Höjd skatt och hotad valfrihet

Erik Slottner (KD)

Pressmeddelande, Kristdemokraterna i Stockholms stadshus, 2014-11-12

Idag har den rödgrönrosa majoriteten presenterat sitt budgetförslag för 2015. Erik Slottner (KD), gruppledare för Kristdemokraterna i Stockholms stadshus, är kritisk.

– Detta är inte en framtidsbudget. Majoriteten vill höja skatten med 35 öre och styr nu in staden på en kurs där skattehöjningar är svaret på varje utgiftsökning när svaret egentligen borde vara ökad sysselsättning och minskat bidragsberoende. Stockholms mycket välskötta ekonomi kommer att påverkas negativt av denna politik, säger Erik Slottner (KD).

– Valfriheten inom äldreomsorgen är under hot av majoriteten. I Stockholms stad får 60 procent sin äldreomsorg genom fristående aktörer. Äldre människor har precis som yngre olika behov och önskemål. Därför är det viktigt att erbjuda en mångfald av utförare med olika inriktningar och metoder. Majoriteten vill nu begränsa, istället för att utveckla, valfriheten. Bland annat ska LOV utredas och man säger att kommunala alternativ ska vara grundalternativet, med andra ord att kommunen ska vara norm och allt annat undantag. Det är ett steg tillbaka i utvecklingen av Stockholm och något jag beklagar djupt, säger Erik Slottner (KD).

– I valrörelsen gjorde Socialdemokraterna ett stort nummer av att de ville ge mer pengar till skolan. Skatten ville de höja med 15 öre för att öronmärka till skolan. Nu ser vi resultatet. Den nya majoriteten ökar resurserna till skolan väsentligt mindre än vad Alliansen gjorde. Det är ett stort svek från Socialdemokraterna, säger Erik Slottner (KD).

– Miljöpartiets högljudda löften om två cykelmiljarder tycks ha varit tomma löften. Endast en miljard avsätts till detta till 2018 och alla de som trodde på Miljöpartiets löften får anses ha blivit överkörda, säger Erik Slottner (KD).

– Några guldkorn i budgeten finns dock. Ett är att jobbtorg för unga öppnas i Söderort, ett annat är att personer över 85 år ska garanteras ett tryggt boende, avslutar Erik Slottner (KD).

Markus Nyman, 076-122 99 11

Ny mottagning för assisterad befruktning öppnar i Solna strand

Solna och Sundbyberg får en ny mottagning som hjälper människor som har svårt att få barn. Förra veckan beslutade Alliansen att godkänna den ny

Stockholm först med fokusrapport för den dolda kvinnosjukdomen lipödem