I dag beslutar vi om bättre stöd till anhöriga när barn har cancer

Anhöriga måste få det stöd de behöver för att orka finnas där för sina barn som har drabbats av cancer. Det slår Alliansen fast i samband med tisdagens beslut om den nya regionala cancerplanen för Stockholm.

1 december 2015

– Vi ser över hur vården kan ge stöd till de viktigaste personerna i barnens liv eftersom de är en otroligt viktig del av både behandling och tillfrisknande. Vi beslutar också att se över hur familjen kan integreras och vara delaktig i hela behandlingsförloppet, säger Ella Bohlin (KD), barn- och äldrelandstingsråd med ansvar för cancervården.

Den nya cancerplanen gäller för 2016–2019 och ska vara en grund för att utveckla cancervården i Stockholms läns landsting. Landstinget ska strukturera om onkologin bedriva den på tre kliniker för att förbättra vården och nå målen.

– Vi lägger ett särskilt fokus på att göra vården mer jämlik och ta bort oacceptabla skillnader. Till exempel behöver vi säkra transpersoners möjlighet att testa om de har cancer, eftersom bland annat svårigheter kring hur personnummer hanteras gör att de i dag inte har samma tillgång till screening som andra, säger Ella Bohlin.

Alliansen prioriterar också arbetet med att hitta ett sätt att nå kvinnor som inte får HPV-vaccin.

– Det är mycket bra att vi gör en utredning inför beslut om att införa HPV-vaccin för pojkar men jag oroar mig över att täckningsgraden för flickor är alldeles för låg. Vi måste ta fram en strategi för hur vi ska kunna nå alla, säger Ella Bohlin.

Vi tar oron från läkare vid Astrid Lindgrens barnsjukhus på stort allvar

I dag skriver 32 läkare vid Astrid Lindgrens barnsjukhus på Svenska Dagbladets debattsida om brist på vårdplatser och arbetsmiljö. Situationen de

Nytt diagnoscentrum för cancer för tio miljoner

Stockholms läns landsting satsar 10,6 miljoner på ett diagnostiskt centrum för cancer vid Danderyds sjukhus. Det beslutar hälso- och sjukvårdsnä

Indikationer på avvikande mönster visar att granskning av journaler är viktig

Alliansen i Stockholms läns landsting välkomnar att hälso- och sjukvårdsförvaltningen granskar 400 journaler extra för att undersöka misstänkt

Vi kampanjar i Kungsträdgården 18 mars!

Imorgon kampanjar Kristdemokraterna i Stockholms stad i Kungsträdgården kl. 12:00! Erik Slottner, borgarråd, och Caroline Szyber, riksdagsledamot,

Bättre färdtjänst efter åtgärder

Efter att landstinget och taxiföretagen satte in åtgärder mot problemen i färdtjänsten i Stockholms län går det att se tendenser till att utvec

Högre ambitioner för att följa upp vården i Stockholm

Alliansen i Stockholms läns landsting ökar uppföljningen av att landstingets pengar används på rätt sätt genom att stärka uppföljningen av v

”Skattepengar ska inte gå till att hylla rånare”

Stiftelsen Mångkulturellt centrum i Botkyrka, som får 1,4 miljoner i verksamhetsstöd av Stockholms läns landsting i år, har medverkat till en vä

Bygg längdskidtunnel i Stockholm

Pressmeddelande Kristdemokraterna i Stockholm stad Stockholm den 8 mars 2016 Bygg längdskidtunnel i Stockholm Såhär i vasaloppstider är de

Lång väg kvar att gå på Internationella kvinnodagen

I dag den 8 mars är det den Internationella kvinnodagen. Ella Bohlin (KD) som har ansvar för kvinnosjukvården i Stockholms län över att mycket h

Ny partiavdelning och nya ordföranden!

Nu har alla partiavdelningar i Stockholms stad haft sina respektive årsmöten! Vi vill därför passa på att flagga för den nya avdelningen "Jär