Inför värdighetsgaranti för färdtjänsten!

Stockholm den 16 februari 2014

Inför värdighetsgaranti för färdtjänsten!

– Den som behöver färdtjänst ska precis som den som behöver äldreomsorg bli bemött på ett värdigt sätt. Därför vill vi införa en värdighetsgaranti, där det tydligt deklareras vad som är en god kvalitet och ett gott bemötande inom färdtjänsten, så att vi kan upptäcka och arbeta bort missförhållanden.

Det säger Karl Henriksson (KD), ordförande för färdtjänst- och tillgänglighetsberdningen och gruppledare i trafiknämnden i Stockholms läns landsting, med anledning av uppgifter om felaktigheter inom färdtjänsten. I dag berättar Sveriges Radios program Kaliber om fall där resor har gått snett.

– Trots att de klagomål som kommer in bara rör 2,6 promille av resorna med färdtjänsten i Stockholm måste vi ta de här berättelserna på största allvar. Vi behöver en tydlig gemensam värdegrund och ett målmedvetet arbete för att komma till rätta med problemen. Om färdtjänsten inte lever upp till garantin ska resenären bli kompenserad, säger Karl Henriksson.

Kristdemokraterna har under många år drivit på för kommunala värdighetsgarantier inom äldreomsorgen, något som nu införts i många kommuner. En motsvarande värdighetsgaranti för färdtjänsten skulle omfatta både beställningscentralerna och förarna.

– Med en värdighetsgaranti i Stockholm kommer det att stå klart vad du ska förvänta dig om du har behov av färdtjänst. Det handlar om ett bra bemötande hos växeln, med lokalkunskap och goda språkkunskaper. Det handlar också om god lokalkunskap hos förarna, om att få hjälp i och ur taxibilen om du behöver det och om att man tar kontakt om det skulle uppstå en försening. Dessutom måste informationen till medborgarna om kraven på färdtjänsten bli bättre, säger Karl Henriksson.

För mer information:
Simon Olsson

Trygghet och en miljon fler resor per dag är målet för 2030

Tryggheten är i fokus i det nya trafikförsörjningsprogrammet för Stockholms län. Där finns ambitiösa mål: SL ska ha 1 miljon fler resor om dag

Sverigeförhandlingen bra för familjer i Stockholms län

I dag undertecknades avtalen för Sverigeförhandlingen av Stockholms läns landsting, Stockholms stad, Huddinge, Solna, Täby, Österåker, Vallentun

Landstinget vill bygga ut vården för tidigt födda barn

Sveriges största BB kan få nya lokaler för neonatalvården. Stockholms läns landsting har utrett de tidigt födda barnens behov på Södersjukhuse

Nya barnmorskor ska få avlönad introduktion

Sex månaders introduktion med lön för nyutexaminerade barnmorskor. Under de första tre månaderna går den nya barnmorskan bredvid en erfaren barn

Nu byter vi logotyp

Sedan 1996 har vi haft vår tidigare klädsel, nu svidar vi om. Nu tar vi steget och förnyar vår logotyp och vår visuella presentation. Vi är såk