Ingen mormor ska behöva vårdas i ett förråd

– Det får inte hända att en blodförgiftad 96-åring läggs i en skrubb för att det är fullt på sjukhuset eller att kommunerna inte kan ta emot sina äldre.

Stig Nyman (KD)Det säger Kristdemokraternas landstingsråd Stig Nyman till Svenska Dagbladet med anledning av uppgifterna från TV4:s programledare Jenny Alversjö om att hennes mormor vårdades i ett förrådsutrymmeDanderyds sjukhus.

Stig Nyman berättade redan före jul att han vill ändra lagstiftningen så att kommunerna har färre dagar på sig att vårdplanera. I dag har kommunerna fem arbetsdagar på sig även under storhelgerna. Genom att ändra till fem kalenderdagar i stället ökar pressen på kommunerna att ta hem patienterna till exempelvis äldreomsorgen, eftersom det senare kostar pengar för kommunerna. De gångna jul- och nyårshelgerna, när många röda dagar infallit under vardagar, har en patient alltså kunnat ligga på sjukhus från 21 december till 3 januari utan att kommunen har gått med på att flytta honom eller henne.

Läs mer i Svenska Dagbladet >>

Nytt centrum ska hjälpa barn med allergi

Budgeten för 2018: Så mycket pengar får vården och kollektivtrafiken

En attraktiv, hållbar och växande Stockholmsregion med frihet för invånarna. Det är målet när Alliansen i Stockholms läns landsting presentera

Så hjälper vi barn med ADHD bättre

Genom att olika delar av samhället hjälps åt kan barn som har ADHD få bättre och bättre förutsättningar. Det skriver barn- och äldrelandsting

”Det måste gå att freda sin mark”

Kojor, tält och husvagnar. Tillfälliga bosättningar på privat mark gör att ägaren inte kan använda marken. Ofta måste markägaren städa, sane

Välkomna på medlemskväll med Ebba Busch Thor

Den 10 maj har vi äran att gästas av vår partiledare Ebba Busch Thor som kommer hålla ett inspirerande anförande och mingla tillsammans med oss.

Här byggs förlossningsvården ut mest i Stockholm

Nästa år flyttar förlossningskliniken på Huddinge sjukhus till en nybyggd avdelning. De kommande åren sker den största ökningen av kapaciteten

Kunskapen om lipödem ska öka i Stockholm

Landstingsrådet Ella Bohlin (KD) har engagerat sig för de kvinnor som drabbas av lipödem. Som ansvarig för kroniska sjukdomar och kvinnosjukvårde