KD: Äntligen pendelbåt till Ekerö!

22 augusti 2016

Idag firar Kristdemokraterna att den nya pendelbåtslinjen mellan centrala Stockholm och Ekerö öppnar, något som partiets företrädare på Ekerö och i Stockholms Läns Landsting varit pådrivande för under flera års tid.

– Jag är därför oerhört glad när linjen nu blivit verklighet. Stockholm är en stad byggd på vattnet och sjövägen den raka, naturliga vägen till Ekerö, säger Karl Henriksson, (KD) gruppledare i Trafiknämnden i Stockholms Läns Landsting.

Redan för sex år sedan började kristdemokraterna driva att en pendelbåt mellan Ekerö och Stockholm skulle vara ett bra sätt att avlasta det överbelastade vägnätet och göra kollektivtrafiken mer attraktiv för Ekeröborna.

– Vi är övertygade om att pendelbåtarna kommer att bli mycket uppskattade av de många resenärer som vardagspendlar till och från Ekerö. Och ännu bättre kan det bli om linjen blir permanent och SL kan köpa in nya, mer miljövänliga fartyg som får möjlighet att köra snabbare, säger Sivert Åkerljung (KD), gruppledare i Ekerö kommun.

– Vi kristdemokrater på Ekerö är stolta och glada idag när vi kan ta premiärturen! Idag kunde jag och många med mig ta båten in till jobbet i stan och äntligen slippa köerna på vägen. Det är mångårigt politiskt arbete som lett fram till detta, säger Christina Blom Andersson, ordförande för Kristdemokraterna i Ekerö.Kalle_Henriksson pressbild

För mer information och kontakt med Karl Henriksson:

Roksana Parsan

Trygghet och en miljon fler resor per dag är målet för 2030

Tryggheten är i fokus i det nya trafikförsörjningsprogrammet för Stockholms län. Där finns ambitiösa mål: SL ska ha 1 miljon fler resor om dag

Sverigeförhandlingen bra för familjer i Stockholms län

I dag undertecknades avtalen för Sverigeförhandlingen av Stockholms läns landsting, Stockholms stad, Huddinge, Solna, Täby, Österåker, Vallentun

Landstinget vill bygga ut vården för tidigt födda barn

Sveriges största BB kan få nya lokaler för neonatalvården. Stockholms läns landsting har utrett de tidigt födda barnens behov på Södersjukhuse

Nya barnmorskor ska få avlönad introduktion

Sex månaders introduktion med lön för nyutexaminerade barnmorskor. Under de första tre månaderna går den nya barnmorskan bredvid en erfaren barn

Nu byter vi logotyp