Integrationssamtal i Nacka

Idag besökte Erik Slottner Nacka för att få information om hur kommunen arbetar med integrationsfrågor. Nacka har lyfts som en förebild vad gäller arbetet med integration, se till exempel denna rapport från Almega. Nacka har bland annat infört en jobbpeng där den enskilde väljer mellan olika jobb- och utbildningsexperter, som utför bland annat coachning och utbildning. I Nacka får dessutom alla som vill läsa på Komvux. Sammantaget läser fyra procent av invånarna i Nacka på Komvux. Resultatet i vuxenutbildningen är starkt – 87 procent av deltagarna får arbete efteråt. Även jobbcoachningen har goda resultat, där 68 procent har gått vidare till arbete. Utöver att få övergripande information om kommunens arbete besökte vi även en av utförarna inom SFI, SFX och samhällsorientering mm, nämligen Omsorgslyftet utbildningar.

Ekerölinjen ännu en pendelbåtssuccé

Den nya pendelbåten mellan Ekerö och Stockholms city är en framgång och blir permanent, med dubbelt så hög kapacitet i rusningstid. Utvecklingen

End of the road? Miljarder saknas för Tvärförbindelse Södertörn

"Det här är illa, riktigt illa", säger Karl Henriksson (KD), angående att 5,6 miljarder kronor saknas för att bygga Tvärförbindelse Södertör