Högre ambitioner för att följa upp vården i Stockholm

Alliansen i Stockholms läns landsting ökar uppföljningen av att landstingets pengar används på rätt sätt genom att stärka uppföljningen av vårdgivarna, såväl fristående som landstingets egna verksamheter. Resurserna för uppföljning och medicinska revisioner har stärkts. Under våren ökar antalet stickprov av journaler som ett led i fördjupad uppföljning.

Alliansen i Stockholms läns landsting
11 mars 2017

– Alla patienter har rätt att förvänta sig och få den bästa möjliga vården, oavsett vilken vårdgivare de väljer. En stark uppföljning är viktig för att alla patienter ska få vård efter behov och för att vårdens resurser ska användas effektivt. En stärkt uppföljning är också ett stöd till alla våra seriösa och skickliga vårdgivare oavsett om de är fristående eller tillhör landstinget, säger Anna Starbrink (L), hälso- och sjukvårdslandstingsråd.

– Vi har en systematisk och god uppföljning av vården. Som ett led av detta arbete ökar vi nu antalet stickprov på inskickade journaler. Detta är ett av stegen på vägen i arbetet mot ett effektivare landsting, säger Marie Ljungberg Schött (M), sjukvårdslandstingsråd.

– Vi följer redan i dag noga upp hur vården fungerar varje månad, men vi vill öka ambitionerna när det gäller att ha koll på kostnader och kvaliteten för patienterna. Vi utgår från att alla vårdgivare är seriösa och tar ett stort ansvar för hälso- och sjukvården. Samtidigt är det viktigt för oss att patienterna får bästa möjliga vård och att skattebetalarnas pengar används på bästa sätt. Därför satsar vi på mer uppföljning, säger Ella Bohlin (KD), barn- och äldrelandstingsråd.

– Det är jätteviktigt att pengarna ska gå till rätt saker. Den fördjupade uppföljningen hjälper oss att utvärdera det, och att göra vården ännu bättre och långsiktigt hållbar i den framtida vårdkartan, säger Karin Fälldin (C), gruppledare hälso- och sjukvårdsnämnden.

Fakta:
Under 2017 kompletteras den ordinarie uppföljningen av vården vid behov med fördjupade uppföljningar (tidigare kallade revisioner). De främsta fokusområdena för fördjupade uppföljningar är patientsäkerhet och kvalitet samt korrekt ekonomisk ersättning.
Alliansen i Stockholms läns landsting ger nu hälso- och sjukvårdsdirektören i uppdrag att dessutom öka antalet stickprovskontroller av journaler. Uppdraget ska redovisas i juni 2017 och därefter utvärderas.

I hälso- och sjukvårdsnämndens budget för 2017 framgår ökade satsningar på uppföljning:
”Ordinarie avtalsuppföljning och fördjupad uppföljning
Uppföljning av vårdgivare i Stockholms län ska vara bred och omfatta vårdproduktion, patientnöjdhet, tillgänglighet, kvalitet, nya initiativ och genomförande av aktiviteter för en bättre samverkan i en nätverkssjukvård, samt bidra till att säkra verksamheter inom forskning, utveckling, innovation och utbildning i hela sjukvårdssystemet. Det är viktigt att nyttan av den information som samlas in genom uppföljning vägs mot det administrativa arbete som rapporteringen medför för vårdgivare inom bland annat vårdvalen. Framtidsplanens genomförande kommer att följas med systemuppföljningar Ett kontinuerligt arbete med att stärka kapaciteten för uppföljning och jämförelser pågår inom förvaltningen och i samverkan med andra aktörer och andra landsting.
Den ordinarie uppföljningen kompletteras vid behov med fördjupade uppföljningar (tidigare kallade revisioner). De främsta fokusområdena för fördjupade uppföljningar är patientsäkerhet och kvalitet samt korrekt ekonomisk ersättning. Under 2017 förstärks verksamheten med ett tydligare funktionsansvar och tydligare mandat för Revisionsrådets medlemmar.”

Nytt diagnoscentrum för cancer för tio miljoner

Stockholms läns landsting satsar 10,6 miljoner på ett diagnostiskt centrum för cancer vid Danderyds sjukhus. Det beslutar hälso- och sjukvårdsnä

Indikationer på avvikande mönster visar att granskning av journaler är viktig

Alliansen i Stockholms läns landsting välkomnar att hälso- och sjukvårdsförvaltningen granskar 400 journaler extra för att undersöka misstänkt

Vi kampanjar i Kungsträdgården 18 mars!

Imorgon kampanjar Kristdemokraterna i Stockholms stad i Kungsträdgården kl. 12:00! Erik Slottner, borgarråd, och Caroline Szyber, riksdagsledamot,

Bättre färdtjänst efter åtgärder

Efter att landstinget och taxiföretagen satte in åtgärder mot problemen i färdtjänsten i Stockholms län går det att se tendenser till att utvec

”Skattepengar ska inte gå till att hylla rånare”

Stiftelsen Mångkulturellt centrum i Botkyrka, som får 1,4 miljoner i verksamhetsstöd av Stockholms läns landsting i år, har medverkat till en vä

Bygg längdskidtunnel i Stockholm

Pressmeddelande Kristdemokraterna i Stockholm stad Stockholm den 8 mars 2016 Bygg längdskidtunnel i Stockholm Såhär i vasaloppstider är de

Lång väg kvar att gå på Internationella kvinnodagen

I dag den 8 mars är det den Internationella kvinnodagen. Ella Bohlin (KD) som har ansvar för kvinnosjukvården i Stockholms län över att mycket h

Ny partiavdelning och nya ordföranden!

Nu har alla partiavdelningar i Stockholms stad haft sina respektive årsmöten! Vi vill därför passa på att flagga för den nya avdelningen "Jär

Alliansen fortsatt större än rödgröna i ny mätning

Novus har för Stockholms Tidningens räkning frågat 1 100 personer i Stockholms län om deras sympatier i landstingsvalet. Allianspartierna samlar 4

Stockholm stad och län håller Navet-utbildning