Nu får SL:s resenärer åka gratis båt

den 7 september 2014

Från och med måndag kan SL:s resenärer åka gratis pendelbåt i Stockholm, genom ett initiativ från Kristdemokraterna. Mellan den 8 och 12 september får den som har SL-kort resa med den privata linje som drivs av Green City Ferries i samarbete med fastighetsbolaget Vasakronan och går mellan Stockholms stadshus och Solna strand.

Karl Henriksson (KD)– Det här är en jättebra chans för stockholmare att få upp ögonen för fördelarna med att åka kollektivt till sjöss. Vi kristdemokrater arbetar för att linjen ska ingå i SL-kortet även i framtiden, säger Karl Henriksson (KD), gruppledare i trafiknämnden.

Båten har trafikerat sträckan sedan 2005 och kommer från och med den 8 september att bli den första pendelbåtslinjen som trafikeras med elbåt. E/S Movitz går med två turer på morgonen och två på eftermiddagen längs sträckan Riddarholmshamnen – Klara Mälarstrand – Lilla Essingen – Gröndal – Alviks Strand – Hornsberg – Solna Strand.

– Med tanke på de beslut som vi har fattat om ett helt nät av pendelbåtar i Stockholm är det naturligt att låta SL-kortet gälla på den här linjen. Vi vet att pendelbåtstrafiken är populär bland resenärerna, säger Karl Henriksson.

För mer information:
Simon Olsson

Kristdemokraterna i Stockholms läns landsting söker pressekreterare

Stockholms läns landsting är en av Sveriges största arbetsgivare och påverkar varje dag hundratusentals stockholmare som åker kollektivtrafik ell

”Betonglejon inte tillräckligt för att skydda gatorna mot terror”

Ny plan ska förbättra Stockholms trafik

Dags att besluta om budgeten för Stockholms läns landsting

Fyra av fem vårdcentraler har KD-vallöftet äldremottagning

Jakob Forssmed håller partiledartal 16 juni

Ella Bohlin kallar till samråd kring förlossningar inför sommaren

Så ska personer med CP-skada få bättre träning

Förlossningsvården får extra pengar för sommaren