Höjda hyror för Stockholms äldre

Med anledning av de höjda tomträttsavgälderna som den rödgrönrosa majoriteten i Stockholm vill genomföra finns stor risk att de äldre blir drabbade. Höjda hyror på våra äldreboenden riskerar att bli verklighet när staden höjer avgälderna för Micasas fastigheter. Det menar Erik Slottner (KD), vice ordf. i Micasa, Yvonne Fernell Ingelström (M), ledamot i Micasas styrelse och Henrik Andersson (L), ersättare i Micasas styrelse. De borgerliga partierna i Micasa lägger därför idag en skrivelse till Micasa och kräver en redogörelse för konsekvenserna av de nya tomträttsavgälderna.

– Med anledning av de höjda tomträttsavgälderna som den rödgrönrosa majoriteten i Stockholm vill genomföra finns stor risk att de äldre blir drabbade. Höjda hyror på våra äldreboenden riskerar att bli verklighet när staden höjer avgälderna för Micasas fastigheter. Äldre har generellt sett en svagare ekonomi än andra grupper och en hyreshöjning riskerar därför att slå extra hårt mot just äldre, säger Erik Slottner (KD), vice ordf. i Micasa.

– Micasas ekonomi är ytterst sårbar och små förändringar i olika faktorer kan vända plus till minus. Höjda tomthyror är definitivt en sådan faktor. Vi måste därför få reda på hur majoriteten resonerar, om de avser att lägga hela hyreshöjningen på hyresgästerna eller om de avser att försämra bolagets ekonomi. Båda alternativen är naturligtvis mycket bekymmersamma, säger Yvonne Fernell Ingelström, (M).

– Hyrorna på många trygghetsboenden har kritiserats för att vara alltför höga för målgruppen. Med de höjda tomträttsavgälderna riskerar hyrorna att bli ännu högre. Vi måste få ett svar av majoriteten hur de tänker sig hantera denna situation, avslutar Henrik Andersson (L).

Ny mottagning för assisterad befruktning öppnar i Solna strand

Solna och Sundbyberg får en ny mottagning som hjälper människor som har svårt att få barn. Förra veckan beslutade Alliansen att godkänna den ny

Stockholm först med fokusrapport för den dolda kvinnosjukdomen lipödem

Alliansen i Stockholms läns landsting uppmärksammar situationen för kvinnor som drabbas av den kroniska och ofta smärtsamma sjukdomen lipödem. De