Höj böterna för fuskåkning i SL-trafiken

Karl Henriksson (KD)

den 10 september 2014

Kristdemokraterna föreslår att kontrollavgiften för den som saknar giltig biljett i kollektivtrafiken i Stockholms län ska motsvara två 30-dagarskort, alltså 1 580 kronor.

– Fuskåkande kostar varje år SL och skattebetalarna flera hundra miljoner kronor. Det är pengar som vi skulle kunna lägga på en förbättrad kollektivtrafik. Vi vill ta hårdare tag mot fusket, säger Karl Henriksson (KD), gruppledare i trafiknämnden.

I dag är böterna för fuskåkning 1 200 kronor. I kombination med höjd kontrollavgift vill Kristdemokraterna satsa på fler kontroller.

– Vi förespråkar inte en avgiftsfri kollektivtrafik utan vill behålla dagens ordning med hälften från biljettpriset, hälften från landstingsskatten. Resernärer som åker på andras bekostnad ska därför vara beredda på att vi vill bekämpa fuskåkningen, så att ökade resenärsintäkter kan gå till att göra kollektivtrafiken mer attraktiv och bidra till en hållbar Stockholmsregion, säger Karl Henriksson.

För mer information:
Simon Olsson

Ny mottagning för assisterad befruktning öppnar i Solna strand

Solna och Sundbyberg får en ny mottagning som hjälper människor som har svårt att få barn. Förra veckan beslutade Alliansen att godkänna den ny

Stockholm först med fokusrapport för den dolda kvinnosjukdomen lipödem

Alliansen i Stockholms läns landsting uppmärksammar situationen för kvinnor som drabbas av den kroniska och ofta smärtsamma sjukdomen lipödem. De

KD stad och län satsar på nya och gamla talanger

Kristdemokraterna i stad och län arrangerar under hösten en utbildningssatsning för partidistriktens stjärnskott. Alla partiavdelningar har fått

Alliansen förstärker vården för könsstympade kvinnor

AMEL-mottagningen på Södersjukhuset är Sveriges enda mottagning för könsstympade kvinnor. Från och med nästa år höjer den styrande Alliansen

Centrum för diabetes och patienter med MS och Parkinson har öppnat

Stockholms läns landsting samlar vården och forskningen för patienter med diabetes och patienter med MS, Parkinson och andra neurologiska sjukdomar