Höjda hyror för Stockholms äldre

Med anledning av de höjda tomträttsavgälderna som den rödgrönrosa majoriteten i Stockholm vill genomföra finns stor risk att de äldre blir drabbade. Höjda hyror på våra äldreboenden riskerar att bli verklighet när staden höjer avgälderna för Micasas fastigheter. Det menar Erik Slottner (KD), vice ordf. i Micasa, Yvonne Fernell Ingelström (M), ledamot i Micasas styrelse och Henrik Andersson (L), ersättare i Micasas styrelse. De borgerliga partierna i Micasa lägger därför idag en skrivelse till Micasa och kräver en redogörelse för konsekvenserna av de nya tomträttsavgälderna.

– Med anledning av de höjda tomträttsavgälderna som den rödgrönrosa majoriteten i Stockholm vill genomföra finns stor risk att de äldre blir drabbade. Höjda hyror på våra äldreboenden riskerar att bli verklighet när staden höjer avgälderna för Micasas fastigheter. Äldre har generellt sett en svagare ekonomi än andra grupper och en hyreshöjning riskerar därför att slå extra hårt mot just äldre, säger Erik Slottner (KD), vice ordf. i Micasa.

– Micasas ekonomi är ytterst sårbar och små förändringar i olika faktorer kan vända plus till minus. Höjda tomthyror är definitivt en sådan faktor. Vi måste därför få reda på hur majoriteten resonerar, om de avser att lägga hela hyreshöjningen på hyresgästerna eller om de avser att försämra bolagets ekonomi. Båda alternativen är naturligtvis mycket bekymmersamma, säger Yvonne Fernell Ingelström, (M).

– Hyrorna på många trygghetsboenden har kritiserats för att vara alltför höga för målgruppen. Med de höjda tomträttsavgälderna riskerar hyrorna att bli ännu högre. Vi måste få ett svar av majoriteten hur de tänker sig hantera denna situation, avslutar Henrik Andersson (L).

Budgeten för 2018: Så mycket pengar får vården och kollektivtrafiken

En attraktiv, hållbar och växande Stockholmsregion med frihet för invånarna. Det är målet när Alliansen i Stockholms läns landsting presentera

Så hjälper vi barn med ADHD bättre

Genom att olika delar av samhället hjälps åt kan barn som har ADHD få bättre och bättre förutsättningar. Det skriver barn- och äldrelandsting

”Det måste gå att freda sin mark”

Kojor, tält och husvagnar. Tillfälliga bosättningar på privat mark gör att ägaren inte kan använda marken. Ofta måste markägaren städa, sane

Välkomna på medlemskväll med Ebba Busch Thor

Den 10 maj har vi äran att gästas av vår partiledare Ebba Busch Thor som kommer hålla ett inspirerande anförande och mingla tillsammans med oss.

Här byggs förlossningsvården ut mest i Stockholm

Nästa år flyttar förlossningskliniken på Huddinge sjukhus till en nybyggd avdelning. De kommande åren sker den största ökningen av kapaciteten

Kunskapen om lipödem ska öka i Stockholm

Landstingsrådet Ella Bohlin (KD) har engagerat sig för de kvinnor som drabbas av lipödem. Som ansvarig för kroniska sjukdomar och kvinnosjukvårde