Inget aprilskämt!

Inget skämt – nu blir det vårdval i hörselrehabilitering i SLL!
Idag har Programberedning nr 1, som bl.a. hanterar frågor om rehabilitering beslutat om införande av vårdval i hörselrehabilitering. Skåneregionen var pionjärer på området och erfarenheterna därifrån har varit till viss vägledning för oss. SLL går nu från en upphandling för omkring 5 år sedan med en enda vårdgivare till en ny ordning med, som vi hoppas och tror, flera aktörer som är beredda att anta villkoren och söka auktorisation inom området.
Vi räknar med att verksamheten i den nya ordningen kan inledas den 1 december i år. Samtidig kommer SLL att förbättra och förstärka informationen till allmänheten och då i synnerhet till personer som är i behov av hörselrehabilitering.

Ögat på sjukskrivning
Under fyra fem år har ett projekt inriktat på att arbeta för minskad sjukfrånvaro i enlighet med den inriktning som finns i statens satsning genom den s.k. sjukskrivningsmiljarden. SLL har i projektet bidragit till att sjukskrivningsfrågorna kommit i fokus i högre grad än tidigare. Genom samarbete med Försäkringskassan, Arbetsförmedlingen och arbetsgivare har arbetet bedrivits för att uppnå en samlad rehabiliteringsprocess. De insatser som utvärderats indikerar att de strategier och verktyg som utvecklats varit verkningsfulla. Nu övergår projektet till reguljär verksamhet och det är med stort intresse Programberedning 1 kommer att följa det fortsatta arbetet. När det behövs politisk couching, så är vi beredda.

I tisdags genomfördes ett heldagsseminarium och dagen avslutades med utdelning av diplom och priser till de mest framgångsrika primärvårdsenheterna som deltagit i projektet. Vinnaren kan man hitta på den här länken.

SKL går in på andra varvet
I onsdags hade Sveriges Kommuner och Landsting, SKL, kongress och valde ny styrelse. Den nya styrelsen har senare utsett delegationer och beredningar. En alldeles egen önskan har jag inför den nya mandatperioden, nämligen att organisationen fokuserar mera på L:et i namnet, än vad jag tyckt varit fallet hittills. Det är inget förmätet önskemål. Jag tycker det finns fog för det.

Ett tänkvärt citat:
“(S)-kriskommission klar: Hylands hörna bör åter sändas och produktionen av PV444 återupptas, föreslår (S) i rapporten“
Grönköpings Veckoblad

Alliansen höjer bidraget till ideella organisationer

Landstinget delar varje år ut bidrag till ideella organisationer som kompletterar eller förstärker hälso- och sjukvården. För 2018 höjs summan

Dags att planera för vården till 2040

Framtidens hälso- och sjukvård kräver långsiktig planering. Alliansen vill ta ansvar för framtidens utmaningar och tillsätter därför en långt

Lösning på plats för Danderyds barnakut

Lättakuten vid Danderyds sjukhus kommer inte att stänga vid årsskiftet utan ge vård för barn tills den nya organisationen för akutsjukvården ä

Alliansen förstärker barnmorskemottagningarna i Stockholms län med 25 miljoner kronor

Stockholms läns landsting har beslutat att satsa på barnmorskemottagningarna och skjuter till 25 miljoner kronor extra. Pengarna kommer till mottagn

Det här gör vi för benskörhet