Karl Henriksson: Alkolås borde upptäcka marijuana och kokain

Alkolås. Foto: Rsheram/Wikimedia Commons

Kristdemokraternas ledande trafikpolitiker i Stockholm Karl Henriksson skriver på sin blogg att tekniken för alkolås behöver utvecklas så att de kan sätta stopp för den som använt narkotika eller läkemedel som påverkar reaktions- eller bedömningsförmågan.

Karl Henriksson (KD)Alkolåsen ska enligt Karl Henriksson, som är gruppledare i trafiknämnden i Stockholms läns landsting, vara svåra att lura, smidiga att använda och billiga att köpa. Det finns företag som håller på att utveckla teknik där man med en enkel blåsning kan spåra en lång rad olika droger. Kristdemokraterna har drivit igenom att alla fordon i SL-trafiken kommer att utrustas med alkolås. Tunnelbanan blir först i världen med alkolås.

Karl Henriksson skriver:

Alkolåsen är även en hjälp för alla de människor i transportbranschen som brottas med missbruksproblem. Vet man att alkoholhalten kommer att kontrolleras på jobbet i morgon blir det lite lättare att säga nej och inte chansa.

Jag är ingen expert på alkolås. Tekniken får någon annan lösa. Det viktiga, som jag ser det, är att alkolåsen är svåra att lura, smidiga att använda och billiga att köpa.

Den stora utmaningen för framtiden är förstås att problemet inte bara är alkohol, även om det fortfarande är den mest spridda drogen.

Hela inlägget om alkolås finns på Karl Henrikssons blogg >>

”Betonglejon inte tillräckligt för att skydda gatorna mot terror”

Ny plan ska förbättra Stockholms trafik

Dags att besluta om budgeten för Stockholms läns landsting