I dag beslutar vi om schysta villkor för färdtjänstförarna

den 12 mars 2015

För första gången har förarnas villkor varit med på dagordningen inför en ny upphandling av färdtjänsten. I dag beslutar trafiknämnden om flera åtgärder för att höja kvaliteten på färdtjänsten.

Fredrik Wallén (KD).– Vi satsar särskilt på att förbättra språkkunskaper, lokalkännedom och bemötande i färdtjänsten. Alliansen beslutar också att vi ska arbeta för rimliga villkor för förarna i framtida upphandlingar när det gäller pensioner och försäkringar, säger Fredrik Wallén (KD), ordförande för trafiknämndens färdtjänst- och tillgänglighetsberedning.

Nu ska personalen ha utbildning i säker körning, i att hantera situationer som innefattar hot och våld samt i hjärt- och lungräddning. Samtidigt genomförs en större utredning om framtidens färdtjänst.

– Vi behöver komma till rätta med oseriösa aktörer på marknaden och kunna anpassa färdtjänsten efter varje individs behov. Redan i dag har färdtjänsten de resenärer som är mest nöjda med sin kollektivtrafik men för oss är det viktigt att fortsätta arbeta för att färdtjänsten ger möjlighet till högre livskvalitet, säger Fredrik Wallén.

För mer information:
Simon Olsson

Kommentar angående problem i journalsystem för BB

Journalsystemet Obstretrix används för att överföra den gravida kvinnans och fostrets journaler från mödravården till förlossningsavdelningen.

I dag får SL en ny taxa och tar bort zonerna

Kristdemokraterna, Miljöpartiet, Moderaterna, Liberalerna och Centerpartiet i Stockholms läns landsting tecknade i våras en överenskommelse om kol

Ökat stöd till barn med autismspektrumdiagnos

Under 2017 bygger Stockholms läns landsting ut stödet från habiliteringen så att alla barn och unga till och med 18 år med autismspektrumdiagnos,