I dag öppnar världens första mottagning för våldtagna män

Stockholms läns landsting
15 oktober 2015

Från och med den 15 oktober tar Södersjukhusets Akutmottagning för våldtagna emot alla våldtagna och sexuellt våldsutsatta, oberoende kön – sannolikt världens första mottagning för våldtagna män. Mottagningen har funnits i tio år och har öppet dygnet runt för akuta besök. Verksamheten för våldtagna män uppmärksammas med ett seminarium i dag och invigs av hälso- och sjukvårdslandstingsrådet Anna Starbrink (FP).

Ella Bohlin (KD)– Äntligen får alla människor oavsett kön möjlighet till lika bra stöd i en oerhört utsatt situation. Vi vet att det finns ett stort mörkertal när det handlar om män som blivit utsatta för våldtäkt men det här är ett viktigt steg för att bryta tabun och göra så att fler kan få den vård de behöver, säger Ella Bohlin (KD), barn- och äldrelandstingsråd.

– Alla som utsätts för sexuella övergrepp, oavsett kön, ska känna trygghet i att vända sig till vården och få bra vård och rätt stöd. Vi har arbetat länge för en mottagning för våldtagna män och jag är glad att kunna inviga den i dag. Samtidigt vill jag understryka att alla offer för övergrepp ska få ett bra omhändertagande oavsett var i vården de söker hjälp och kompetensen måste spridas, säger hälso- och sjukvårdslandstingsrådet Anna Starbrink (FP).

– Akutsjukvården för våldtagna män kommer att vara avgiftsfri, och erbjudas dygnet runt, årets alla dagar. Hittills har det inte funnits någon specifik mottagning att vända sig till för män som utsätts för våldtäkt. Det har vi i Alliansen valt att ändra på, säger Marie Ljungberg Schött (M), akutsjukvårdslandstingsråd.

– Att landstinget visar vägen och är banbrytande i det här är glädjande. Det är en viktig satsning för jämställdheten att även män som utsatts för våldtäkt eller sexuellt våld ska få exportomhändertagande, säger Karin Fälldin (C), gruppledare i hälso- och sjukvårdsnämnden.

Vi tar oron från läkare vid Astrid Lindgrens barnsjukhus på stort allvar

I dag skriver 32 läkare vid Astrid Lindgrens barnsjukhus på Svenska Dagbladets debattsida om brist på vårdplatser och arbetsmiljö. Situationen de

Nytt diagnoscentrum för cancer för tio miljoner

Stockholms läns landsting satsar 10,6 miljoner på ett diagnostiskt centrum för cancer vid Danderyds sjukhus. Det beslutar hälso- och sjukvårdsnä

Indikationer på avvikande mönster visar att granskning av journaler är viktig

Alliansen i Stockholms läns landsting välkomnar att hälso- och sjukvårdsförvaltningen granskar 400 journaler extra för att undersöka misstänkt

Vi kampanjar i Kungsträdgården 18 mars!

Imorgon kampanjar Kristdemokraterna i Stockholms stad i Kungsträdgården kl. 12:00! Erik Slottner, borgarråd, och Caroline Szyber, riksdagsledamot,

Bättre färdtjänst efter åtgärder

Efter att landstinget och taxiföretagen satte in åtgärder mot problemen i färdtjänsten i Stockholms län går det att se tendenser till att utvec

Högre ambitioner för att följa upp vården i Stockholm

Alliansen i Stockholms läns landsting ökar uppföljningen av att landstingets pengar används på rätt sätt genom att stärka uppföljningen av v

”Skattepengar ska inte gå till att hylla rånare”

Stiftelsen Mångkulturellt centrum i Botkyrka, som får 1,4 miljoner i verksamhetsstöd av Stockholms läns landsting i år, har medverkat till en vä

Bygg längdskidtunnel i Stockholm

Pressmeddelande Kristdemokraterna i Stockholm stad Stockholm den 8 mars 2016 Bygg längdskidtunnel i Stockholm Såhär i vasaloppstider är de

Lång väg kvar att gå på Internationella kvinnodagen

I dag den 8 mars är det den Internationella kvinnodagen. Ella Bohlin (KD) som har ansvar för kvinnosjukvården i Stockholms län över att mycket h

Ny partiavdelning och nya ordföranden!

Nu har alla partiavdelningar i Stockholms stad haft sina respektive årsmöten! Vi vill därför passa på att flagga för den nya avdelningen "Jär