Inte okej att 17 000 kvinnor väntar på mammografi

I dag skriver Dagens Nyheter att 16 750 kvinnor väntar i kö på mammografiundersökning på Karolinska Universitetssjukhuset. Ella Bohlin (KD), landstingsråd med ansvar för cancervården, har reagerat kraftigt på rapporterna.

Ella Bohlin (KD)– Det är inte okej på något sätt att kvinnor ska behöva köa i en sådan här mängd för att undersöka om de har bröstcancer. Genom att upptäcka risker tidigt kan vården sätta in behandling i tid och rädda fler liv, säger Ella Bohlin.

Cancervården har gått igenom en stor omorganisation som innebär att bröstcancervården fördelas på Karolinska, Södersjukhuset och S:t Görans sjukhus. De två sistnämnda har inte problem med köer.

– Här har Karolinska universitetssjukhuset misslyckats trots extra resurser och de förberedelser som det regionala cancercentret har gjort. Det är bra att sjukhuset har en plan för att beta av kön så snart som möjligt. För oss i Alliansen är det självklart att kvinnor i Stockholms län ska få bästa möjliga vård i tid, säger Ella Bohlin.

”Betonglejon inte tillräckligt för att skydda gatorna mot terror”

Ny plan ska förbättra Stockholms trafik

Dags att besluta om budgeten för Stockholms läns landsting

Fyra av fem vårdcentraler har KD-vallöftet äldremottagning