Ingen mormor ska behöva vårdas i ett förråd

– Det får inte hända att en blodförgiftad 96-åring läggs i en skrubb för att det är fullt på sjukhuset eller att kommunerna inte kan ta emot sina äldre.

Stig Nyman (KD)Det säger Kristdemokraternas landstingsråd Stig Nyman till Svenska Dagbladet med anledning av uppgifterna från TV4:s programledare Jenny Alversjö om att hennes mormor vårdades i ett förrådsutrymmeDanderyds sjukhus.

Stig Nyman berättade redan före jul att han vill ändra lagstiftningen så att kommunerna har färre dagar på sig att vårdplanera. I dag har kommunerna fem arbetsdagar på sig även under storhelgerna. Genom att ändra till fem kalenderdagar i stället ökar pressen på kommunerna att ta hem patienterna till exempelvis äldreomsorgen, eftersom det senare kostar pengar för kommunerna. De gångna jul- och nyårshelgerna, när många röda dagar infallit under vardagar, har en patient alltså kunnat ligga på sjukhus från 21 december till 3 januari utan att kommunen har gått med på att flytta honom eller henne.

Läs mer i Svenska Dagbladet >>

I dag får SL en ny taxa och tar bort zonerna

Kristdemokraterna, Miljöpartiet, Moderaterna, Liberalerna och Centerpartiet i Stockholms läns landsting tecknade i våras en överenskommelse om kol

Ökat stöd till barn med autismspektrumdiagnos