Inte okej att 17 000 kvinnor väntar på mammografi

I dag skriver Dagens Nyheter att 16 750 kvinnor väntar i kö på mammografiundersökning på Karolinska Universitetssjukhuset. Ella Bohlin (KD), landstingsråd med ansvar för cancervården, har reagerat kraftigt på rapporterna.

Ella Bohlin (KD)– Det är inte okej på något sätt att kvinnor ska behöva köa i en sådan här mängd för att undersöka om de har bröstcancer. Genom att upptäcka risker tidigt kan vården sätta in behandling i tid och rädda fler liv, säger Ella Bohlin.

Cancervården har gått igenom en stor omorganisation som innebär att bröstcancervården fördelas på Karolinska, Södersjukhuset och S:t Görans sjukhus. De två sistnämnda har inte problem med köer.

– Här har Karolinska universitetssjukhuset misslyckats trots extra resurser och de förberedelser som det regionala cancercentret har gjort. Det är bra att sjukhuset har en plan för att beta av kön så snart som möjligt. För oss i Alliansen är det självklart att kvinnor i Stockholms län ska få bästa möjliga vård i tid, säger Ella Bohlin.

I dag får SL en ny taxa och tar bort zonerna

Kristdemokraterna, Miljöpartiet, Moderaterna, Liberalerna och Centerpartiet i Stockholms läns landsting tecknade i våras en överenskommelse om kol

Ökat stöd till barn med autismspektrumdiagnos

Under 2017 bygger Stockholms läns landsting ut stödet från habiliteringen så att alla barn och unga till och med 18 år med autismspektrumdiagnos,