Höjd skatt och hotad valfrihet

Erik Slottner (KD)

Pressmeddelande, Kristdemokraterna i Stockholms stadshus, 2014-11-12

Idag har den rödgrönrosa majoriteten presenterat sitt budgetförslag för 2015. Erik Slottner (KD), gruppledare för Kristdemokraterna i Stockholms stadshus, är kritisk.

– Detta är inte en framtidsbudget. Majoriteten vill höja skatten med 35 öre och styr nu in staden på en kurs där skattehöjningar är svaret på varje utgiftsökning när svaret egentligen borde vara ökad sysselsättning och minskat bidragsberoende. Stockholms mycket välskötta ekonomi kommer att påverkas negativt av denna politik, säger Erik Slottner (KD).

– Valfriheten inom äldreomsorgen är under hot av majoriteten. I Stockholms stad får 60 procent sin äldreomsorg genom fristående aktörer. Äldre människor har precis som yngre olika behov och önskemål. Därför är det viktigt att erbjuda en mångfald av utförare med olika inriktningar och metoder. Majoriteten vill nu begränsa, istället för att utveckla, valfriheten. Bland annat ska LOV utredas och man säger att kommunala alternativ ska vara grundalternativet, med andra ord att kommunen ska vara norm och allt annat undantag. Det är ett steg tillbaka i utvecklingen av Stockholm och något jag beklagar djupt, säger Erik Slottner (KD).

– I valrörelsen gjorde Socialdemokraterna ett stort nummer av att de ville ge mer pengar till skolan. Skatten ville de höja med 15 öre för att öronmärka till skolan. Nu ser vi resultatet. Den nya majoriteten ökar resurserna till skolan väsentligt mindre än vad Alliansen gjorde. Det är ett stort svek från Socialdemokraterna, säger Erik Slottner (KD).

– Miljöpartiets högljudda löften om två cykelmiljarder tycks ha varit tomma löften. Endast en miljard avsätts till detta till 2018 och alla de som trodde på Miljöpartiets löften får anses ha blivit överkörda, säger Erik Slottner (KD).

– Några guldkorn i budgeten finns dock. Ett är att jobbtorg för unga öppnas i Söderort, ett annat är att personer över 85 år ska garanteras ett tryggt boende, avslutar Erik Slottner (KD).

Markus Nyman, 076-122 99 11

Nytt centrum ska hjälpa barn med allergi

Budgeten för 2018: Så mycket pengar får vården och kollektivtrafiken

En attraktiv, hållbar och växande Stockholmsregion med frihet för invånarna. Det är målet när Alliansen i Stockholms läns landsting presentera

Så hjälper vi barn med ADHD bättre

Genom att olika delar av samhället hjälps åt kan barn som har ADHD få bättre och bättre förutsättningar. Det skriver barn- och äldrelandsting

”Det måste gå att freda sin mark”

Kojor, tält och husvagnar. Tillfälliga bosättningar på privat mark gör att ägaren inte kan använda marken. Ofta måste markägaren städa, sane

Välkomna på medlemskväll med Ebba Busch Thor

Den 10 maj har vi äran att gästas av vår partiledare Ebba Busch Thor som kommer hålla ett inspirerande anförande och mingla tillsammans med oss.

Här byggs förlossningsvården ut mest i Stockholm

Nästa år flyttar förlossningskliniken på Huddinge sjukhus till en nybyggd avdelning. De kommande åren sker den största ökningen av kapaciteten

Kunskapen om lipödem ska öka i Stockholm

Landstingsrådet Ella Bohlin (KD) har engagerat sig för de kvinnor som drabbas av lipödem. Som ansvarig för kroniska sjukdomar och kvinnosjukvårde