Hemlösa kan bli sponsrade med biljetter av SL

SL-buss under vintern. Foto: Melker Larsson/SL

Stockholm den 9 oktober 2013

Kristdemokraterna har tagit initiativ till att SL ska sponsra frivilligorganisationer med SL-biljetter till hemlösa. Lösningen ser ut att kunna vara på plats före vintern.

– Vi har nåtts av rapporterna om att många frivilligorganisationer har lämnat sina lokaler i innerstan och flyttat till förorten. Den som är hemlös har inte längre gångavstånd för att få hjälp. Därför behöver SL stödja kostnaden för biljetter ekonomiskt. Det blir en liten kostnad för trafikförvaltningen, men en stor hjälp för de som är mest utsatta, säger Michael Stjernström (KD), ledamot i trafiknämnden.

Frivilligorganisationerna beräknar att de använder ungefär 500 biljetter per månad. På ett år handlar det alltså om drygt 6 000 biljetter. De flesta resorna sker inom zon A. De andra partierna i Alliansen i Stockholms läns landsting har ställt sig positiva.

– Människor ska inte behöva vara hemlösa i Stockholm, men något som vi kan göra på kort sikt från politiskt håll för dem som ändå lever i hemlöshet är att underlätta för människor i den vardag de är nu. Det viktiga är att kunna komma igång innan det blir alltför kallt, säger Michael Stjernström.

För mer information:
Simon Olsson

Trygghet och en miljon fler resor per dag är målet för 2030

Tryggheten är i fokus i det nya trafikförsörjningsprogrammet för Stockholms län. Där finns ambitiösa mål: SL ska ha 1 miljon fler resor om dag

Sverigeförhandlingen bra för familjer i Stockholms län

I dag undertecknades avtalen för Sverigeförhandlingen av Stockholms läns landsting, Stockholms stad, Huddinge, Solna, Täby, Österåker, Vallentun

Landstinget vill bygga ut vården för tidigt födda barn

Sveriges största BB kan få nya lokaler för neonatalvården. Stockholms läns landsting har utrett de tidigt födda barnens behov på Södersjukhuse

Nya barnmorskor ska få avlönad introduktion

Sex månaders introduktion med lön för nyutexaminerade barnmorskor. Under de första tre månaderna går den nya barnmorskan bredvid en erfaren barn

Nu byter vi logotyp

Sedan 1996 har vi haft vår tidigare klädsel, nu svidar vi om. Nu tar vi steget och förnyar vår logotyp och vår visuella presentation. Vi är såk