Inga 140 000 nya bostäder med oppositionen

Pressmeddelande, 2014-08-25. Erik sittande
Foto: Scharlotte Peppare.

– Det skiljer 50 000 nya bostäder mellan
Socialdemokraternas och Miljöpartiets bostadspolitik. Partierna måste före valet bekänna färg för hur denna ödesfråga för Stockholms framtid ska lösas vid en eventuell rödgrön valseger i Stockholm. Allt annat vore att vilseleda
väljarna.

Det säger Erik Slottner (KD), toppkandidat till Stockholms stadshus samt ledamot i Stadsbyggnadsnämnden.

Både S och MP lovar minst 140 000 bostäder till 2030 precis som Alliansen gör. Men Daniel Helldén (MP), borgarråd och ledamot i Stadsbyggnadsnämnden, har klart och tydligt deklarerat att dessa bostäder inte är möjliga att bygga om inte Bromma flygplats läggs ner för att ge plats åt 50 000 bostäder.

Socialdemokraterna å sin sida lovar att Bromma flygplats ska vara kvar, åtminstone över 2030. Alltså finns en differens på 50 000 bostäder mellan S och MP som blir mycket svår att lösa.

– Stockholms framtid kommer att se annorlunda ut om 90 000 bostäder byggs till 2030 än om 140 000 byggs. Byggs enbart 90 000 bostäder kommer bostadsbristen att eskalera, segregationen tillta och de nödvändiga investeringarna i kollektivtrafiken kommer inte att kunna genomföras. Oppositionen måste därför ge besked i denna för Stockholm helt avgörande framtidsfråga, säger Erik Slottner (KD).

Markus Nyman

I dag får SL en ny taxa och tar bort zonerna

Kristdemokraterna, Miljöpartiet, Moderaterna, Liberalerna och Centerpartiet i Stockholms läns landsting tecknade i våras en överenskommelse om kol

Ökat stöd till barn med autismspektrumdiagnos