Nu får SL:s resenärer åka gratis båt

den 7 september 2014

Från och med måndag kan SL:s resenärer åka gratis pendelbåt i Stockholm, genom ett initiativ från Kristdemokraterna. Mellan den 8 och 12 september får den som har SL-kort resa med den privata linje som drivs av Green City Ferries i samarbete med fastighetsbolaget Vasakronan och går mellan Stockholms stadshus och Solna strand.

Karl Henriksson (KD)– Det här är en jättebra chans för stockholmare att få upp ögonen för fördelarna med att åka kollektivt till sjöss. Vi kristdemokrater arbetar för att linjen ska ingå i SL-kortet även i framtiden, säger Karl Henriksson (KD), gruppledare i trafiknämnden.

Båten har trafikerat sträckan sedan 2005 och kommer från och med den 8 september att bli den första pendelbåtslinjen som trafikeras med elbåt. E/S Movitz går med två turer på morgonen och två på eftermiddagen längs sträckan Riddarholmshamnen – Klara Mälarstrand – Lilla Essingen – Gröndal – Alviks Strand – Hornsberg – Solna Strand.

– Med tanke på de beslut som vi har fattat om ett helt nät av pendelbåtar i Stockholm är det naturligt att låta SL-kortet gälla på den här linjen. Vi vet att pendelbåtstrafiken är populär bland resenärerna, säger Karl Henriksson.

För mer information:
Simon Olsson

Trygghet och en miljon fler resor per dag är målet för 2030

Tryggheten är i fokus i det nya trafikförsörjningsprogrammet för Stockholms län. Där finns ambitiösa mål: SL ska ha 1 miljon fler resor om dag

Sverigeförhandlingen bra för familjer i Stockholms län

I dag undertecknades avtalen för Sverigeförhandlingen av Stockholms läns landsting, Stockholms stad, Huddinge, Solna, Täby, Österåker, Vallentun

Landstinget vill bygga ut vården för tidigt födda barn

Sveriges största BB kan få nya lokaler för neonatalvården. Stockholms läns landsting har utrett de tidigt födda barnens behov på Södersjukhuse

Nya barnmorskor ska få avlönad introduktion

Sex månaders introduktion med lön för nyutexaminerade barnmorskor. Under de första tre månaderna går den nya barnmorskan bredvid en erfaren barn

Nu byter vi logotyp

Sedan 1996 har vi haft vår tidigare klädsel, nu svidar vi om. Nu tar vi steget och förnyar vår logotyp och vår visuella presentation. Vi är såk