Här byggs förlossningsvården ut mest i Stockholm

Nästa år flyttar förlossningskliniken på Huddinge sjukhus till en nybyggd avdelning. De kommande åren sker den största ökningen av kapaciteten i Stockholms län på Huddinge sjukhus, som när allt är klart ska kunna ta hand om 44 procent fler födande kvinnor per år.

5 maj 2017

– Vi behöver ge plats åt fler som ska födas i den växande Stockholmsregionen. Samtidigt vill vi att fler ska ha Huddinge som sitt förstahandsval när de ska få barn. Vi vet att många frågar efter rum med en hemlik miljö med badkar och det tar vi fasta på när vi satsar på att bygga en attraktiv förlossningsavdelning, säger Ella Bohlin (KD), barn- och äldrelandstingsråd.

Enligt planeringen ökar Huddinge förlossning från 13 till 23 rum inför sommaren 2018. Totalt ökar kapaciteten från 5 200 till 7 500 förlossningar per år.

– Vi gör nu en historisk satsning för att bygga ut Framtidens hälso- och sjukvård. Bara på Karolinska Huddinge investerar vi över 2,6 miljarder kronor i en ny behandlingsbyggnad för operation, intervention, röntgen och förlossning., säger Paul Lindquist (M), fastighets- och investeringslandstingsråd.

Fakta:
Kapaciteten för förlossningsvården på Karolinska Universitetssjukhuset i Huddinge:
I dag: 5 200 förlossningar per år
2018: 5 775 förlossningar per år
2020: 7 500 förlossningar per år (efter en successiv ökning 2019–2020)
Totalt investerar Stockholms läns landsting 1,94 miljarder i en ny utbyggnad.
De nya lokalerna har så kallade funktionsrum, vilket betyder att verksamheten kan styra hur de används – som rum att föda i, för vård efter förlossningen (BB) eller för mottagningsverksamhet.

SVT Nyheter Stockholm: Kraftig ökning av förlossningsrum på KS Huddinge >>

Ny mottagning för assisterad befruktning öppnar i Solna strand

Solna och Sundbyberg får en ny mottagning som hjälper människor som har svårt att få barn. Förra veckan beslutade Alliansen att godkänna den ny

Stockholm först med fokusrapport för den dolda kvinnosjukdomen lipödem