Höjda hyror för Stockholms äldre

Med anledning av de höjda tomträttsavgälderna som den rödgrönrosa majoriteten i Stockholm vill genomföra finns stor risk att de äldre blir drabbade. Höjda hyror på våra äldreboenden riskerar att bli verklighet när staden höjer avgälderna för Micasas fastigheter. Det menar Erik Slottner (KD), vice ordf. i Micasa, Yvonne Fernell Ingelström (M), ledamot i Micasas styrelse och Henrik Andersson (L), ersättare i Micasas styrelse. De borgerliga partierna i Micasa lägger därför idag en skrivelse till Micasa och kräver en redogörelse för konsekvenserna av de nya tomträttsavgälderna.

– Med anledning av de höjda tomträttsavgälderna som den rödgrönrosa majoriteten i Stockholm vill genomföra finns stor risk att de äldre blir drabbade. Höjda hyror på våra äldreboenden riskerar att bli verklighet när staden höjer avgälderna för Micasas fastigheter. Äldre har generellt sett en svagare ekonomi än andra grupper och en hyreshöjning riskerar därför att slå extra hårt mot just äldre, säger Erik Slottner (KD), vice ordf. i Micasa.

– Micasas ekonomi är ytterst sårbar och små förändringar i olika faktorer kan vända plus till minus. Höjda tomthyror är definitivt en sådan faktor. Vi måste därför få reda på hur majoriteten resonerar, om de avser att lägga hela hyreshöjningen på hyresgästerna eller om de avser att försämra bolagets ekonomi. Båda alternativen är naturligtvis mycket bekymmersamma, säger Yvonne Fernell Ingelström, (M).

– Hyrorna på många trygghetsboenden har kritiserats för att vara alltför höga för målgruppen. Med de höjda tomträttsavgälderna riskerar hyrorna att bli ännu högre. Vi måste få ett svar av majoriteten hur de tänker sig hantera denna situation, avslutar Henrik Andersson (L).

Nytt diagnoscentrum för cancer för tio miljoner

Stockholms läns landsting satsar 10,6 miljoner på ett diagnostiskt centrum för cancer vid Danderyds sjukhus. Det beslutar hälso- och sjukvårdsnä

Indikationer på avvikande mönster visar att granskning av journaler är viktig

Alliansen i Stockholms läns landsting välkomnar att hälso- och sjukvårdsförvaltningen granskar 400 journaler extra för att undersöka misstänkt

Vi kampanjar i Kungsträdgården 18 mars!

Imorgon kampanjar Kristdemokraterna i Stockholms stad i Kungsträdgården kl. 12:00! Erik Slottner, borgarråd, och Caroline Szyber, riksdagsledamot,

Bättre färdtjänst efter åtgärder

Efter att landstinget och taxiföretagen satte in åtgärder mot problemen i färdtjänsten i Stockholms län går det att se tendenser till att utvec

Högre ambitioner för att följa upp vården i Stockholm

Alliansen i Stockholms läns landsting ökar uppföljningen av att landstingets pengar används på rätt sätt genom att stärka uppföljningen av v

”Skattepengar ska inte gå till att hylla rånare”

Stiftelsen Mångkulturellt centrum i Botkyrka, som får 1,4 miljoner i verksamhetsstöd av Stockholms läns landsting i år, har medverkat till en vä

Bygg längdskidtunnel i Stockholm

Pressmeddelande Kristdemokraterna i Stockholm stad Stockholm den 8 mars 2016 Bygg längdskidtunnel i Stockholm Såhär i vasaloppstider är de

Lång väg kvar att gå på Internationella kvinnodagen

I dag den 8 mars är det den Internationella kvinnodagen. Ella Bohlin (KD) som har ansvar för kvinnosjukvården i Stockholms län över att mycket h

Ny partiavdelning och nya ordföranden!

Nu har alla partiavdelningar i Stockholms stad haft sina respektive årsmöten! Vi vill därför passa på att flagga för den nya avdelningen "Jär

Alliansen fortsatt större än rödgröna i ny mätning

Novus har för Stockholms Tidningens räkning frågat 1 100 personer i Stockholms län om deras sympatier i landstingsvalet. Allianspartierna samlar 4