Har du en funktionsnedsättning och reser du med SL?

– SL har sedan den 15 augusti en ny hantering av resegarantin för resenärer med funktionsnedsättning. SLs kundtjänstpersonal kommer att kunna hjälpa resenären att beställa såväl taxi som rullstolstaxi för att hjälpa resenären vidare om den utlovade tillgängligheten inte skulle fungera, säger Karl Henriksson (KD), ordförande i Färdtjänst- och tillgänglighetsberedningen.
– Samma nummer kan man också använda för att beställa ledsagning på till exempel pendeltågs- eller tunnelbanestationer eller viktiga knutpunkter i busstrafiken i hela SL-nätet, berättar Karl Henriksson (KD).

– Jag hoppas att SL med den nya tjänsten ska kunna ge alla resenärer en större trygghet under resans gång. Därmed kommer förhoppningsvis fler resenärer att välja att resa kollektivt istället för att välja färdtjänst eller egen bil, avslutar Karl Henriksson (KD).

Fakta:
Exempel på situationer då resegarantin för resenärer med funktionsnedsättning gäller:
• Du som är helt beroende av att hissar eller rulltrappor fungerar för att kunna resa, kan få hjälp med att resa vidare till en station där hissar/rulltrappor fungerar, om de är ur funktion på din station.
• Om SL har informerat om att bussen ska vara en låggolvsbuss och det sedan kommer en annan buss på den avgången, eller om rampen inte fungerar, kan du få hjälp med att resa vidare.

Tillgänglighetskanalen når du dygnet runt på:
• Telefonnummer 020-120 20 22
• SMS 070 2564681 (obs endast sms)
• Mail tillganglighet@sl.se

Ny mottagning för assisterad befruktning öppnar i Solna strand

Solna och Sundbyberg får en ny mottagning som hjälper människor som har svårt att få barn. Förra veckan beslutade Alliansen att godkänna den ny

Stockholm först med fokusrapport för den dolda kvinnosjukdomen lipödem

Alliansen i Stockholms läns landsting uppmärksammar situationen för kvinnor som drabbas av den kroniska och ofta smärtsamma sjukdomen lipödem. De

KD stad och län satsar på nya och gamla talanger

Kristdemokraterna i stad och län arrangerar under hösten en utbildningssatsning för partidistriktens stjärnskott. Alla partiavdelningar har fått

Alliansen förstärker vården för könsstympade kvinnor

AMEL-mottagningen på Södersjukhuset är Sveriges enda mottagning för könsstympade kvinnor. Från och med nästa år höjer den styrande Alliansen