Hemlösa kan bli sponsrade med biljetter av SL

SL-buss under vintern. Foto: Melker Larsson/SL

Stockholm den 9 oktober 2013

Kristdemokraterna har tagit initiativ till att SL ska sponsra frivilligorganisationer med SL-biljetter till hemlösa. Lösningen ser ut att kunna vara på plats före vintern.

– Vi har nåtts av rapporterna om att många frivilligorganisationer har lämnat sina lokaler i innerstan och flyttat till förorten. Den som är hemlös har inte längre gångavstånd för att få hjälp. Därför behöver SL stödja kostnaden för biljetter ekonomiskt. Det blir en liten kostnad för trafikförvaltningen, men en stor hjälp för de som är mest utsatta, säger Michael Stjernström (KD), ledamot i trafiknämnden.

Frivilligorganisationerna beräknar att de använder ungefär 500 biljetter per månad. På ett år handlar det alltså om drygt 6 000 biljetter. De flesta resorna sker inom zon A. De andra partierna i Alliansen i Stockholms läns landsting har ställt sig positiva.

– Människor ska inte behöva vara hemlösa i Stockholm, men något som vi kan göra på kort sikt från politiskt håll för dem som ändå lever i hemlöshet är att underlätta för människor i den vardag de är nu. Det viktiga är att kunna komma igång innan det blir alltför kallt, säger Michael Stjernström.

För mer information:
Simon Olsson

Nytt centrum ska hjälpa barn med allergi

Budgeten för 2018: Så mycket pengar får vården och kollektivtrafiken

En attraktiv, hållbar och växande Stockholmsregion med frihet för invånarna. Det är målet när Alliansen i Stockholms läns landsting presentera

Så hjälper vi barn med ADHD bättre

Genom att olika delar av samhället hjälps åt kan barn som har ADHD få bättre och bättre förutsättningar. Det skriver barn- och äldrelandsting

”Det måste gå att freda sin mark”

Kojor, tält och husvagnar. Tillfälliga bosättningar på privat mark gör att ägaren inte kan använda marken. Ofta måste markägaren städa, sane

Välkomna på medlemskväll med Ebba Busch Thor

Den 10 maj har vi äran att gästas av vår partiledare Ebba Busch Thor som kommer hålla ett inspirerande anförande och mingla tillsammans med oss.

Här byggs förlossningsvården ut mest i Stockholm

Nästa år flyttar förlossningskliniken på Huddinge sjukhus till en nybyggd avdelning. De kommande åren sker den största ökningen av kapaciteten

Kunskapen om lipödem ska öka i Stockholm

Landstingsrådet Ella Bohlin (KD) har engagerat sig för de kvinnor som drabbas av lipödem. Som ansvarig för kroniska sjukdomar och kvinnosjukvårde