I dag beslutar vi om bättre stöd till anhöriga när barn har cancer

Anhöriga måste få det stöd de behöver för att orka finnas där för sina barn som har drabbats av cancer. Det slår Alliansen fast i samband med tisdagens beslut om den nya regionala cancerplanen för Stockholm.

1 december 2015

– Vi ser över hur vården kan ge stöd till de viktigaste personerna i barnens liv eftersom de är en otroligt viktig del av både behandling och tillfrisknande. Vi beslutar också att se över hur familjen kan integreras och vara delaktig i hela behandlingsförloppet, säger Ella Bohlin (KD), barn- och äldrelandstingsråd med ansvar för cancervården.

Den nya cancerplanen gäller för 2016–2019 och ska vara en grund för att utveckla cancervården i Stockholms läns landsting. Landstinget ska strukturera om onkologin bedriva den på tre kliniker för att förbättra vården och nå målen.

– Vi lägger ett särskilt fokus på att göra vården mer jämlik och ta bort oacceptabla skillnader. Till exempel behöver vi säkra transpersoners möjlighet att testa om de har cancer, eftersom bland annat svårigheter kring hur personnummer hanteras gör att de i dag inte har samma tillgång till screening som andra, säger Ella Bohlin.

Alliansen prioriterar också arbetet med att hitta ett sätt att nå kvinnor som inte får HPV-vaccin.

– Det är mycket bra att vi gör en utredning inför beslut om att införa HPV-vaccin för pojkar men jag oroar mig över att täckningsgraden för flickor är alldeles för låg. Vi måste ta fram en strategi för hur vi ska kunna nå alla, säger Ella Bohlin.

Trygghet och en miljon fler resor per dag är målet för 2030

Tryggheten är i fokus i det nya trafikförsörjningsprogrammet för Stockholms län. Där finns ambitiösa mål: SL ska ha 1 miljon fler resor om dag

Sverigeförhandlingen bra för familjer i Stockholms län

I dag undertecknades avtalen för Sverigeförhandlingen av Stockholms läns landsting, Stockholms stad, Huddinge, Solna, Täby, Österåker, Vallentun