Ingen förändring av valkretsindelningen

Nu har Stockholms valnämnd fattat beslut om valkretsindelningen i Stockholms stad inför valet 2014. Det nuvarande valsystemet där staden är indelad i sex valkretsar kvarstår.

Vid valet 2010 behövdes 4 652 röster för varje mandat Miljöpartiet fick. Det mandat Kristdemokraterna fick krävde 18 705 röster, omkring fyra gånger fler väljare. I kommunvalet 2006 fick Centerpartiet ett mandat på 15 205 röster, medan det för Socialdemokraterna räckte med 4 375 röster per mandat. Olika partier har drabbats i olika val. I alltför hög grad har tillfälligheter styrt hur mandatfördelningen slår för partierna.

− Jag är besviken på mina alliansvänner i Moderaterna och Folkpartiet. Valkretsindelningen är en viktig demokratifråga. Vi ska eftersträva ett system där mandatfördelningen i så hög utsträckning som möjligt speglar vilken andel av rösterna respektive parti har fått. Genom att minska antalet valkretsar till två eller tre skulle mandatfördelningen bli mer rättvis, säger Ewa Samuelsson (KD), biträdande Socialborgarråd och gruppledare för Kristdemokraterna i Stockholms Stadshus.

Efter valet 2010 slöts en fyrpartiöverenskommelse mellan allianspartierna i Stockholms stad. En del av överenskommelsen var att tillsätta en utredning som ska pröva hur valresultatet i större utsträckning kan återspegla röstetalet. Ett naturligt sätt att uppnå detta är, enligt överenskommelsen, att minska antalet valkretsar. Under våren presenterades slutsatserna i den nämnda utredningen. Här bekräftades att mandatfördelningen blir mer rättvis om antalet valkretsar minskas. Trots detta talar alltså mycket i dagsläget för att valsystemet är oförändrat 2014.

Ewa Samuelsson kommer att utveckla sina tankar kring frågan under dagen på bloggen www.ewasamuelsson.se

Markus Nyman

Kommentar angående problem i journalsystem för BB

Journalsystemet Obstretrix används för att överföra den gravida kvinnans och fostrets journaler från mödravården till förlossningsavdelningen.

I dag får SL en ny taxa och tar bort zonerna

Kristdemokraterna, Miljöpartiet, Moderaterna, Liberalerna och Centerpartiet i Stockholms läns landsting tecknade i våras en överenskommelse om kol

Ökat stöd till barn med autismspektrumdiagnos

Under 2017 bygger Stockholms läns landsting ut stödet från habiliteringen så att alla barn och unga till och med 18 år med autismspektrumdiagnos,