KD: Äntligen pendelbåt till Ekerö!

22 augusti 2016

Idag firar Kristdemokraterna att den nya pendelbåtslinjen mellan centrala Stockholm och Ekerö öppnar, något som partiets företrädare på Ekerö och i Stockholms Läns Landsting varit pådrivande för under flera års tid.

– Jag är därför oerhört glad när linjen nu blivit verklighet. Stockholm är en stad byggd på vattnet och sjövägen den raka, naturliga vägen till Ekerö, säger Karl Henriksson, (KD) gruppledare i Trafiknämnden i Stockholms Läns Landsting.

Redan för sex år sedan började kristdemokraterna driva att en pendelbåt mellan Ekerö och Stockholm skulle vara ett bra sätt att avlasta det överbelastade vägnätet och göra kollektivtrafiken mer attraktiv för Ekeröborna.

– Vi är övertygade om att pendelbåtarna kommer att bli mycket uppskattade av de många resenärer som vardagspendlar till och från Ekerö. Och ännu bättre kan det bli om linjen blir permanent och SL kan köpa in nya, mer miljövänliga fartyg som får möjlighet att köra snabbare, säger Sivert Åkerljung (KD), gruppledare i Ekerö kommun.

– Vi kristdemokrater på Ekerö är stolta och glada idag när vi kan ta premiärturen! Idag kunde jag och många med mig ta båten in till jobbet i stan och äntligen slippa köerna på vägen. Det är mångårigt politiskt arbete som lett fram till detta, säger Christina Blom Andersson, ordförande för Kristdemokraterna i Ekerö.Kalle_Henriksson pressbild

För mer information och kontakt med Karl Henriksson:

Roksana Parsan

Vi tar oron från läkare vid Astrid Lindgrens barnsjukhus på stort allvar

I dag skriver 32 läkare vid Astrid Lindgrens barnsjukhus på Svenska Dagbladets debattsida om brist på vårdplatser och arbetsmiljö. Situationen de

Nytt diagnoscentrum för cancer för tio miljoner

Stockholms läns landsting satsar 10,6 miljoner på ett diagnostiskt centrum för cancer vid Danderyds sjukhus. Det beslutar hälso- och sjukvårdsnä

Indikationer på avvikande mönster visar att granskning av journaler är viktig

Alliansen i Stockholms läns landsting välkomnar att hälso- och sjukvårdsförvaltningen granskar 400 journaler extra för att undersöka misstänkt

Vi kampanjar i Kungsträdgården 18 mars!

Imorgon kampanjar Kristdemokraterna i Stockholms stad i Kungsträdgården kl. 12:00! Erik Slottner, borgarråd, och Caroline Szyber, riksdagsledamot,

Bättre färdtjänst efter åtgärder

Efter att landstinget och taxiföretagen satte in åtgärder mot problemen i färdtjänsten i Stockholms län går det att se tendenser till att utvec

Högre ambitioner för att följa upp vården i Stockholm

Alliansen i Stockholms läns landsting ökar uppföljningen av att landstingets pengar används på rätt sätt genom att stärka uppföljningen av v

”Skattepengar ska inte gå till att hylla rånare”

Stiftelsen Mångkulturellt centrum i Botkyrka, som får 1,4 miljoner i verksamhetsstöd av Stockholms läns landsting i år, har medverkat till en vä

Bygg längdskidtunnel i Stockholm

Pressmeddelande Kristdemokraterna i Stockholm stad Stockholm den 8 mars 2016 Bygg längdskidtunnel i Stockholm Såhär i vasaloppstider är de

Lång väg kvar att gå på Internationella kvinnodagen

I dag den 8 mars är det den Internationella kvinnodagen. Ella Bohlin (KD) som har ansvar för kvinnosjukvården i Stockholms län över att mycket h

Ny partiavdelning och nya ordföranden!

Nu har alla partiavdelningar i Stockholms stad haft sina respektive årsmöten! Vi vill därför passa på att flagga för den nya avdelningen "Jär