamn
Gruppledare kommunfullmäktige

Nytt centrum ska hjälpa barn med allergi

Budgeten för 2018: Så mycket pengar får vården och kollektivtrafiken

En attraktiv, hållbar och växande Stockholmsregion med frihet för invånarna. Det är målet när Alliansen i Stockholms läns landsting presentera

Så hjälper vi barn med ADHD bättre

Genom att olika delar av samhället hjälps åt kan barn som har ADHD få bättre och bättre förutsättningar. Det skriver barn- och äldrelandsting

”Det måste gå att freda sin mark”

Kojor, tält och husvagnar. Tillfälliga bosättningar på privat mark gör att ägaren inte kan använda marken. Ofta måste markägaren städa, sane

Välkomna på medlemskväll med Ebba Busch Thor

Den 10 maj har vi äran att gästas av vår partiledare Ebba Busch Thor som kommer hålla ett inspirerande anförande och mingla tillsammans med oss.

Här byggs förlossningsvården ut mest i Stockholm

Nästa år flyttar förlossningskliniken på Huddinge sjukhus till en nybyggd avdelning. De kommande åren sker den största ökningen av kapaciteten

Kunskapen om lipödem ska öka i Stockholm

Landstingsrådet Ella Bohlin (KD) har engagerat sig för de kvinnor som drabbas av lipödem. Som ansvarig för kroniska sjukdomar och kvinnosjukvårde