Här är stockholmarna som kan ta plats i Bryssel

Lars Adaktusson (KD)

I dag presenterar Kristdemokraternas nomineringskommitté sitt förslag till hur listan över kandidater till Europaparlamentet ska se ut. Av de 44 namnen kommer nio från Stockholms län. Nummer ett i förslaget är, som tidigare blivit känt, Lars Adaktusson som under många år har varit journalist och korrespondent i Centraleuropa.

– Kristdemokraternas medlemmar och nomineringskommitté har gjort ett gediget arbete. Listan känns spännande, det är hedrande att få stå överst och tillsammans med kristdemokrater över hela landet ser jag fram emot en intensiv och bra valkampanj, säger Lars Adaktusson i ett uttalande.

Nomineringskommittén har tagit fram en lista med jämn könsfördelning och företrädare från hela landet. De som kommer från Stockholmsområdet och står med på listan, förutom Lars Adaktusson, är:

4. Désirée Pethrus, 54 år, Stockholm
Riksdagsledamot, utrikespolitisk talesperson

6. Sara Skyttedal, 27 år, Stockholm
Ordförande för Kristdemokratiska Ungdomsförbundet

10. Caroline Szyber, 32 år, Stockholm
Riksdagsledamot, EU-nämnden

11. Yusuf Aydin, 31 år, Botkyrka
Ledamot landstingsfullmäktige

26. Magda Ayoub, 60 år, Upplands Väsby
Riksdagsledamot 1999-2002

27. Henrik Ehrenberg, 40 år, Stockholm
Ordförande för Kristdemokratiskt Internationellt Center

28. Jennifer Brown, 18 år, Stockholm

30. Roksana Parsan, 29 år, Stockholm

37. Stig Nyman, 70 år, Vallentuna
Landstingsråd

42. Antonella Pirrone, 53 år, Nynäshamn
Gruppledare kommunfullmäktige

Kommentar angående problem i journalsystem för BB

Journalsystemet Obstretrix används för att överföra den gravida kvinnans och fostrets journaler från mödravården till förlossningsavdelningen.

I dag får SL en ny taxa och tar bort zonerna

Kristdemokraterna, Miljöpartiet, Moderaterna, Liberalerna och Centerpartiet i Stockholms läns landsting tecknade i våras en överenskommelse om kol

Ökat stöd till barn med autismspektrumdiagnos

Under 2017 bygger Stockholms läns landsting ut stödet från habiliteringen så att alla barn och unga till och med 18 år med autismspektrumdiagnos,