Här testar Karl Henriksson att åka rullstol på SL-bussarna

Karl Henriksson (KD) åker rullstol i kollektivtrafiken. Skärmdump från TV4.

Efter rapporterna om att personer med rörelsehinder avvisats, nekats hjälp och på andra sätt blivit dåligt bemötta på SL:s bussar bestämde sig färdtjänst- och tillgänglighetsberedningens ordförande Karl Henriksson (KD) för att själv testa bemötandet. TV4 Stockholm följde med på bussresan med dold kamera.

Här kan du se inslaget, där det framgår att det finns brister i hur kollektivtrafikresenärer som sitter i rullstol bemöts. Karl Henriksson vill nu att mer fokus läggs på de här frågorna i framtida avtal med bussentreprenörerna:

– Det handlar om att få på plats teknik som fungerar enkelt, men jag tror också att det handlar om att ha rutiner så att busschauffören vet hur man ska hantera situationen, säger han till TV4.

Karl Henriksson skriver mer utförligt om testet på sin blogg:

För att kort summera min – förvisso anekdotiska – erfarenhet av att resa buss med rullstol så kan jag konstatera att visst går det, men det är oerhört viktigt med en duktig och kundorienterad busschaufför som kan hjälpa till med rampen vid på- och avstigning. Bemötandet är A och O. Därför är det oroväckande när vi i de undersökningar som SL gör kan konstatera att samtidigt som SL blir bättre på alla andra punkter när det gäller tillgängligheten så sjunker faktiskt betygen när det gäller bemötandet. Här måste vi vända trenden. Lyckas vi inte med bemötandet blir ju satsningarna på den fysiska tillgängligheten i kollektivtrafiken förgäves.

Nytt centrum ska hjälpa barn med allergi

Budgeten för 2018: Så mycket pengar får vården och kollektivtrafiken

En attraktiv, hållbar och växande Stockholmsregion med frihet för invånarna. Det är målet när Alliansen i Stockholms läns landsting presentera

Så hjälper vi barn med ADHD bättre

Genom att olika delar av samhället hjälps åt kan barn som har ADHD få bättre och bättre förutsättningar. Det skriver barn- och äldrelandsting

”Det måste gå att freda sin mark”

Kojor, tält och husvagnar. Tillfälliga bosättningar på privat mark gör att ägaren inte kan använda marken. Ofta måste markägaren städa, sane

Välkomna på medlemskväll med Ebba Busch Thor

Den 10 maj har vi äran att gästas av vår partiledare Ebba Busch Thor som kommer hålla ett inspirerande anförande och mingla tillsammans med oss.

Här byggs förlossningsvården ut mest i Stockholm

Nästa år flyttar förlossningskliniken på Huddinge sjukhus till en nybyggd avdelning. De kommande åren sker den största ökningen av kapaciteten

Kunskapen om lipödem ska öka i Stockholm

Landstingsrådet Ella Bohlin (KD) har engagerat sig för de kvinnor som drabbas av lipödem. Som ansvarig för kroniska sjukdomar och kvinnosjukvårde