Höj böterna för fuskåkning i SL-trafiken

Karl Henriksson (KD)

den 10 september 2014

Kristdemokraterna föreslår att kontrollavgiften för den som saknar giltig biljett i kollektivtrafiken i Stockholms län ska motsvara två 30-dagarskort, alltså 1 580 kronor.

– Fuskåkande kostar varje år SL och skattebetalarna flera hundra miljoner kronor. Det är pengar som vi skulle kunna lägga på en förbättrad kollektivtrafik. Vi vill ta hårdare tag mot fusket, säger Karl Henriksson (KD), gruppledare i trafiknämnden.

I dag är böterna för fuskåkning 1 200 kronor. I kombination med höjd kontrollavgift vill Kristdemokraterna satsa på fler kontroller.

– Vi förespråkar inte en avgiftsfri kollektivtrafik utan vill behålla dagens ordning med hälften från biljettpriset, hälften från landstingsskatten. Resernärer som åker på andras bekostnad ska därför vara beredda på att vi vill bekämpa fuskåkningen, så att ökade resenärsintäkter kan gå till att göra kollektivtrafiken mer attraktiv och bidra till en hållbar Stockholmsregion, säger Karl Henriksson.

För mer information:
Simon Olsson

I dag får SL en ny taxa och tar bort zonerna

Kristdemokraterna, Miljöpartiet, Moderaterna, Liberalerna och Centerpartiet i Stockholms läns landsting tecknade i våras en överenskommelse om kol

Ökat stöd till barn med autismspektrumdiagnos

Under 2017 bygger Stockholms läns landsting ut stödet från habiliteringen så att alla barn och unga till och med 18 år med autismspektrumdiagnos,

Landstingets nya krav: Mer delaktighet för personer med funktionsnedsättning

Den 1 januari ska alla som arbetar på uppdrag av Stockholms läns landsting ha ett normkritiskt förhållningssätt. Det är en del av landstingets n

”Skicka ut kallelse om att ge blod”

Blodcentralen i Stockholm berättar att det behövs mer blod inför jul- och nyårshelgerna. Kristdemokraterna vill göra påfyllningen av blodlagren

Ny tidsplan för vårdval geriatrik

Det nya vårdvalet för geriatriken i Stockholms läns landsting kommer inte att starta i januari 2018 som planerat. Orsaken är bland annat att lands