I dag får SL en ny taxa och tar bort zonerna

Kristdemokraterna, Miljöpartiet, Moderaterna, Liberalerna och Centerpartiet i Stockholms läns landsting tecknade i våras en överenskommelse om kollektivtrafikens finansiering som sträcker sig över valrörelsen 2018. Partierna är överens om att ta bort zonerna och att införa ett nytt och enklare biljettsystem i kollektivtrafiken som samtidigt säkerställer viktig kollektivtrafikutbyggnad. I dag började det nya enklare biljettsystemet att gälla.

9 januari 2017

Karl Henriksson (KD)– Vi höjer priserna för att göra det möjligt att investera i framtidens kollektivtrafik. Med en liten årlig höjning kan vi bygga för ett hållbart resande i Stockholmsregionen och på sikt få fler att ställa bilen, säger Karl Henriksson (KD), ordförande för beredningen för trafikplanering.

– Nu blir det enkelt för resenärerna att köpa biljett samtidigt som vi ser till att nya spårsatsningar byggs. Miljöpartiet tar ansvar för kollektivtrafiken. En väl utbyggd och prisvärd kollektivtrafik är en förutsättning för en modern och hållbar region, säger Susanne Nordling (MP), oppositionslandstingsråd.

– Vi vill göra det enklare, mer rättvist och mindre krångligt att resa med kollektivtrafiken. Samtidigt vill vi ge SL ekonomiska muskler att växa för människor, jobb och bostadsbyggande i en dynamisk och expansiv Stockholmsregion. Med vår överenskommelse lägger vi grund för allt detta, säger Kristoffer Tamsons (M), trafiklandstingsråd.

– Alla stockholmare blir vinnare på en långsiktigt stabil finansiering av kollektivtrafiken. Vi liberaler gläds särskilt över att vi kan förverkliga såväl Tvärbanans Kistagren som Spårväg City. Vi ser gärna fler breda överenskommelser i framtiden, säger Sara Svanström (L), vice ordförande i trafiknämnden.

– Kollektivtrafiken ska vara så attraktiv som möjligt. Därför är det bra att det från och med i dag blir lättare att resa på enkelbiljett i Sveriges största kollektivtrafik och att zonsystemet skrotas. En biljett och ett pris. Det är inte minst viktigt för boende och verksamma i länets yttre delar som Roslagens och Södertörns landsbygd och gynnar invånare, turister och miljön, säger Gustav Hemming (C), miljö- och regionplaneringslandstingsråd och gruppledare i trafiknämnden.

Läs mer: KD-förslag för SL blir verklighet – vi är överens över blockgränsen >>

Nytt och enklare biljettsystem
Från och med den 9 januari 2017 införs ett nytt enkelpris på enkelbiljetter. Det innebär att zonsystemet försvinner och ersätts av ett biljettsystem utan zoner. Syftet är att det ska bli enklare att resa så att fler därmed ska välja att resa kollektivt. Dagens biljettkategorier byts ut så att det blir enklare att köpa biljett. Istället för ”Helt pris”, ”Reducerat pris” respektive ”Student” inom zonerna A, B, C, införs biljettkategorierna ”Vuxen” respektive ”Pensionär, ungdom och student”. Andra vanliga periodbiljetter såsom 24-timmarsbiljett, 72-timmarsbiljett, 7-dagarsbiljett, 30-dagarsbiljett, 90-dagarsbiljett och Årsbiljett kvarstår. Det gör dessutom termins-, skol- och fritidsbiljetterna samt UL/SL-biljetterna.

Zoner
Zonerna tas bort för att underlätta biljettköpet för resenärerna. I de undersökningar trafikförvaltningen (SL) frågat resenärerna vad de tycker om SL:s biljettsortiment är det många som tycker att zonerna gjort biljettköpet krångligt. När resenärer fått se prisförslag som i stort sett är desamma som de som beslutats tyckte 68 procent av de tillfrågade att ett system utan zoner är bättre än nuvarande system. Genom att ta bort zonerna minskar antalet biljettvarianter för enkelresor från 18 stycken till 6 varianter.

Kollektivtrafiksatsningar
Överenskommelsen om nytt biljettsystem och nya taxor innebär att följande kollektivtrafiksatsningar kan fullföljas:
– Tvärbanan kan byggas ut Helenelund och Ursvik vid Kista
– Roslagsbanan kan moderniseras och rustas för framtiden
– Spårväg City kan förlängas till Centralen
– Citybanan för mer och bättre pendeltågstrafik kan öppna och starta

Budgeten för 2018: Så mycket pengar får vården och kollektivtrafiken

En attraktiv, hållbar och växande Stockholmsregion med frihet för invånarna. Det är målet när Alliansen i Stockholms läns landsting presentera

Så hjälper vi barn med ADHD bättre

Genom att olika delar av samhället hjälps åt kan barn som har ADHD få bättre och bättre förutsättningar. Det skriver barn- och äldrelandsting

”Det måste gå att freda sin mark”

Kojor, tält och husvagnar. Tillfälliga bosättningar på privat mark gör att ägaren inte kan använda marken. Ofta måste markägaren städa, sane

Välkomna på medlemskväll med Ebba Busch Thor

Den 10 maj har vi äran att gästas av vår partiledare Ebba Busch Thor som kommer hålla ett inspirerande anförande och mingla tillsammans med oss.

Här byggs förlossningsvården ut mest i Stockholm

Nästa år flyttar förlossningskliniken på Huddinge sjukhus till en nybyggd avdelning. De kommande åren sker den största ökningen av kapaciteten

Kunskapen om lipödem ska öka i Stockholm

Landstingsrådet Ella Bohlin (KD) har engagerat sig för de kvinnor som drabbas av lipödem. Som ansvarig för kroniska sjukdomar och kvinnosjukvårde