I dag beslutar vi om schysta villkor för färdtjänstförarna

den 12 mars 2015

För första gången har förarnas villkor varit med på dagordningen inför en ny upphandling av färdtjänsten. I dag beslutar trafiknämnden om flera åtgärder för att höja kvaliteten på färdtjänsten.

Fredrik Wallén (KD).– Vi satsar särskilt på att förbättra språkkunskaper, lokalkännedom och bemötande i färdtjänsten. Alliansen beslutar också att vi ska arbeta för rimliga villkor för förarna i framtida upphandlingar när det gäller pensioner och försäkringar, säger Fredrik Wallén (KD), ordförande för trafiknämndens färdtjänst- och tillgänglighetsberedning.

Nu ska personalen ha utbildning i säker körning, i att hantera situationer som innefattar hot och våld samt i hjärt- och lungräddning. Samtidigt genomförs en större utredning om framtidens färdtjänst.

– Vi behöver komma till rätta med oseriösa aktörer på marknaden och kunna anpassa färdtjänsten efter varje individs behov. Redan i dag har färdtjänsten de resenärer som är mest nöjda med sin kollektivtrafik men för oss är det viktigt att fortsätta arbeta för att färdtjänsten ger möjlighet till högre livskvalitet, säger Fredrik Wallén.

För mer information:
Simon Olsson

Nytt centrum ska hjälpa barn med allergi

Budgeten för 2018: Så mycket pengar får vården och kollektivtrafiken

En attraktiv, hållbar och växande Stockholmsregion med frihet för invånarna. Det är målet när Alliansen i Stockholms läns landsting presentera

Så hjälper vi barn med ADHD bättre

Genom att olika delar av samhället hjälps åt kan barn som har ADHD få bättre och bättre förutsättningar. Det skriver barn- och äldrelandsting

”Det måste gå att freda sin mark”

Kojor, tält och husvagnar. Tillfälliga bosättningar på privat mark gör att ägaren inte kan använda marken. Ofta måste markägaren städa, sane

Välkomna på medlemskväll med Ebba Busch Thor

Den 10 maj har vi äran att gästas av vår partiledare Ebba Busch Thor som kommer hålla ett inspirerande anförande och mingla tillsammans med oss.

Här byggs förlossningsvården ut mest i Stockholm

Nästa år flyttar förlossningskliniken på Huddinge sjukhus till en nybyggd avdelning. De kommande åren sker den största ökningen av kapaciteten

Kunskapen om lipödem ska öka i Stockholm

Landstingsrådet Ella Bohlin (KD) har engagerat sig för de kvinnor som drabbas av lipödem. Som ansvarig för kroniska sjukdomar och kvinnosjukvårde