Inför värdighetsgaranti för färdtjänsten!

Stockholm den 16 februari 2014

Inför värdighetsgaranti för färdtjänsten!

– Den som behöver färdtjänst ska precis som den som behöver äldreomsorg bli bemött på ett värdigt sätt. Därför vill vi införa en värdighetsgaranti, där det tydligt deklareras vad som är en god kvalitet och ett gott bemötande inom färdtjänsten, så att vi kan upptäcka och arbeta bort missförhållanden.

Det säger Karl Henriksson (KD), ordförande för färdtjänst- och tillgänglighetsberdningen och gruppledare i trafiknämnden i Stockholms läns landsting, med anledning av uppgifter om felaktigheter inom färdtjänsten. I dag berättar Sveriges Radios program Kaliber om fall där resor har gått snett.

– Trots att de klagomål som kommer in bara rör 2,6 promille av resorna med färdtjänsten i Stockholm måste vi ta de här berättelserna på största allvar. Vi behöver en tydlig gemensam värdegrund och ett målmedvetet arbete för att komma till rätta med problemen. Om färdtjänsten inte lever upp till garantin ska resenären bli kompenserad, säger Karl Henriksson.

Kristdemokraterna har under många år drivit på för kommunala värdighetsgarantier inom äldreomsorgen, något som nu införts i många kommuner. En motsvarande värdighetsgaranti för färdtjänsten skulle omfatta både beställningscentralerna och förarna.

– Med en värdighetsgaranti i Stockholm kommer det att stå klart vad du ska förvänta dig om du har behov av färdtjänst. Det handlar om ett bra bemötande hos växeln, med lokalkunskap och goda språkkunskaper. Det handlar också om god lokalkunskap hos förarna, om att få hjälp i och ur taxibilen om du behöver det och om att man tar kontakt om det skulle uppstå en försening. Dessutom måste informationen till medborgarna om kraven på färdtjänsten bli bättre, säger Karl Henriksson.

För mer information:
Simon Olsson

Ekerölinjen ännu en pendelbåtssuccé

Den nya pendelbåten mellan Ekerö och Stockholms city är en framgång och blir permanent, med dubbelt så hög kapacitet i rusningstid. Utvecklingen

End of the road? Miljarder saknas för Tvärförbindelse Södertörn

"Det här är illa, riktigt illa", säger Karl Henriksson (KD), angående att 5,6 miljarder kronor saknas för att bygga Tvärförbindelse Södertör

120 miljoner till förlossningsvården

I det kontinuerliga arbetet för en trygg förlossningsvård presenterar Alliansen idag ett paket av åtgärder. Kapaciteten och tillgängligheten sk

Ella Bohlin efter BB-marschen i Stockholm: ”Därför är jag hoppfull”

Kristdemokraternas barn- och äldrelandstingsråd Ella Bohlin skriver i Dagens Samhälle om den uppmärksammade sommaren i den svenska förlossningsv

Medlemsmöte -1 år kvar till valet

Vi vill hälsa alla medlemmar välkomna till Kristdemokraterna i Stockholms stad och läns medlemsmöte! Vi har äran att gästas av vår