I dag öppnar världens första mottagning för våldtagna män

Stockholms läns landsting
15 oktober 2015

Från och med den 15 oktober tar Södersjukhusets Akutmottagning för våldtagna emot alla våldtagna och sexuellt våldsutsatta, oberoende kön – sannolikt världens första mottagning för våldtagna män. Mottagningen har funnits i tio år och har öppet dygnet runt för akuta besök. Verksamheten för våldtagna män uppmärksammas med ett seminarium i dag och invigs av hälso- och sjukvårdslandstingsrådet Anna Starbrink (FP).

Ella Bohlin (KD)– Äntligen får alla människor oavsett kön möjlighet till lika bra stöd i en oerhört utsatt situation. Vi vet att det finns ett stort mörkertal när det handlar om män som blivit utsatta för våldtäkt men det här är ett viktigt steg för att bryta tabun och göra så att fler kan få den vård de behöver, säger Ella Bohlin (KD), barn- och äldrelandstingsråd.

– Alla som utsätts för sexuella övergrepp, oavsett kön, ska känna trygghet i att vända sig till vården och få bra vård och rätt stöd. Vi har arbetat länge för en mottagning för våldtagna män och jag är glad att kunna inviga den i dag. Samtidigt vill jag understryka att alla offer för övergrepp ska få ett bra omhändertagande oavsett var i vården de söker hjälp och kompetensen måste spridas, säger hälso- och sjukvårdslandstingsrådet Anna Starbrink (FP).

– Akutsjukvården för våldtagna män kommer att vara avgiftsfri, och erbjudas dygnet runt, årets alla dagar. Hittills har det inte funnits någon specifik mottagning att vända sig till för män som utsätts för våldtäkt. Det har vi i Alliansen valt att ändra på, säger Marie Ljungberg Schött (M), akutsjukvårdslandstingsråd.

– Att landstinget visar vägen och är banbrytande i det här är glädjande. Det är en viktig satsning för jämställdheten att även män som utsatts för våldtäkt eller sexuellt våld ska få exportomhändertagande, säger Karin Fälldin (C), gruppledare i hälso- och sjukvårdsnämnden.

Nytt centrum ska hjälpa barn med allergi

Budgeten för 2018: Så mycket pengar får vården och kollektivtrafiken

En attraktiv, hållbar och växande Stockholmsregion med frihet för invånarna. Det är målet när Alliansen i Stockholms läns landsting presentera

Så hjälper vi barn med ADHD bättre

Genom att olika delar av samhället hjälps åt kan barn som har ADHD få bättre och bättre förutsättningar. Det skriver barn- och äldrelandsting

”Det måste gå att freda sin mark”

Kojor, tält och husvagnar. Tillfälliga bosättningar på privat mark gör att ägaren inte kan använda marken. Ofta måste markägaren städa, sane

Välkomna på medlemskväll med Ebba Busch Thor

Den 10 maj har vi äran att gästas av vår partiledare Ebba Busch Thor som kommer hålla ett inspirerande anförande och mingla tillsammans med oss.

Här byggs förlossningsvården ut mest i Stockholm

Nästa år flyttar förlossningskliniken på Huddinge sjukhus till en nybyggd avdelning. De kommande åren sker den största ökningen av kapaciteten

Kunskapen om lipödem ska öka i Stockholm

Landstingsrådet Ella Bohlin (KD) har engagerat sig för de kvinnor som drabbas av lipödem. Som ansvarig för kroniska sjukdomar och kvinnosjukvårde