Inte okej att 17 000 kvinnor väntar på mammografi

I dag skriver Dagens Nyheter att 16 750 kvinnor väntar i kö på mammografiundersökning på Karolinska Universitetssjukhuset. Ella Bohlin (KD), landstingsråd med ansvar för cancervården, har reagerat kraftigt på rapporterna.

Ella Bohlin (KD)– Det är inte okej på något sätt att kvinnor ska behöva köa i en sådan här mängd för att undersöka om de har bröstcancer. Genom att upptäcka risker tidigt kan vården sätta in behandling i tid och rädda fler liv, säger Ella Bohlin.

Cancervården har gått igenom en stor omorganisation som innebär att bröstcancervården fördelas på Karolinska, Södersjukhuset och S:t Görans sjukhus. De två sistnämnda har inte problem med köer.

– Här har Karolinska universitetssjukhuset misslyckats trots extra resurser och de förberedelser som det regionala cancercentret har gjort. Det är bra att sjukhuset har en plan för att beta av kön så snart som möjligt. För oss i Alliansen är det självklart att kvinnor i Stockholms län ska få bästa möjliga vård i tid, säger Ella Bohlin.

Nytt diagnoscentrum för cancer för tio miljoner

Stockholms läns landsting satsar 10,6 miljoner på ett diagnostiskt centrum för cancer vid Danderyds sjukhus. Det beslutar hälso- och sjukvårdsnä

Indikationer på avvikande mönster visar att granskning av journaler är viktig

Alliansen i Stockholms läns landsting välkomnar att hälso- och sjukvårdsförvaltningen granskar 400 journaler extra för att undersöka misstänkt

Vi kampanjar i Kungsträdgården 18 mars!

Imorgon kampanjar Kristdemokraterna i Stockholms stad i Kungsträdgården kl. 12:00! Erik Slottner, borgarråd, och Caroline Szyber, riksdagsledamot,

Bättre färdtjänst efter åtgärder

Efter att landstinget och taxiföretagen satte in åtgärder mot problemen i färdtjänsten i Stockholms län går det att se tendenser till att utvec

Högre ambitioner för att följa upp vården i Stockholm

Alliansen i Stockholms läns landsting ökar uppföljningen av att landstingets pengar används på rätt sätt genom att stärka uppföljningen av v

”Skattepengar ska inte gå till att hylla rånare”

Stiftelsen Mångkulturellt centrum i Botkyrka, som får 1,4 miljoner i verksamhetsstöd av Stockholms läns landsting i år, har medverkat till en vä

Bygg längdskidtunnel i Stockholm

Pressmeddelande Kristdemokraterna i Stockholm stad Stockholm den 8 mars 2016 Bygg längdskidtunnel i Stockholm Såhär i vasaloppstider är de

Lång väg kvar att gå på Internationella kvinnodagen

I dag den 8 mars är det den Internationella kvinnodagen. Ella Bohlin (KD) som har ansvar för kvinnosjukvården i Stockholms län över att mycket h

Ny partiavdelning och nya ordföranden!

Nu har alla partiavdelningar i Stockholms stad haft sina respektive årsmöten! Vi vill därför passa på att flagga för den nya avdelningen "Jär

Alliansen fortsatt större än rödgröna i ny mätning

Novus har för Stockholms Tidningens räkning frågat 1 100 personer i Stockholms län om deras sympatier i landstingsvalet. Allianspartierna samlar 4