I dag beslutar vi om bättre stöd till anhöriga när barn har cancer

Anhöriga måste få det stöd de behöver för att orka finnas där för sina barn som har drabbats av cancer. Det slår Alliansen fast i samband med tisdagens beslut om den nya regionala cancerplanen för Stockholm.

1 december 2015

– Vi ser över hur vården kan ge stöd till de viktigaste personerna i barnens liv eftersom de är en otroligt viktig del av både behandling och tillfrisknande. Vi beslutar också att se över hur familjen kan integreras och vara delaktig i hela behandlingsförloppet, säger Ella Bohlin (KD), barn- och äldrelandstingsråd med ansvar för cancervården.

Den nya cancerplanen gäller för 2016–2019 och ska vara en grund för att utveckla cancervården i Stockholms läns landsting. Landstinget ska strukturera om onkologin bedriva den på tre kliniker för att förbättra vården och nå målen.

– Vi lägger ett särskilt fokus på att göra vården mer jämlik och ta bort oacceptabla skillnader. Till exempel behöver vi säkra transpersoners möjlighet att testa om de har cancer, eftersom bland annat svårigheter kring hur personnummer hanteras gör att de i dag inte har samma tillgång till screening som andra, säger Ella Bohlin.

Alliansen prioriterar också arbetet med att hitta ett sätt att nå kvinnor som inte får HPV-vaccin.

– Det är mycket bra att vi gör en utredning inför beslut om att införa HPV-vaccin för pojkar men jag oroar mig över att täckningsgraden för flickor är alldeles för låg. Vi måste ta fram en strategi för hur vi ska kunna nå alla, säger Ella Bohlin.

Budgeten för 2018: Så mycket pengar får vården och kollektivtrafiken

En attraktiv, hållbar och växande Stockholmsregion med frihet för invånarna. Det är målet när Alliansen i Stockholms läns landsting presentera

Så hjälper vi barn med ADHD bättre

Genom att olika delar av samhället hjälps åt kan barn som har ADHD få bättre och bättre förutsättningar. Det skriver barn- och äldrelandsting

”Det måste gå att freda sin mark”

Kojor, tält och husvagnar. Tillfälliga bosättningar på privat mark gör att ägaren inte kan använda marken. Ofta måste markägaren städa, sane

Välkomna på medlemskväll med Ebba Busch Thor

Den 10 maj har vi äran att gästas av vår partiledare Ebba Busch Thor som kommer hålla ett inspirerande anförande och mingla tillsammans med oss.

Här byggs förlossningsvården ut mest i Stockholm

Nästa år flyttar förlossningskliniken på Huddinge sjukhus till en nybyggd avdelning. De kommande åren sker den största ökningen av kapaciteten

Kunskapen om lipödem ska öka i Stockholm

Landstingsrådet Ella Bohlin (KD) har engagerat sig för de kvinnor som drabbas av lipödem. Som ansvarig för kroniska sjukdomar och kvinnosjukvårde