Inför värdighetsgaranti för färdtjänsten!

Stockholm den 16 februari 2014

Inför värdighetsgaranti för färdtjänsten!

– Den som behöver färdtjänst ska precis som den som behöver äldreomsorg bli bemött på ett värdigt sätt. Därför vill vi införa en värdighetsgaranti, där det tydligt deklareras vad som är en god kvalitet och ett gott bemötande inom färdtjänsten, så att vi kan upptäcka och arbeta bort missförhållanden.

Det säger Karl Henriksson (KD), ordförande för färdtjänst- och tillgänglighetsberdningen och gruppledare i trafiknämnden i Stockholms läns landsting, med anledning av uppgifter om felaktigheter inom färdtjänsten. I dag berättar Sveriges Radios program Kaliber om fall där resor har gått snett.

– Trots att de klagomål som kommer in bara rör 2,6 promille av resorna med färdtjänsten i Stockholm måste vi ta de här berättelserna på största allvar. Vi behöver en tydlig gemensam värdegrund och ett målmedvetet arbete för att komma till rätta med problemen. Om färdtjänsten inte lever upp till garantin ska resenären bli kompenserad, säger Karl Henriksson.

Kristdemokraterna har under många år drivit på för kommunala värdighetsgarantier inom äldreomsorgen, något som nu införts i många kommuner. En motsvarande värdighetsgaranti för färdtjänsten skulle omfatta både beställningscentralerna och förarna.

– Med en värdighetsgaranti i Stockholm kommer det att stå klart vad du ska förvänta dig om du har behov av färdtjänst. Det handlar om ett bra bemötande hos växeln, med lokalkunskap och goda språkkunskaper. Det handlar också om god lokalkunskap hos förarna, om att få hjälp i och ur taxibilen om du behöver det och om att man tar kontakt om det skulle uppstå en försening. Dessutom måste informationen till medborgarna om kraven på färdtjänsten bli bättre, säger Karl Henriksson.

För mer information:
Simon Olsson

”Betonglejon inte tillräckligt för att skydda gatorna mot terror”

Ny plan ska förbättra Stockholms trafik

Dags att besluta om budgeten för Stockholms läns landsting

Fyra av fem vårdcentraler har KD-vallöftet äldremottagning

Jakob Forssmed håller partiledartal 16 juni

Ella Bohlin kallar till samråd kring förlossningar inför sommaren

Så ska personer med CP-skada få bättre träning

Förlossningsvården får extra pengar för sommaren

Nytt centrum ska hjälpa barn med allergi