Hemlösa kan bli sponsrade med biljetter av SL

SL-buss under vintern. Foto: Melker Larsson/SL

Stockholm den 9 oktober 2013

Kristdemokraterna har tagit initiativ till att SL ska sponsra frivilligorganisationer med SL-biljetter till hemlösa. Lösningen ser ut att kunna vara på plats före vintern.

– Vi har nåtts av rapporterna om att många frivilligorganisationer har lämnat sina lokaler i innerstan och flyttat till förorten. Den som är hemlös har inte längre gångavstånd för att få hjälp. Därför behöver SL stödja kostnaden för biljetter ekonomiskt. Det blir en liten kostnad för trafikförvaltningen, men en stor hjälp för de som är mest utsatta, säger Michael Stjernström (KD), ledamot i trafiknämnden.

Frivilligorganisationerna beräknar att de använder ungefär 500 biljetter per månad. På ett år handlar det alltså om drygt 6 000 biljetter. De flesta resorna sker inom zon A. De andra partierna i Alliansen i Stockholms läns landsting har ställt sig positiva.

– Människor ska inte behöva vara hemlösa i Stockholm, men något som vi kan göra på kort sikt från politiskt håll för dem som ändå lever i hemlöshet är att underlätta för människor i den vardag de är nu. Det viktiga är att kunna komma igång innan det blir alltför kallt, säger Michael Stjernström.

För mer information:
Simon Olsson

Ekerölinjen ännu en pendelbåtssuccé

Den nya pendelbåten mellan Ekerö och Stockholms city är en framgång och blir permanent, med dubbelt så hög kapacitet i rusningstid. Utvecklingen

End of the road? Miljarder saknas för Tvärförbindelse Södertörn

"Det här är illa, riktigt illa", säger Karl Henriksson (KD), angående att 5,6 miljarder kronor saknas för att bygga Tvärförbindelse Södertör

120 miljoner till förlossningsvården

I det kontinuerliga arbetet för en trygg förlossningsvård presenterar Alliansen idag ett paket av åtgärder. Kapaciteten och tillgängligheten sk

Ella Bohlin efter BB-marschen i Stockholm: ”Därför är jag hoppfull”

Kristdemokraternas barn- och äldrelandstingsråd Ella Bohlin skriver i Dagens Samhälle om den uppmärksammade sommaren i den svenska förlossningsv

Medlemsmöte -1 år kvar till valet

Vi vill hälsa alla medlemmar välkomna till Kristdemokraterna i Stockholms stad och läns medlemsmöte! Vi har äran att gästas av vår