Höjda hyror för Stockholms äldre

Med anledning av de höjda tomträttsavgälderna som den rödgrönrosa majoriteten i Stockholm vill genomföra finns stor risk att de äldre blir drabbade. Höjda hyror på våra äldreboenden riskerar att bli verklighet när staden höjer avgälderna för Micasas fastigheter. Det menar Erik Slottner (KD), vice ordf. i Micasa, Yvonne Fernell Ingelström (M), ledamot i Micasas styrelse och Henrik Andersson (L), ersättare i Micasas styrelse. De borgerliga partierna i Micasa lägger därför idag en skrivelse till Micasa och kräver en redogörelse för konsekvenserna av de nya tomträttsavgälderna.

– Med anledning av de höjda tomträttsavgälderna som den rödgrönrosa majoriteten i Stockholm vill genomföra finns stor risk att de äldre blir drabbade. Höjda hyror på våra äldreboenden riskerar att bli verklighet när staden höjer avgälderna för Micasas fastigheter. Äldre har generellt sett en svagare ekonomi än andra grupper och en hyreshöjning riskerar därför att slå extra hårt mot just äldre, säger Erik Slottner (KD), vice ordf. i Micasa.

– Micasas ekonomi är ytterst sårbar och små förändringar i olika faktorer kan vända plus till minus. Höjda tomthyror är definitivt en sådan faktor. Vi måste därför få reda på hur majoriteten resonerar, om de avser att lägga hela hyreshöjningen på hyresgästerna eller om de avser att försämra bolagets ekonomi. Båda alternativen är naturligtvis mycket bekymmersamma, säger Yvonne Fernell Ingelström, (M).

– Hyrorna på många trygghetsboenden har kritiserats för att vara alltför höga för målgruppen. Med de höjda tomträttsavgälderna riskerar hyrorna att bli ännu högre. Vi måste få ett svar av majoriteten hur de tänker sig hantera denna situation, avslutar Henrik Andersson (L).

Skola för barn med allergi får pris

Astma- och allergiskolan på Sachsska barn- och ungdomssjukhuset får Bemötandepriset från Stockholms läns landsting 2017. Teamets stöd till barn

Våga fråga om våld i nära relationer!

Att bli slagen av den du älskar. Att bli psykiskt misshandlad av den du lever med. Att bli hotad av en familjemedlem. Att tvingas uppsöka vård för

Nu inför vi alkolås på SL:s stationer

De stationer där förarna kliver av och på SL:s tåg ska få alkolås. Det gör att låsen blir billigare att installera och kan införas snabbare i

Stockholm inför vårdval för sexmottagningar

Den som behöver hjälp som rör sexualitet, sex och samlevnad eller könssjukdomar ska nu kunna välja vårdgivare genom vårdval i Stockholms län.

Alliansen höjer bidraget till ideella organisationer

Landstinget delar varje år ut bidrag till ideella organisationer som kompletterar eller förstärker hälso- och sjukvården. För 2018 höjs summan

Dags att planera för vården till 2040

Framtidens hälso- och sjukvård kräver långsiktig planering. Alliansen vill ta ansvar för framtidens utmaningar och tillsätter därför en långt