Vi söker en valombudsman

Kristdemokraterna Stockholms stad är ett partidistrikt inom Kristdemokraterna, distriktet omfattar Stockholms kommun. Distriktet består av nio lokalavdelningar och har en anställd ombudsman på heltid. Vi söker nu en valombudsman inför valet den 9 september. Tjänsten är en 4 månaders projektanställning på heltid från och med den 1 juni till och med den 30:e september. Arbetet är 100% och utgår från distriktets lokaler i Gamla stan Stockholm.

Arbetsuppgifter

Vi erbjuder en spännande och givande tjänst för dig som vill vara med och bidra till ett bra valresultat för partiet. Som valombudsman arbetar du primärt med att anordna kampanjaktiviteter tillsammans med våra lokalavdelningar. Huvuduppgiften består i att anordna aktiviteter samt organisera och ett team av volontärer/anställda vid dessa aktiviteter tillsammans med ombudsmannen. Från augusti månad fram till valdagen kommer distriktet anställa ett team av valarbetare som du och ombudsmannen skall leda vid kampanjaktivteter. Arbetet innebär även att du stöttar och avlasta ombudsmannen med olika arbetsuppgifter. Ombudsmannen är din arbetsledare.

Dina kvalifikationer

För att fungera i tjänsten som valombudsman är det viktigt att du delar Kristdemokraternas värderingar och att du i ditt utåtriktade arbete är väl medveten om att du alltid representerar partiet. Du kommer att arbeta självständigt och behöver därför vara drivande, pålitlig och ansvarsfull. Du bör ha erfarenhet från den ideella sektorn och av att leda människor. Det är dessutom viktigt att du är flexibel då arbetsuppgifterna kan variera stort. Kunskap och erfarenhet av att driva kampanjaktiviteter via sociala medier är meriterande men inget krav.

Vi förutsätter att du som person:

– Har erfarenhet av att leda människor i grupp.
– Är bra på att planera och strukturera ditt arbete samtidigt som du är kreativ och trivs med att ha varierande arbetsuppgifter.
– Tycker om och har lätt för att samarbeta med andra samtidigt som du kan arbeta självständigt.
– Har B-körkort då det är ett krav.

Vid frågor kontakta Lovisa-Teolinda Pettersson ombudsman, på 08-723 25 65 eller Ella Bohlin, distriktsordförande ella@kristdemokraterna.se

Välkommen att skicka ditt CV, 2 referenser och ditt personliga brev till lovisateolinda@kristdemokraterna.se senast den 1 april.

KD vill ha wi-fi i kollektivtrafiken

Foto: Ulo Maasing

Foto: Ulo Maasing

Olika operatörer ska få möjlighet att erbjuda wi-fi i SL-trafiken. Det föreslår Kristdemokraterna för att göra vardagen lättare för pendlare.

– Den som vill hinna skicka mejl på tunnelbanan behöver bra uppkoppling och möjlighet att ladda sin mobila enhet. Vi vill att fler ska kunna beta av några jobbsamtal på pendeltåget eller läsa förskolans veckobrev på bussen, säger Karl Henriksson (KD), ordförande för landstingets trafikplaneberedning.

Vid sidan av wi-fi föreslår partiet att mobilnäten fortsätter att byggas ut så att surfandet via telenätet fungerar bra och samtal inte avbryts. Uppkoppling med wi-fi gör att resenärerna inte behöver använda sitt abonnemang för att surfa. Det gör att fler kan använda internet när de pendlar.

– Genom att öka attraktiviteten i resandet så kan vi få fler att resa kollektivt vilket är miljösmart och kostnadseffektivt, säger Ella Bohlin (KD), landstingsråd och ordförande för Kristdemokraterna i Stockholms stad.

