Hemlösa kan bli sponsrade med biljetter av SL

SL-buss under vintern. Foto: Melker Larsson/SL

Stockholm den 9 oktober 2013

Kristdemokraterna har tagit initiativ till att SL ska sponsra frivilligorganisationer med SL-biljetter till hemlösa. Lösningen ser ut att kunna vara på plats före vintern.

– Vi har nåtts av rapporterna om att många frivilligorganisationer har lämnat sina lokaler i innerstan och flyttat till förorten. Den som är hemlös har inte längre gångavstånd för att få hjälp. Därför behöver SL stödja kostnaden för biljetter ekonomiskt. Det blir en liten kostnad för trafikförvaltningen, men en stor hjälp för de som är mest utsatta, säger Michael Stjernström (KD), ledamot i trafiknämnden.

Frivilligorganisationerna beräknar att de använder ungefär 500 biljetter per månad. På ett år handlar det alltså om drygt 6 000 biljetter. De flesta resorna sker inom zon A. De andra partierna i Alliansen i Stockholms läns landsting har ställt sig positiva.

– Människor ska inte behöva vara hemlösa i Stockholm, men något som vi kan göra på kort sikt från politiskt håll för dem som ändå lever i hemlöshet är att underlätta för människor i den vardag de är nu. Det viktiga är att kunna komma igång innan det blir alltför kallt, säger Michael Stjernström.

För mer information:
Simon Olsson

Stockholm inför vårdval för sexmottagningar

Den som behöver hjälp som rör sexualitet, sex och samlevnad eller könssjukdomar ska nu kunna välja vårdgivare genom vårdval i Stockholms län.

Alliansen höjer bidraget till ideella organisationer

Landstinget delar varje år ut bidrag till ideella organisationer som kompletterar eller förstärker hälso- och sjukvården. För 2018 höjs summan

Dags att planera för vården till 2040

Framtidens hälso- och sjukvård kräver långsiktig planering. Alliansen vill ta ansvar för framtidens utmaningar och tillsätter därför en långt