Har du en funktionsnedsättning och reser du med SL?

– SL har sedan den 15 augusti en ny hantering av resegarantin för resenärer med funktionsnedsättning. SLs kundtjänstpersonal kommer att kunna hjälpa resenären att beställa såväl taxi som rullstolstaxi för att hjälpa resenären vidare om den utlovade tillgängligheten inte skulle fungera, säger Karl Henriksson (KD), ordförande i Färdtjänst- och tillgänglighetsberedningen.
– Samma nummer kan man också använda för att beställa ledsagning på till exempel pendeltågs- eller tunnelbanestationer eller viktiga knutpunkter i busstrafiken i hela SL-nätet, berättar Karl Henriksson (KD).

– Jag hoppas att SL med den nya tjänsten ska kunna ge alla resenärer en större trygghet under resans gång. Därmed kommer förhoppningsvis fler resenärer att välja att resa kollektivt istället för att välja färdtjänst eller egen bil, avslutar Karl Henriksson (KD).

Fakta:
Exempel på situationer då resegarantin för resenärer med funktionsnedsättning gäller:
• Du som är helt beroende av att hissar eller rulltrappor fungerar för att kunna resa, kan få hjälp med att resa vidare till en station där hissar/rulltrappor fungerar, om de är ur funktion på din station.
• Om SL har informerat om att bussen ska vara en låggolvsbuss och det sedan kommer en annan buss på den avgången, eller om rampen inte fungerar, kan du få hjälp med att resa vidare.

Tillgänglighetskanalen når du dygnet runt på:
• Telefonnummer 020-120 20 22
• SMS 070 2564681 (obs endast sms)
• Mail tillganglighet@sl.se

Nytt centrum ska hjälpa barn med allergi

Budgeten för 2018: Så mycket pengar får vården och kollektivtrafiken

En attraktiv, hållbar och växande Stockholmsregion med frihet för invånarna. Det är målet när Alliansen i Stockholms läns landsting presentera

Så hjälper vi barn med ADHD bättre

Genom att olika delar av samhället hjälps åt kan barn som har ADHD få bättre och bättre förutsättningar. Det skriver barn- och äldrelandsting

”Det måste gå att freda sin mark”

Kojor, tält och husvagnar. Tillfälliga bosättningar på privat mark gör att ägaren inte kan använda marken. Ofta måste markägaren städa, sane

Välkomna på medlemskväll med Ebba Busch Thor

Den 10 maj har vi äran att gästas av vår partiledare Ebba Busch Thor som kommer hålla ett inspirerande anförande och mingla tillsammans med oss.

Här byggs förlossningsvården ut mest i Stockholm

Nästa år flyttar förlossningskliniken på Huddinge sjukhus till en nybyggd avdelning. De kommande åren sker den största ökningen av kapaciteten

Kunskapen om lipödem ska öka i Stockholm

Landstingsrådet Ella Bohlin (KD) har engagerat sig för de kvinnor som drabbas av lipödem. Som ansvarig för kroniska sjukdomar och kvinnosjukvårde