För mer information:
Simon Olsson

KD stad och län satsar på nya och gamla talanger

Kristdemokraterna i stad och län arrangerar under hösten en utbildningssatsning för partidistriktens stjärnskott. Alla partiavdelningar har fått möjligheten att nominera deras talanger till denna utbildning som sedan utmynnade i 20 stycken utvalda deltagare till Rookieutbildningen som betår av fyra delar.

Deltagarna har under de senaste tre utbildningsträffarna fått lyssna till inspirerande talare inom ledarskap, kristdemokratisk ideologi, våra politikområden och sociala medier. Under det sista tillfället kommer deltagarna få träffa vår partisekreterare Acko Ankarberg som lär talangerna allt om kristdemokratisk organisation. Deltagarna får även möjlighet att lyssna in tips från distriktspresidierna om vad man bör tänka på som förtroendevald politiker.

Ett mycket uppskattat utbildningssatsning med intressanta diskussioner och många skratt!

KD vill låta gymnasieelever i Stockholm gå på högskolan

Kristdemokraterna i Stockholm föreslår att elever i gymnasieskolan ska få möjlighet att delta i högskolestudier, antingen fysiskt i föreläsningssalen eller via nätet. Det kan till exempel handla om kurser i matematik.

15 september 2017

Ella Bohlin (KD)– Södertörns Högskola, KTH och Stockholms universitet skulle kunna samarbeta med kommunens gymnasieskolor för att göra det möjligt att gå enskilda kurser vid lärosätena, säger Ella Bohlin, ordförande för partidistriktstyrelsen i Stockholm stad.

Runt om i landet finns redan exempel på universitetet och högskolor som upprättat samarbeten med lokala gymnasieskolor för att öppna sina portar för intresserade elever. Kristdemokraterna i Stockholm anser att det ger en bra start in till högskolan, och förhoppningsvis inspiration till vidare studier.

– Skolans problem uppmärksammas ofta. Det kan handla om elever med inlärningssvårigheter, integrationsutmaningar, magra skolresultat och utmaningar i socioekonomiskt utsatta områden. Men det finns också elever som står inför helt andra utmaningar, som inte får den stimulans de skulle behöva i grundskolan. Det är ett svek mot dessa elever att inte möta deras kunskapstörst och behov när det kommer till lärande, säger Ella Bohlin.

Medlemsmöte -1 år kvar till valet

Vi vill hälsa alla medlemmar välkomna till Kristdemokraterna i Stockholms stad och läns medlemsmöte!

Vi har äran att gästas av vår vice partiledare Jakob Forssmed, som 11:00 kommer hålla ett inspirerande anförande och peppa oss alla inför det kommande valet! Tid för frågor och diskussion kommer finnas.

Vi bjuder på mingelmat!
Efter mingel och mat kampanjar vi gemensamt i Solna. Material finns på plats – ta gärna med dig KD-jacka / t- shirt eller värdinneband med nya loggan.

Tid: 9 september 2017, insläpp och avprickning från kl 10:30

Plats: Solna stadshus, Stadshusgången 2 (T-bana Solna centrum)

Anmälan senast 3 september med anmälningskod: KD9S

Via denna länk:

Jakob Forssmed håller partiledartal 16 juni

Den 16 juni håller vår tillförordnande partiledare Jakob Forssmed partiledartal under Järva politikervecka. Givetvis ska vi kristdemokrater finnas på plats och supporta Jakob!

Tid: Fredag 16 juni, kl. 18:30 – 19:45
Plats: Spång Idrottsplats, Solhems Hagväg 2, Spånga. (Buss 512 och 514 tar er precis utanför idrottsplatsen)

Kristdemokraterna i Stockholm stads partidistrikt kommer även finnas på plats med utställartält under fredag, lördag och söndag.

Vårt fb-event för Jakobs tal hittar du här: https://www.facebook.com/kdstockholm/?fref=ts

Hoppas vi ses!

Vid frågor kontakta ombudsman på: lovisa-teolinda.pettersson@kristdemokraterna.se