Vi söker en valombudsman

Kristdemokraterna Stockholms stad är ett partidistrikt inom Kristdemokraterna, distriktet omfattar Stockholms kommun. Distriktet består av nio lokalavdelningar och har en anställd ombudsman på heltid. Vi söker nu en valombudsman inför valet den 9 september. Tjänsten är en 4 månaders projektanställning på heltid från och med den 1 juni till och med den 30:e september. Arbetet är 100% och utgår från distriktets lokaler i Gamla stan Stockholm.

Arbetsuppgifter

Vi erbjuder en spännande och givande tjänst för dig som vill vara med och bidra till ett bra valresultat för partiet. Som valombudsman arbetar du primärt med att anordna kampanjaktiviteter tillsammans med våra lokalavdelningar. Huvuduppgiften består i att anordna aktiviteter samt organisera och ett team av volontärer/anställda vid dessa aktiviteter tillsammans med ombudsmannen. Från augusti månad fram till valdagen kommer distriktet anställa ett team av valarbetare som du och ombudsmannen skall leda vid kampanjaktivteter. Arbetet innebär även att du stöttar och avlasta ombudsmannen med olika arbetsuppgifter. Ombudsmannen är din arbetsledare.

Dina kvalifikationer

För att fungera i tjänsten som valombudsman är det viktigt att du delar Kristdemokraternas värderingar och att du i ditt utåtriktade arbete är väl medveten om att du alltid representerar partiet. Du kommer att arbeta självständigt och behöver därför vara drivande, pålitlig och ansvarsfull. Du bör ha erfarenhet från den ideella sektorn och av att leda människor. Det är dessutom viktigt att du är flexibel då arbetsuppgifterna kan variera stort. Kunskap och erfarenhet av att driva kampanjaktiviteter via sociala medier är meriterande men inget krav.

Vi förutsätter att du som person:

– Har erfarenhet av att leda människor i grupp.
– Är bra på att planera och strukturera ditt arbete samtidigt som du är kreativ och trivs med att ha varierande arbetsuppgifter.
– Tycker om och har lätt för att samarbeta med andra samtidigt som du kan arbeta självständigt.
– Har B-körkort då det är ett krav.

Vid frågor kontakta Lovisa-Teolinda Pettersson ombudsman, på 08-723 25 65 eller Ella Bohlin, distriktsordförande ella@kristdemokraterna.se

Välkommen att skicka ditt CV, 2 referenser och ditt personliga brev till lovisateolinda@kristdemokraterna.se senast den 1 april.

KD vill ha wi-fi i kollektivtrafiken

Foto: Ulo Maasing

Foto: Ulo Maasing

Olika operatörer ska få möjlighet att erbjuda wi-fi i SL-trafiken. Det föreslår Kristdemokraterna för att göra vardagen lättare för pendlare.

– Den som vill hinna skicka mejl på tunnelbanan behöver bra uppkoppling och möjlighet att ladda sin mobila enhet. Vi vill att fler ska kunna beta av några jobbsamtal på pendeltåget eller läsa förskolans veckobrev på bussen, säger Karl Henriksson (KD), ordförande för landstingets trafikplaneberedning.

Vid sidan av wi-fi föreslår partiet att mobilnäten fortsätter att byggas ut så att surfandet via telenätet fungerar bra och samtal inte avbryts. Uppkoppling med wi-fi gör att resenärerna inte behöver använda sitt abonnemang för att surfa. Det gör att fler kan använda internet när de pendlar.

– Genom att öka attraktiviteten i resandet så kan vi få fler att resa kollektivt vilket är miljösmart och kostnadseffektivt, säger Ella Bohlin (KD), landstingsråd och ordförande för Kristdemokraterna i Stockholms stad.

För mer information:
Simon Olsson

Medlemsmöte -1 år kvar till valet

Vi vill hälsa alla medlemmar välkomna till Kristdemokraterna i Stockholms stad och läns medlemsmöte!

Vi har äran att gästas av vår vice partiledare Jakob Forssmed, som 11:00 kommer hålla ett inspirerande anförande och peppa oss alla inför det kommande valet! Tid för frågor och diskussion kommer finnas.

Vi bjuder på mingelmat!
Efter mingel och mat kampanjar vi gemensamt i Solna. Material finns på plats – ta gärna med dig KD-jacka / t- shirt eller värdinneband med nya loggan.

Tid: 9 september 2017, insläpp och avprickning från kl 10:30

Plats: Solna stadshus, Stadshusgången 2 (T-bana Solna centrum)

Anmälan senast 3 september med anmälningskod: KD9S

Via denna länk:

Kristdemokraterna i Stockholms läns landsting söker pressekreterare

Stockholms läns landsting är en av Sveriges största arbetsgivare och påverkar varje dag hundratusentals stockholmare som åker kollektivtrafik eller uppsöker vården. Kristdemokraterna ingår i den styrande Alliansen och vi söker dig som vill arbeta som pressekreterare med ansvar för att föra ut vår politik kring trafik, regionplanering, sjukvård och kulturfrågor.

