Inga 140 000 nya bostäder med oppositionen

Pressmeddelande, 2014-08-25. Erik sittande
Foto: Scharlotte Peppare.

– Det skiljer 50 000 nya bostäder mellan
Socialdemokraternas och Miljöpartiets bostadspolitik. Partierna måste före valet bekänna färg för hur denna ödesfråga för Stockholms framtid ska lösas vid en eventuell rödgrön valseger i Stockholm. Allt annat vore att vilseleda
väljarna.

Det säger Erik Slottner (KD), toppkandidat till Stockholms stadshus samt ledamot i Stadsbyggnadsnämnden.

Både S och MP lovar minst 140 000 bostäder till 2030 precis som Alliansen gör. Men Daniel Helldén (MP), borgarråd och ledamot i Stadsbyggnadsnämnden, har klart och tydligt deklarerat att dessa bostäder inte är möjliga att bygga om inte Bromma flygplats läggs ner för att ge plats åt 50 000 bostäder.

Socialdemokraterna å sin sida lovar att Bromma flygplats ska vara kvar, åtminstone över 2030. Alltså finns en differens på 50 000 bostäder mellan S och MP som blir mycket svår att lösa.

– Stockholms framtid kommer att se annorlunda ut om 90 000 bostäder byggs till 2030 än om 140 000 byggs. Byggs enbart 90 000 bostäder kommer bostadsbristen att eskalera, segregationen tillta och de nödvändiga investeringarna i kollektivtrafiken kommer inte att kunna genomföras. Oppositionen måste därför ge besked i denna för Stockholm helt avgörande framtidsfråga, säger Erik Slottner (KD).

Markus Nyman

Nytt centrum ska hjälpa barn med allergi

Budgeten för 2018: Så mycket pengar får vården och kollektivtrafiken

En attraktiv, hållbar och växande Stockholmsregion med frihet för invånarna. Det är målet när Alliansen i Stockholms läns landsting presentera

Så hjälper vi barn med ADHD bättre

Genom att olika delar av samhället hjälps åt kan barn som har ADHD få bättre och bättre förutsättningar. Det skriver barn- och äldrelandsting

”Det måste gå att freda sin mark”

Kojor, tält och husvagnar. Tillfälliga bosättningar på privat mark gör att ägaren inte kan använda marken. Ofta måste markägaren städa, sane

Välkomna på medlemskväll med Ebba Busch Thor

Den 10 maj har vi äran att gästas av vår partiledare Ebba Busch Thor som kommer hålla ett inspirerande anförande och mingla tillsammans med oss.

Här byggs förlossningsvården ut mest i Stockholm

Nästa år flyttar förlossningskliniken på Huddinge sjukhus till en nybyggd avdelning. De kommande åren sker den största ökningen av kapaciteten

Kunskapen om lipödem ska öka i Stockholm

Landstingsrådet Ella Bohlin (KD) har engagerat sig för de kvinnor som drabbas av lipödem. Som ansvarig för kroniska sjukdomar och kvinnosjukvårde