Har du en funktionsnedsättning och reser du med SL?

– SL har sedan den 15 augusti en ny hantering av resegarantin för resenärer med funktionsnedsättning. SLs kundtjänstpersonal kommer att kunna hjälpa resenären att beställa såväl taxi som rullstolstaxi för att hjälpa resenären vidare om den utlovade tillgängligheten inte skulle fungera, säger Karl Henriksson (KD), ordförande i Färdtjänst- och tillgänglighetsberedningen.
– Samma nummer kan man också använda för att beställa ledsagning på till exempel pendeltågs- eller tunnelbanestationer eller viktiga knutpunkter i busstrafiken i hela SL-nätet, berättar Karl Henriksson (KD).

– Jag hoppas att SL med den nya tjänsten ska kunna ge alla resenärer en större trygghet under resans gång. Därmed kommer förhoppningsvis fler resenärer att välja att resa kollektivt istället för att välja färdtjänst eller egen bil, avslutar Karl Henriksson (KD).

Fakta:
Exempel på situationer då resegarantin för resenärer med funktionsnedsättning gäller:
• Du som är helt beroende av att hissar eller rulltrappor fungerar för att kunna resa, kan få hjälp med att resa vidare till en station där hissar/rulltrappor fungerar, om de är ur funktion på din station.
• Om SL har informerat om att bussen ska vara en låggolvsbuss och det sedan kommer en annan buss på den avgången, eller om rampen inte fungerar, kan du få hjälp med att resa vidare.

Tillgänglighetskanalen når du dygnet runt på:
• Telefonnummer 020-120 20 22
• SMS 070 2564681 (obs endast sms)
• Mail tillganglighet@sl.se

I dag får SL en ny taxa och tar bort zonerna

Kristdemokraterna, Miljöpartiet, Moderaterna, Liberalerna och Centerpartiet i Stockholms läns landsting tecknade i våras en överenskommelse om kol

Ökat stöd till barn med autismspektrumdiagnos

Under 2017 bygger Stockholms läns landsting ut stödet från habiliteringen så att alla barn och unga till och med 18 år med autismspektrumdiagnos,

Landstingets nya krav: Mer delaktighet för personer med funktionsnedsättning

Den 1 januari ska alla som arbetar på uppdrag av Stockholms läns landsting ha ett normkritiskt förhållningssätt. Det är en del av landstingets n

”Skicka ut kallelse om att ge blod”

Blodcentralen i Stockholm berättar att det behövs mer blod inför jul- och nyårshelgerna. Kristdemokraterna vill göra påfyllningen av blodlagren