Som pressekreterare ansvarar du för kontakter med media i första hand men också med landstingsgruppens politiker för att stödja dem i kommunikativt arbete. Du kommer ansvara för nyhetsbrev och genomföra omvärldsbevakning. Arbetet innefattar också att sätta sig in i handlingar och protokoll.

Som medarbetare på kansliet ingår ibland resor i tjänsten och tempot är emellanåt högt med oregelbundna arbetstider. Vi vill att du som söker tjänsten har universitetsutbildning eller motsvarande inom relevant område. Du bör även ha erfarenheter från politiska organisationer eller annan relevant arbetslivserfarenhet, samt ha god kunskap om politik och kunna göra politiska bedömningar och analyser.

Vi värderar förmåga att tänka kreativt, ta ansvar och ta egna initiativ. Mycket god kommunikativ förmåga är ett absolut krav. Social kompetens är viktiga egenskaper, liksom goda kunskaper att uttrycka sig i tal och skrift, även på engelska. Vi tror att du är målinriktad och driven, har lätt för att samarbeta och knyta kontakter. Du behöver kunna hantera stress och ha förmågan att fatta beslut under tidspress.

Vi vill att du har kunskaper om Kristdemokraterna och partiets ideologi. Det är viktigt att du delar partiets värderingar, men medlemskap är inget krav.

Har du frågor om tjänsten, kontakta Ella Bohlin på ella@kristdemokraterna.se eller David Winks på david.winks@kristdemokraterna.se eller 070-737 41 86.

Skicka ansökan till Ella Bohlin senast 15 augusti. Ansökan ska innehålla ett personligt brev, tre referenser med kontaktuppgifter samt ett komplett CV. Vi tillämpar individuell lönesättning och kollektivavtal enligt avtal 98. Önskat tillträde sker efter överenskommelse men gärna under september månad.

Jakob Forssmed håller partiledartal 16 juni

Den 16 juni håller vår tillförordnande partiledare Jakob Forssmed partiledartal under Järva politikervecka. Givetvis ska vi kristdemokrater finnas på plats och supporta Jakob!

Tid: Fredag 16 juni, kl. 18:30 – 19:45
Plats: Spång Idrottsplats, Solhems Hagväg 2, Spånga. (Buss 512 och 514 tar er precis utanför idrottsplatsen)

Kristdemokraterna i Stockholm stads partidistrikt kommer även finnas på plats med utställartält under fredag, lördag och söndag.

Vårt fb-event för Jakobs tal hittar du här: https://www.facebook.com/kdstockholm/?fref=ts

Hoppas vi ses!

Vid frågor kontakta ombudsman på: lovisa-teolinda.pettersson@kristdemokraterna.se

Välkomna på medlemskväll med Ebba Busch Thor

Den 10 maj har vi äran att gästas av vår partiledare Ebba Busch Thor som kommer hålla ett inspirerande anförande och mingla tillsammans med oss. Alla medlemmar i Kristdemokraterna Stockholms stad och län är välkomna att delta!

Tid: 10 maj 2017, fr. 18:00 registrering.
Plats: Bååtska rummet, Munkbroleden 17 (T-bana Gamla stan)

Vi bjuder på mingelmat!

Anmälan görs till ombudsman på: lovisa-teolinda.pettersson@kristdemokraterna.se

Hoppas vi ses!

Nu byter vi logotyp

Sedan 1996 har vi haft vår tidigare klädsel, nu svidar vi om. Nu tar vi steget och förnyar vår logotyp och vår visuella presentation. Vi är såklart fortfarande Kristdemokraterna, med vår kristna människosyn och värdegrund, men vi byter vår logotyp och grafiska profil. Genom vår nya logotyp förmedlar vi snabbt och självklart att det är vi, Kristdemokrater som är avsändare. Vår nya logotyp är stilren, tidlös och modern på samma gång.

Ella Bohlin och Erik Slottner deltar i minnesceremoni

Måndag den 10 april klockan 12.00 hålls det en tyst minut för att hedra offren för attacken i centrala Stockholm den 7 april.~

– Vi vill på detta sätt hedra offren och deras nära och kära. Terror ska inte få tysta vår vackra stad. Stockholm reser sig mot hat och våld. Vi uppmanar alla som har möjlighet att iaktta en stunds tystnad och stillhet idag kl 12 säger Ella Bohlin landstingsråd (KD) och Erik Slottner gruppledare i Stockholms stadshus (KD) i ett gemensamt uttalande.

Ceremonin hålls i Stadshusparken och är enbart för särskilt inbjudna gäster. Allmänheten kan följa ceremonin på SVT1.  http://www.svt.se .

Finansborgarrådet Karin Wanngård, finanslandstingsrådet Irene Svenonius och statsminister Stefan Löfven håller tal och arméns musikkår spelar.

Vi kampanjar i Kungsträdgården 18 mars!

Imorgon kampanjar Kristdemokraterna i Stockholms stad i Kungsträdgården kl. 12:00! Erik Slottner, borgarråd, och Caroline Szyber, riksdagsledamot, finns på plats för att svara på era frågor. Ryck mer än gärna tag i någon av våra vita jackor och prata om politik med oss! Vi finns på plats i cirka två timmar och bjuder på tydliga och konkreta förslag på hur vi ska lösa värderingskrisen i Sverige. Hoppas vi ses!