Högre ambitioner för att följa upp vården i Stockholm

Alliansen i Stockholms läns landsting ökar uppföljningen av att landstingets pengar används på rätt sätt genom att stärka uppföljningen av vårdgivarna, såväl fristående som landstingets egna verksamheter. Resurserna för uppföljning och medicinska revisioner har stärkts. Under våren ökar antalet stickprov av journaler som ett led i fördjupad uppföljning.

Alliansen i Stockholms läns landsting
11 mars 2017

– Alla patienter har rätt att förvänta sig och få den bästa möjliga vården, oavsett vilken vårdgivare de väljer. En stark uppföljning är viktig för att alla patienter ska få vård efter behov och för att vårdens resurser ska användas effektivt. En stärkt uppföljning är också ett stöd till alla våra seriösa och skickliga vårdgivare oavsett om de är fristående eller tillhör landstinget, säger Anna Starbrink (L), hälso- och sjukvårdslandstingsråd.

– Vi har en systematisk och god uppföljning av vården. Som ett led av detta arbete ökar vi nu antalet stickprov på inskickade journaler. Detta är ett av stegen på vägen i arbetet mot ett effektivare landsting, säger Marie Ljungberg Schött (M), sjukvårdslandstingsråd.

– Vi följer redan i dag noga upp hur vården fungerar varje månad, men vi vill öka ambitionerna när det gäller att ha koll på kostnader och kvaliteten för patienterna. Vi utgår från att alla vårdgivare är seriösa och tar ett stort ansvar för hälso- och sjukvården. Samtidigt är det viktigt för oss att patienterna får bästa möjliga vård och att skattebetalarnas pengar används på bästa sätt. Därför satsar vi på mer uppföljning, säger Ella Bohlin (KD), barn- och äldrelandstingsråd.

– Det är jätteviktigt att pengarna ska gå till rätt saker. Den fördjupade uppföljningen hjälper oss att utvärdera det, och att göra vården ännu bättre och långsiktigt hållbar i den framtida vårdkartan, säger Karin Fälldin (C), gruppledare hälso- och sjukvårdsnämnden.

Fakta:
Under 2017 kompletteras den ordinarie uppföljningen av vården vid behov med fördjupade uppföljningar (tidigare kallade revisioner). De främsta fokusområdena för fördjupade uppföljningar är patientsäkerhet och kvalitet samt korrekt ekonomisk ersättning.
Alliansen i Stockholms läns landsting ger nu hälso- och sjukvårdsdirektören i uppdrag att dessutom öka antalet stickprovskontroller av journaler. Uppdraget ska redovisas i juni 2017 och därefter utvärderas.

I hälso- och sjukvårdsnämndens budget för 2017 framgår ökade satsningar på uppföljning:
”Ordinarie avtalsuppföljning och fördjupad uppföljning
Uppföljning av vårdgivare i Stockholms län ska vara bred och omfatta vårdproduktion, patientnöjdhet, tillgänglighet, kvalitet, nya initiativ och genomförande av aktiviteter för en bättre samverkan i en nätverkssjukvård, samt bidra till att säkra verksamheter inom forskning, utveckling, innovation och utbildning i hela sjukvårdssystemet. Det är viktigt att nyttan av den information som samlas in genom uppföljning vägs mot det administrativa arbete som rapporteringen medför för vårdgivare inom bland annat vårdvalen. Framtidsplanens genomförande kommer att följas med systemuppföljningar Ett kontinuerligt arbete med att stärka kapaciteten för uppföljning och jämförelser pågår inom förvaltningen och i samverkan med andra aktörer och andra landsting.
Den ordinarie uppföljningen kompletteras vid behov med fördjupade uppföljningar (tidigare kallade revisioner). De främsta fokusområdena för fördjupade uppföljningar är patientsäkerhet och kvalitet samt korrekt ekonomisk ersättning. Under 2017 förstärks verksamheten med ett tydligare funktionsansvar och tydligare mandat för Revisionsrådets medlemmar.”

Trygghet och en miljon fler resor per dag är målet för 2030

Tryggheten är i fokus i det nya trafikförsörjningsprogrammet för Stockholms län. Där finns ambitiösa mål: SL ska ha 1 miljon fler resor om dag

Sverigeförhandlingen bra för familjer i Stockholms län

I dag undertecknades avtalen för Sverigeförhandlingen av Stockholms läns landsting, Stockholms stad, Huddinge, Solna, Täby, Österåker, Vallentun