Inför värdighetsgaranti för färdtjänsten!

Stockholm den 16 februari 2014

Inför värdighetsgaranti för färdtjänsten!

– Den som behöver färdtjänst ska precis som den som behöver äldreomsorg bli bemött på ett värdigt sätt. Därför vill vi införa en värdighetsgaranti, där det tydligt deklareras vad som är en god kvalitet och ett gott bemötande inom färdtjänsten, så att vi kan upptäcka och arbeta bort missförhållanden.

Det säger Karl Henriksson (KD), ordförande för färdtjänst- och tillgänglighetsberdningen och gruppledare i trafiknämnden i Stockholms läns landsting, med anledning av uppgifter om felaktigheter inom färdtjänsten. I dag berättar Sveriges Radios program Kaliber om fall där resor har gått snett.

– Trots att de klagomål som kommer in bara rör 2,6 promille av resorna med färdtjänsten i Stockholm måste vi ta de här berättelserna på största allvar. Vi behöver en tydlig gemensam värdegrund och ett målmedvetet arbete för att komma till rätta med problemen. Om färdtjänsten inte lever upp till garantin ska resenären bli kompenserad, säger Karl Henriksson.

Kristdemokraterna har under många år drivit på för kommunala värdighetsgarantier inom äldreomsorgen, något som nu införts i många kommuner. En motsvarande värdighetsgaranti för färdtjänsten skulle omfatta både beställningscentralerna och förarna.

– Med en värdighetsgaranti i Stockholm kommer det att stå klart vad du ska förvänta dig om du har behov av färdtjänst. Det handlar om ett bra bemötande hos växeln, med lokalkunskap och goda språkkunskaper. Det handlar också om god lokalkunskap hos förarna, om att få hjälp i och ur taxibilen om du behöver det och om att man tar kontakt om det skulle uppstå en försening. Dessutom måste informationen till medborgarna om kraven på färdtjänsten bli bättre, säger Karl Henriksson.

För mer information:
Simon Olsson

Vi tar oron från läkare vid Astrid Lindgrens barnsjukhus på stort allvar

I dag skriver 32 läkare vid Astrid Lindgrens barnsjukhus på Svenska Dagbladets debattsida om brist på vårdplatser och arbetsmiljö. Situationen de

Nytt diagnoscentrum för cancer för tio miljoner

Stockholms läns landsting satsar 10,6 miljoner på ett diagnostiskt centrum för cancer vid Danderyds sjukhus. Det beslutar hälso- och sjukvårdsnä

Indikationer på avvikande mönster visar att granskning av journaler är viktig

Alliansen i Stockholms läns landsting välkomnar att hälso- och sjukvårdsförvaltningen granskar 400 journaler extra för att undersöka misstänkt

Vi kampanjar i Kungsträdgården 18 mars!

Imorgon kampanjar Kristdemokraterna i Stockholms stad i Kungsträdgården kl. 12:00! Erik Slottner, borgarråd, och Caroline Szyber, riksdagsledamot,

Bättre färdtjänst efter åtgärder

Efter att landstinget och taxiföretagen satte in åtgärder mot problemen i färdtjänsten i Stockholms län går det att se tendenser till att utvec

Högre ambitioner för att följa upp vården i Stockholm

Alliansen i Stockholms läns landsting ökar uppföljningen av att landstingets pengar används på rätt sätt genom att stärka uppföljningen av v

”Skattepengar ska inte gå till att hylla rånare”

Stiftelsen Mångkulturellt centrum i Botkyrka, som får 1,4 miljoner i verksamhetsstöd av Stockholms läns landsting i år, har medverkat till en vä

Bygg längdskidtunnel i Stockholm

Pressmeddelande Kristdemokraterna i Stockholm stad Stockholm den 8 mars 2016 Bygg längdskidtunnel i Stockholm Såhär i vasaloppstider är de

Lång väg kvar att gå på Internationella kvinnodagen

I dag den 8 mars är det den Internationella kvinnodagen. Ella Bohlin (KD) som har ansvar för kvinnosjukvården i Stockholms län över att mycket h

Ny partiavdelning och nya ordföranden!

Nu har alla partiavdelningar i Stockholms stad haft sina respektive årsmöten! Vi vill därför passa på att flagga för den nya avdelningen "Jär