I dag får SL en ny taxa och tar bort zonerna

Kristdemokraterna, Miljöpartiet, Moderaterna, Liberalerna och Centerpartiet i Stockholms läns landsting tecknade i våras en överenskommelse om kollektivtrafikens finansiering som sträcker sig över valrörelsen 2018. Partierna är överens om att ta bort zonerna och att införa ett nytt och enklare biljettsystem i kollektivtrafiken som samtidigt säkerställer viktig kollektivtrafikutbyggnad. I dag började det nya enklare biljettsystemet att gälla.

Pressmeddelande
9 januari 2017

Karl Henriksson (KD)– Vi höjer priserna för att göra det möjligt att investera i framtidens kollektivtrafik. Med en liten årlig höjning kan vi bygga för ett hållbart resande i Stockholmsregionen och på sikt få fler att ställa bilen, säger Karl Henriksson (KD), ordförande för beredningen för trafikplanering.

– Nu blir det enkelt för resenärerna att köpa biljett samtidigt som vi ser till att nya spårsatsningar byggs. Miljöpartiet tar ansvar för kollektivtrafiken. En väl utbyggd och prisvärd kollektivtrafik är en förutsättning för en modern och hållbar region, säger Susanne Nordling (MP), oppositionslandstingsråd.

– Vi vill göra det enklare, mer rättvist och mindre krångligt att resa med kollektivtrafiken. Samtidigt vill vi ge SL ekonomiska muskler att växa för människor, jobb och bostadsbyggande i en dynamisk och expansiv Stockholmsregion. Med vår överenskommelse lägger vi grund för allt detta, säger Kristoffer Tamsons (M), trafiklandstingsråd.

– Alla stockholmare blir vinnare på en långsiktigt stabil finansiering av kollektivtrafiken. Vi liberaler gläds särskilt över att vi kan förverkliga såväl Tvärbanans Kistagren som Spårväg City. Vi ser gärna fler breda överenskommelser i framtiden, säger Sara Svanström (L), vice ordförande i trafiknämnden.

– Kollektivtrafiken ska vara så attraktiv som möjligt. Därför är det bra att det från och med i dag blir lättare att resa på enkelbiljett i Sveriges största kollektivtrafik och att zonsystemet skrotas. En biljett och ett pris. Det är inte minst viktigt för boende och verksamma i länets yttre delar som Roslagens och Södertörns landsbygd och gynnar invånare, turister och miljön, säger Gustav Hemming (C), miljö- och regionplaneringslandstingsråd och gruppledare i trafiknämnden.

 

Läs mer: KD-förslag för SL blir verklighet – vi är överens över blockgränsen >>

 

Fakta

Nytt och enklare biljettsystem
Från och med den 9 januari 2017 införs ett nytt enkelpris på enkelbiljetter. Det innebär att zonsystemet försvinner och ersätts av ett biljettsystem utan zoner. Syftet är att det ska bli enklare att resa så att fler därmed ska välja att resa kollektivt. Dagens biljettkategorier byts ut så att det blir enklare att köpa biljett. Istället för ”Helt pris”, ”Reducerat pris” respektive ”Student” inom zonerna A, B, C, införs biljettkategorierna ”Vuxen” respektive ”Pensionär, ungdom och student”. Andra vanliga periodbiljetter såsom 24-timmarsbiljett, 72-timmarsbiljett, 7-dagarsbiljett, 30-dagarsbiljett, 90-dagarsbiljett och Årsbiljett kvarstår. Det gör dessutom termins-, skol- och fritidsbiljetterna samt UL/SL-biljetterna.

Zoner
Zonerna tas bort för att underlätta biljettköpet för resenärerna. I de undersökningar trafikförvaltningen (SL) frågat resenärerna vad de tycker om SL:s biljettsortiment är det många som tycker att zonerna gjort biljettköpet krångligt. När resenärer fått se prisförslag som i stort sett är desamma som de som beslutats tyckte 68 procent av de tillfrågade att ett system utan zoner är bättre än nuvarande system. Genom att ta bort zonerna minskar antalet biljettvarianter för enkelresor från 18 stycken till 6 varianter.

Kollektivtrafiksatsningar
Överenskommelsen om nytt biljettsystem och nya taxor innebär att följande kollektivtrafiksatsningar kan fullföljas:
– Tvärbanan kan byggas ut Helenelund och Ursvik vid Kista
– Roslagsbanan kan moderniseras och rustas för framtiden
– Spårväg City kan förlängas till Centralen
– Citybanan för mer och bättre pendeltågstrafik kan öppna och starta


Förlossningsskadorna minskar i Stockholm

Andelen kvinnor som drabbades av allvarliga bristningar vid förlossning minskar i Stockholm, visar ny statistik från Socialstyrelsen. Bland förstf

Läs mer

KD överger skip-stop – utom för Nynäshamn

Kristdemokraternas stämma för Stockholms län och Stockholms stad beslutade i går kväll att gå till val på att ta bort skip-stop i pendeltågstr

Läs mer

”En förkämpe som gjorde otroligt mycket för vården för ME/CFS”

– Det är med stor sorg jag har nåtts av beskedet om Anne Örtegrens bortgång. Hon är värd den största respekt för sitt arbete med att lyfta f

Läs mer

Förstärkta resurser till psykiatri för ungdomar i Järvaområdet

Alliansen i Stockholms läns landsting tillför 6 miljoner kronor till Järva unga specialistcenter. Verksamheten som startade 2015 blir från årsski

Läs mer

Landstinget satsar på film för BB

Stockholms läns landsting beslutade i går att spela in filmer på tio olika språk för att stödja blivande och nyblivna föräldrar. Initiativet k

Läs mer

”Regeringen måste ta mer ansvar för de som drabbas av ME/CFS”

Vi är glada över att sjukdomen ME/CFS har fått mer uppmärksamhet den senaste tiden. Landstingsrådet Ella Bohlin och Kristdemokraterna har varit d

Läs mer

4,9 miljoner ska ge fler kulturtolksdoulor

Den uppskattade satsningen på stödpersoner vid förlossning för kvinnor med svagt socialt stöd eller bristande kunskaper i svenska får 4,9 miljon

Läs mer

Stockholm samlar vården för kvinnor med diabetes under graviditeten

Graviditetsdiabetes är ett växande hälsoproblem och allt fler kvinnor behöver vård i Stockholms län. Nu skapar Alliansen en enhet för att samla

Läs mer

160 miljoner för att korta väntetiderna på husläkarmottagningar

Alliansen i Stockholms läns landsting tillför ytterligare 160 miljoner kronor i nästa års budget för att korta köerna på länets husläkarmotta

Läs mer

Allt färre dör av stroke i Stockholms län

Antalet personer som avlider på grund av stroke eller med stroke som underliggande orsak är det lägsta hittills i Stockholms län. Det visar ny sta

Läs mer

tai iwin