Här testar Karl Henriksson att åka rullstol på SL-bussarna

Karl Henriksson (KD) åker rullstol i kollektivtrafiken. Skärmdump från TV4.

Efter rapporterna om att personer med rörelsehinder avvisats, nekats hjälp och på andra sätt blivit dåligt bemötta på SL:s bussar bestämde sig färdtjänst- och tillgänglighetsberedningens ordförande Karl Henriksson (KD) för att själv testa bemötandet. TV4 Stockholm följde med på bussresan med dold kamera.

Här kan du se inslaget, där det framgår att det finns brister i hur kollektivtrafikresenärer som sitter i rullstol bemöts. Karl Henriksson vill nu att mer fokus läggs på de här frågorna i framtida avtal med bussentreprenörerna:

– Det handlar om att få på plats teknik som fungerar enkelt, men jag tror också att det handlar om att ha rutiner så att busschauffören vet hur man ska hantera situationen, säger han till TV4.

Karl Henriksson skriver mer utförligt om testet på sin blogg:

För att kort summera min – förvisso anekdotiska – erfarenhet av att resa buss med rullstol så kan jag konstatera att visst går det, men det är oerhört viktigt med en duktig och kundorienterad busschaufför som kan hjälpa till med rampen vid på- och avstigning. Bemötandet är A och O. Därför är det oroväckande när vi i de undersökningar som SL gör kan konstatera att samtidigt som SL blir bättre på alla andra punkter när det gäller tillgängligheten så sjunker faktiskt betygen när det gäller bemötandet. Här måste vi vända trenden. Lyckas vi inte med bemötandet blir ju satsningarna på den fysiska tillgängligheten i kollektivtrafiken förgäves.

I dag får SL en ny taxa och tar bort zonerna

Kristdemokraterna, Miljöpartiet, Moderaterna, Liberalerna och Centerpartiet i Stockholms läns landsting tecknade i våras en överenskommelse om kol

Ökat stöd till barn med autismspektrumdiagnos

Under 2017 bygger Stockholms läns landsting ut stödet från habiliteringen så att alla barn och unga till och med 18 år med autismspektrumdiagnos,