KD: Äntligen pendelbåt till Ekerö!

22 augusti 2016

Idag firar Kristdemokraterna att den nya pendelbåtslinjen mellan centrala Stockholm och Ekerö öppnar, något som partiets företrädare på Ekerö och i Stockholms Läns Landsting varit pådrivande för under flera års tid.

– Jag är därför oerhört glad när linjen nu blivit verklighet. Stockholm är en stad byggd på vattnet och sjövägen den raka, naturliga vägen till Ekerö, säger Karl Henriksson, (KD) gruppledare i Trafiknämnden i Stockholms Läns Landsting.

Redan för sex år sedan började kristdemokraterna driva att en pendelbåt mellan Ekerö och Stockholm skulle vara ett bra sätt att avlasta det överbelastade vägnätet och göra kollektivtrafiken mer attraktiv för Ekeröborna.

– Vi är övertygade om att pendelbåtarna kommer att bli mycket uppskattade av de många resenärer som vardagspendlar till och från Ekerö. Och ännu bättre kan det bli om linjen blir permanent och SL kan köpa in nya, mer miljövänliga fartyg som får möjlighet att köra snabbare, säger Sivert Åkerljung (KD), gruppledare i Ekerö kommun.

– Vi kristdemokrater på Ekerö är stolta och glada idag när vi kan ta premiärturen! Idag kunde jag och många med mig ta båten in till jobbet i stan och äntligen slippa köerna på vägen. Det är mångårigt politiskt arbete som lett fram till detta, säger Christina Blom Andersson, ordförande för Kristdemokraterna i Ekerö.Kalle_Henriksson pressbild

För mer information och kontakt med Karl Henriksson:

Roksana Parsan

”Betonglejon inte tillräckligt för att skydda gatorna mot terror”

Ny plan ska förbättra Stockholms trafik

Dags att besluta om budgeten för Stockholms läns landsting

Fyra av fem vårdcentraler har KD-vallöftet äldremottagning

Jakob Forssmed håller partiledartal 16 juni

Ella Bohlin kallar till samråd kring förlossningar inför sommaren

Så ska personer med CP-skada få bättre träning

Förlossningsvården får extra pengar för sommaren

Nytt centrum ska hjälpa barn med allergi