Integrationssamtal i Nacka

Idag besökte Erik Slottner Nacka för att få information om hur kommunen arbetar med integrationsfrågor. Nacka har lyfts som en förebild vad gäller arbetet med integration, se till exempel denna rapport från Almega. Nacka har bland annat infört en jobbpeng där den enskilde väljer mellan olika jobb- och utbildningsexperter, som utför bland annat coachning och utbildning. I Nacka får dessutom alla som vill läsa på Komvux. Sammantaget läser fyra procent av invånarna i Nacka på Komvux. Resultatet i vuxenutbildningen är starkt – 87 procent av deltagarna får arbete efteråt. Även jobbcoachningen har goda resultat, där 68 procent har gått vidare till arbete. Utöver att få övergripande information om kommunens arbete besökte vi även en av utförarna inom SFI, SFX och samhällsorientering mm, nämligen Omsorgslyftet utbildningar.

Trygghet och en miljon fler resor per dag är målet för 2030

Tryggheten är i fokus i det nya trafikförsörjningsprogrammet för Stockholms län. Där finns ambitiösa mål: SL ska ha 1 miljon fler resor om dag

Sverigeförhandlingen bra för familjer i Stockholms län

I dag undertecknades avtalen för Sverigeförhandlingen av Stockholms läns landsting, Stockholms stad, Huddinge, Solna, Täby, Österåker, Vallentun