Inget aprilskämt!

Inget skämt – nu blir det vårdval i hörselrehabilitering i SLL!
Idag har Programberedning nr 1, som bl.a. hanterar frågor om rehabilitering beslutat om införande av vårdval i hörselrehabilitering. Skåneregionen var pionjärer på området och erfarenheterna därifrån har varit till viss vägledning för oss. SLL går nu från en upphandling för omkring 5 år sedan med en enda vårdgivare till en ny ordning med, som vi hoppas och tror, flera aktörer som är beredda att anta villkoren och söka auktorisation inom området.
Vi räknar med att verksamheten i den nya ordningen kan inledas den 1 december i år. Samtidig kommer SLL att förbättra och förstärka informationen till allmänheten och då i synnerhet till personer som är i behov av hörselrehabilitering.

Ögat på sjukskrivning
Under fyra fem år har ett projekt inriktat på att arbeta för minskad sjukfrånvaro i enlighet med den inriktning som finns i statens satsning genom den s.k. sjukskrivningsmiljarden. SLL har i projektet bidragit till att sjukskrivningsfrågorna kommit i fokus i högre grad än tidigare. Genom samarbete med Försäkringskassan, Arbetsförmedlingen och arbetsgivare har arbetet bedrivits för att uppnå en samlad rehabiliteringsprocess. De insatser som utvärderats indikerar att de strategier och verktyg som utvecklats varit verkningsfulla. Nu övergår projektet till reguljär verksamhet och det är med stort intresse Programberedning 1 kommer att följa det fortsatta arbetet. När det behövs politisk couching, så är vi beredda.

I tisdags genomfördes ett heldagsseminarium och dagen avslutades med utdelning av diplom och priser till de mest framgångsrika primärvårdsenheterna som deltagit i projektet. Vinnaren kan man hitta på den här länken.

SKL går in på andra varvet
I onsdags hade Sveriges Kommuner och Landsting, SKL, kongress och valde ny styrelse. Den nya styrelsen har senare utsett delegationer och beredningar. En alldeles egen önskan har jag inför den nya mandatperioden, nämligen att organisationen fokuserar mera på L:et i namnet, än vad jag tyckt varit fallet hittills. Det är inget förmätet önskemål. Jag tycker det finns fog för det.

Ett tänkvärt citat:
“(S)-kriskommission klar: Hylands hörna bör åter sändas och produktionen av PV444 återupptas, föreslår (S) i rapporten“
Grönköpings Veckoblad

”Betonglejon inte tillräckligt för att skydda gatorna mot terror”

Ny plan ska förbättra Stockholms trafik

Dags att besluta om budgeten för Stockholms läns landsting

Fyra av fem vårdcentraler har KD-vallöftet äldremottagning

Jakob Forssmed håller partiledartal 16 juni

Ella Bohlin kallar till samråd kring förlossningar inför sommaren

Så ska personer med CP-skada få bättre träning

Förlossningsvården får extra pengar för sommaren

Nytt centrum ska hjälpa barn med allergi