Invigning av Stockholm nya båtpendel

Pressmeddelande Stockholm den 23 augusti 2010 Kristdemokraterna

– Båtpendling är ett klimatsmart och trevligt sätt att resa på. Behovet av nya båtförbindelser är uppenbart nä’r man betänker att vi är nordens Venedig. Kristdemokraterna vill komplettera landförbindelserna på ett väldigt bra sätt. Invigningen av dagens nya båtpendel är ett bevis för Alliansens och Kristdemokratens vilja att satsa på denna typ av kollektivtrafik säger Stig Nyman biträdande finanslandstingsråd (KD) vid dagens invigning av den nya, snabba Sjövägen, en resväg till/från Lidingö, Nacka, Nybroplan.

– Kristdemokraterna är det parti som vill lägga mest resurser på båtförbindelser och bygga ut ett nätverk av dagliga båtlinjer för pendlare. Ett flertal nya linjer ska knyta samman Storstockholm och kommunerna vid Mälaren och Roslagen. På båtarna ska SL-kortet gälla och eftersom enhetstaxa ska gälla blir priserna betydligt lägre fortsätter Michael Stjernström (KD) ersättare i SL:s styrelse.

– Vidare så är dagens invigda båtlinje unik i det att under helgerna så bekostas driften enbart av privata finansiärer. Vi Kristdemokrater hoppas på att denna typ av samverkan kan växa inom kollektivtrafiken kommande mandatperiod avslutar Michael Stjernström (KD). Fakta: Från och med den här veckan är det premiär för den nya pendelbåten till Nacka strand. Med samarbetsprojektet Sjövägen så kommer Lidingö och Nackabor att kunna båtpendla på sitt SL-kort mellan Nybroplan, Nacka strand och Lidingö. Möjlighet till av- och påstigning finns även vid Saltsjöqvarn och Finnboda hamn.

Vasakronan har sedan länge kört passagerartrafik på linjen, men från och med den här veckan ökar turerna från fem om dagen till tolv under vardagar. Dessutom kommer sex avgångar per dag att gå under helgerna, då M/S Ballerina även lägger till vid Allmänna gränd och Blockhusudden på Djurgården. Den möjligheten finns även vissa tider under vardagar, utanför rusningstrafik.

För mer information:Stig NymanBitr. finanslandstingsrådmobil. 0703723405
Michael StjernströmSuppleant SLMobil. 070-377 58 80
Mats ReimbertssonPressekreteraretel. 08-737 45 52mobil. 070 737 45 52

Skola för barn med allergi får pris

Astma- och allergiskolan på Sachsska barn- och ungdomssjukhuset får Bemötandepriset från Stockholms läns landsting 2017. Teamets stöd till barn

Våga fråga om våld i nära relationer!

Att bli slagen av den du älskar. Att bli psykiskt misshandlad av den du lever med. Att bli hotad av en familjemedlem. Att tvingas uppsöka vård för

Nu inför vi alkolås på SL:s stationer

De stationer där förarna kliver av och på SL:s tåg ska få alkolås. Det gör att låsen blir billigare att installera och kan införas snabbare i

Stockholm inför vårdval för sexmottagningar

Den som behöver hjälp som rör sexualitet, sex och samlevnad eller könssjukdomar ska nu kunna välja vårdgivare genom vårdval i Stockholms län.

Alliansen höjer bidraget till ideella organisationer

Landstinget delar varje år ut bidrag till ideella organisationer som kompletterar eller förstärker hälso- och sjukvården. För 2018 höjs summan

Dags att planera för vården till 2040

Framtidens hälso- och sjukvård kräver långsiktig planering. Alliansen vill ta ansvar för framtidens utmaningar och tillsätter därför en långt