I dag öppnar Sveriges första ME/CFS-mottagning

Ella Bohlin (KD). Foto: Scharlotte Peppare

20 augusti 2015

Den 20 augusti inviger barn- och äldrelandstingsrådet Ella Bohlin (KD) och Stora Sköndals neurologiska rehabiliteringsklinik den första mottagningen i Sverige för patienter med ME/CFS, den sjukdom som ibland brukar benämnas kroniskt trötthetssyndrom.

– Det är jätteroligt att mottagningen äntligen är på plats efter att vi kristdemokrater länge har arbetat för att förbättra vården för de 40 000 svenskar som drabbas av ME/CFS. Jag hoppas nu att forskningen kan använda mottagningens resultat så att utvecklingen snabbt kan gå framåt, säger Ella Bohlin (KD), barn- och äldrelandstingsråd.

Patienterna kommer att få tillgång till både läkarmottagning och rehabilitering. Vården kommer att vara biomedicinskt inriktad.

– Stockolm ska vara Sveriges bästa landsting för personer med ME/CFS. Vården i Sverige behöver bli lika bra som i jämförbara länder så att lidandet för de drabbade kan minska, säger Ella Bohlin.

För mer information:
Roksana Parsan

Lösning på plats för Danderyds barnakut

Lättakuten vid Danderyds sjukhus kommer inte att stänga vid årsskiftet utan ge vård för barn tills den nya organisationen för akutsjukvården ä

Alliansen förstärker barnmorskemottagningarna i Stockholms län med 25 miljoner kronor

Stockholms läns landsting har beslutat att satsa på barnmorskemottagningarna och skjuter till 25 miljoner kronor extra. Pengarna kommer till mottagn

Det här gör vi för benskörhet

Osteoporos är en sjukdom som drabbar många kvinnor. Ella Bohlin (KD) har lyft upp den på agendan i arbetet i Stockholms läns landsting. I dagarna

Alliansen startar upphandling av färdtjänsten med krav på sociala villkor

Nu startar nästa upphandling av färdtjänsten i Stockholms län. Alliansen har två prioriteringar: Att ställa krav på arbetsrättsliga och social

Stockholm inför en egen kömiljard

När regeringen kom till makten avskaffades kömiljarden. I dag tog därför landstingsstyrelsen i Stockholms läns landsting beslut om att införa en