KD: Äntligen pendelbåt till Ekerö!

22 augusti 2016

Idag firar Kristdemokraterna att den nya pendelbåtslinjen mellan centrala Stockholm och Ekerö öppnar, något som partiets företrädare på Ekerö och i Stockholms Läns Landsting varit pådrivande för under flera års tid.

– Jag är därför oerhört glad när linjen nu blivit verklighet. Stockholm är en stad byggd på vattnet och sjövägen den raka, naturliga vägen till Ekerö, säger Karl Henriksson, (KD) gruppledare i Trafiknämnden i Stockholms Läns Landsting.

Redan för sex år sedan började kristdemokraterna driva att en pendelbåt mellan Ekerö och Stockholm skulle vara ett bra sätt att avlasta det överbelastade vägnätet och göra kollektivtrafiken mer attraktiv för Ekeröborna.

– Vi är övertygade om att pendelbåtarna kommer att bli mycket uppskattade av de många resenärer som vardagspendlar till och från Ekerö. Och ännu bättre kan det bli om linjen blir permanent och SL kan köpa in nya, mer miljövänliga fartyg som får möjlighet att köra snabbare, säger Sivert Åkerljung (KD), gruppledare i Ekerö kommun.

– Vi kristdemokrater på Ekerö är stolta och glada idag när vi kan ta premiärturen! Idag kunde jag och många med mig ta båten in till jobbet i stan och äntligen slippa köerna på vägen. Det är mångårigt politiskt arbete som lett fram till detta, säger Christina Blom Andersson, ordförande för Kristdemokraterna i Ekerö.Kalle_Henriksson pressbild

För mer information och kontakt med Karl Henriksson:

Roksana Parsan

Alliansen höjer bidraget till ideella organisationer

Landstinget delar varje år ut bidrag till ideella organisationer som kompletterar eller förstärker hälso- och sjukvården. För 2018 höjs summan

Dags att planera för vården till 2040

Framtidens hälso- och sjukvård kräver långsiktig planering. Alliansen vill ta ansvar för framtidens utmaningar och tillsätter därför en långt

Lösning på plats för Danderyds barnakut

Lättakuten vid Danderyds sjukhus kommer inte att stänga vid årsskiftet utan ge vård för barn tills den nya organisationen för akutsjukvården ä

Alliansen förstärker barnmorskemottagningarna i Stockholms län med 25 miljoner kronor

Stockholms läns landsting har beslutat att satsa på barnmorskemottagningarna och skjuter till 25 miljoner kronor extra. Pengarna kommer till mottagn

Det här gör vi för benskörhet