Inget skämt – nu blir det vårdval i hörselrehabilitering i SLL!

Idag har Programberedning nr 1, som bl.a. hanterar frågor om rehabilitering beslutat om införande av vårdval i hörselrehabilitering. Skåneregionen var pionjärer på området och erfarenheterna därifrån har varit till viss vägledning för oss.SLL går nu från en upphandling för omkring 5 år sedan med en enda vårdgivare till en ny ordning med, som vi hoppas och tror, flera aktörer som är beredda att anta villkoren och söka auktorisation inom området. Vi räknar med att verksamheten i den nya ordningen kan inledas den 1 december i år. Samtidig kommer SLL att förbättra och förstärka informationen till allmänheten och då i synnerhet till personer som är i behov av hörselrehabilitering. Ögat på sjukskrivning – Ögonstenen Under fyra fem år har ett projekt inriktat på att arbeta för minskad sjukfrånvaro i enlighet med den inriktning som finns i statens satsning genom den s.k. sjukskrivningsmiljarden. SLL har i projektet bidragit till att sjukskrivningsfrågorna kommit i fokus i högre grad än tidigare. Genom samarbete med Försäkringskassan, Arbetsförmedlingen och arbetsgivare har arbetet bedrivits för att uppnå en samlad rehabiliteringsprocess. De insatser som utvärderats indikerar att de strategier och verktyg som utvecklats varit verkningsfulla. Nu övergår projektet till reguljär verksamhet och det är med stort intresse Programberedning 1 kommer att följa det fortsatta arbetet. När det behövs politisk couching, så är vi beredda.I tisdags genomfördes ett heldagsseminarium om Ögat på sjukskrivning och dagen avslutades med utdelning av diplom och priser till de mest framgångsrika primärvårdsenheterna som deltagit i projektet. Vinnaren kan man hitta på den här länken.

SKL går in på andra varvet, i onsdags hade Sveriges Kommuner och Landsting, SKL, kongress och valde ny styrelse. Den nya styrelsen har senare utsett delegationer och beredningar. En alldeles egen önskan har jag inför den nya mandatperioden, nämligen att organisationen fokuserar mera på L:et i namnet, än vad jag tyckt varit fallet hittills. Det är inget förmätet önskemål. Jag tycker det finns fog för det.

Ett tänkvärt citat:
“(S)-kriskommission klar: Hylands hörna bör åter sändas och produktionen av PV444 återupptas, föreslår (S) i rapporten“ Grönköpings Veckoblad

I dag får SL en ny taxa och tar bort zonerna

Kristdemokraterna, Miljöpartiet, Moderaterna, Liberalerna och Centerpartiet i Stockholms läns landsting tecknade i våras en överenskommelse om kol

Ökat stöd till barn med autismspektrumdiagnos

Under 2017 bygger Stockholms läns landsting ut stödet från habiliteringen så att alla barn och unga till och med 18 år med autismspektrumdiagnos,

Landstingets nya krav: Mer delaktighet för personer med funktionsnedsättning

Den 1 januari ska alla som arbetar på uppdrag av Stockholms läns landsting ha ett normkritiskt förhållningssätt. Det är en del av landstingets n

”Skicka ut kallelse om att ge blod”

Blodcentralen i Stockholm berättar att det behövs mer blod inför jul- och nyårshelgerna. Kristdemokraterna vill göra påfyllningen av blodlagren

Ny tidsplan för vårdval geriatrik

Det nya vårdvalet för geriatriken i Stockholms läns landsting kommer inte att starta i januari 2018 som planerat. Orsaken är bland annat att lands