I dag får SL en ny taxa och tar bort zonerna

Kristdemokraterna, Miljöpartiet, Moderaterna, Liberalerna och Centerpartiet i Stockholms läns landsting tecknade i våras en överenskommelse om kollektivtrafikens finansiering som sträcker sig över valrörelsen 2018. Partierna är överens om att ta bort zonerna och att införa ett nytt och enklare biljettsystem i kollektivtrafiken som samtidigt säkerställer viktig kollektivtrafikutbyggnad. I dag började det nya enklare biljettsystemet att gälla.

9 januari 2017

Karl Henriksson (KD)– Vi höjer priserna för att göra det möjligt att investera i framtidens kollektivtrafik. Med en liten årlig höjning kan vi bygga för ett hållbart resande i Stockholmsregionen och på sikt få fler att ställa bilen, säger Karl Henriksson (KD), ordförande för beredningen för trafikplanering.

– Nu blir det enkelt för resenärerna att köpa biljett samtidigt som vi ser till att nya spårsatsningar byggs. Miljöpartiet tar ansvar för kollektivtrafiken. En väl utbyggd och prisvärd kollektivtrafik är en förutsättning för en modern och hållbar region, säger Susanne Nordling (MP), oppositionslandstingsråd.

– Vi vill göra det enklare, mer rättvist och mindre krångligt att resa med kollektivtrafiken. Samtidigt vill vi ge SL ekonomiska muskler att växa för människor, jobb och bostadsbyggande i en dynamisk och expansiv Stockholmsregion. Med vår överenskommelse lägger vi grund för allt detta, säger Kristoffer Tamsons (M), trafiklandstingsråd.

– Alla stockholmare blir vinnare på en långsiktigt stabil finansiering av kollektivtrafiken. Vi liberaler gläds särskilt över att vi kan förverkliga såväl Tvärbanans Kistagren som Spårväg City. Vi ser gärna fler breda överenskommelser i framtiden, säger Sara Svanström (L), vice ordförande i trafiknämnden.

– Kollektivtrafiken ska vara så attraktiv som möjligt. Därför är det bra att det från och med i dag blir lättare att resa på enkelbiljett i Sveriges största kollektivtrafik och att zonsystemet skrotas. En biljett och ett pris. Det är inte minst viktigt för boende och verksamma i länets yttre delar som Roslagens och Södertörns landsbygd och gynnar invånare, turister och miljön, säger Gustav Hemming (C), miljö- och regionplaneringslandstingsråd och gruppledare i trafiknämnden.

Läs mer: KD-förslag för SL blir verklighet – vi är överens över blockgränsen >>

Nytt och enklare biljettsystem
Från och med den 9 januari 2017 införs ett nytt enkelpris på enkelbiljetter. Det innebär att zonsystemet försvinner och ersätts av ett biljettsystem utan zoner. Syftet är att det ska bli enklare att resa så att fler därmed ska välja att resa kollektivt. Dagens biljettkategorier byts ut så att det blir enklare att köpa biljett. Istället för ”Helt pris”, ”Reducerat pris” respektive ”Student” inom zonerna A, B, C, införs biljettkategorierna ”Vuxen” respektive ”Pensionär, ungdom och student”. Andra vanliga periodbiljetter såsom 24-timmarsbiljett, 72-timmarsbiljett, 7-dagarsbiljett, 30-dagarsbiljett, 90-dagarsbiljett och Årsbiljett kvarstår. Det gör dessutom termins-, skol- och fritidsbiljetterna samt UL/SL-biljetterna.

Zoner
Zonerna tas bort för att underlätta biljettköpet för resenärerna. I de undersökningar trafikförvaltningen (SL) frågat resenärerna vad de tycker om SL:s biljettsortiment är det många som tycker att zonerna gjort biljettköpet krångligt. När resenärer fått se prisförslag som i stort sett är desamma som de som beslutats tyckte 68 procent av de tillfrågade att ett system utan zoner är bättre än nuvarande system. Genom att ta bort zonerna minskar antalet biljettvarianter för enkelresor från 18 stycken till 6 varianter.

Kollektivtrafiksatsningar
Överenskommelsen om nytt biljettsystem och nya taxor innebär att följande kollektivtrafiksatsningar kan fullföljas:
– Tvärbanan kan byggas ut Helenelund och Ursvik vid Kista
– Roslagsbanan kan moderniseras och rustas för framtiden
– Spårväg City kan förlängas till Centralen
– Citybanan för mer och bättre pendeltågstrafik kan öppna och starta

Nytt diagnoscentrum för cancer för tio miljoner

Stockholms läns landsting satsar 10,6 miljoner på ett diagnostiskt centrum för cancer vid Danderyds sjukhus. Det beslutar hälso- och sjukvårdsnä

Indikationer på avvikande mönster visar att granskning av journaler är viktig

Alliansen i Stockholms läns landsting välkomnar att hälso- och sjukvårdsförvaltningen granskar 400 journaler extra för att undersöka misstänkt

Vi kampanjar i Kungsträdgården 18 mars!

Imorgon kampanjar Kristdemokraterna i Stockholms stad i Kungsträdgården kl. 12:00! Erik Slottner, borgarråd, och Caroline Szyber, riksdagsledamot,

Bättre färdtjänst efter åtgärder

Efter att landstinget och taxiföretagen satte in åtgärder mot problemen i färdtjänsten i Stockholms län går det att se tendenser till att utvec

Högre ambitioner för att följa upp vården i Stockholm

Alliansen i Stockholms läns landsting ökar uppföljningen av att landstingets pengar används på rätt sätt genom att stärka uppföljningen av v

”Skattepengar ska inte gå till att hylla rånare”

Stiftelsen Mångkulturellt centrum i Botkyrka, som får 1,4 miljoner i verksamhetsstöd av Stockholms läns landsting i år, har medverkat till en vä

Bygg längdskidtunnel i Stockholm

Pressmeddelande Kristdemokraterna i Stockholm stad Stockholm den 8 mars 2016 Bygg längdskidtunnel i Stockholm Såhär i vasaloppstider är de

Lång väg kvar att gå på Internationella kvinnodagen

I dag den 8 mars är det den Internationella kvinnodagen. Ella Bohlin (KD) som har ansvar för kvinnosjukvården i Stockholms län över att mycket h

Ny partiavdelning och nya ordföranden!

Nu har alla partiavdelningar i Stockholms stad haft sina respektive årsmöten! Vi vill därför passa på att flagga för den nya avdelningen "Jär

Alliansen fortsatt större än rödgröna i ny mätning

Novus har för Stockholms Tidningens räkning frågat 1 100 personer i Stockholms län om deras sympatier i landstingsvalet. Allianspartierna samlar 4