KD avvisar Nobelcentret

Erik Slottner (KD)

– Vi välkomnar ett nobelcenter på Blasieholmen. Platsens läge vid vattnet och dess utblickar över några av Stockholms absolut vackraste vyer gör det lämpligt att uppföra en kulturinstitution av rang. Tyvärr uppfyller inte det nu liggande förslaget de varsamhetskrav man kan kräva på denna kulturhistoriskt känsliga plats. Byggnaden är alldeles för modernistisk, fyrkantig och abrupt. Därför vill jag att ärendet återrimitteras på dagens stadsbyggnadsnämnd.

Det säger Erik Slottner (KD), gruppledare för Kristdemokraterna i Stockholms stadshus och ledamot i stadsbyggnadsnämnden.

– Alfred Nobel har spelat en stor roll för Sverige och är känd världen över. Ett museum i hans namn och minne ska självklart ha en central och vacker plats i Stockholm. Blasieholmen är en sådan plats. Men den föreslagna huskroppen är helt fel utformad. Den tar väldigt stor plats och riskerar att förminska Nationalmuseum och omgivande bebyggelser på ett olyckligt sätt. Att man dessutom inte klarar av att bevara Tullhuset på platsen är olyckligt, säger Erik Slottner (KD)

– En byggnad med mjukare framtoning, med ett rundare formspråk och ett taklandskap som påminner om äldre byggnaders gestaltning skulle lämpa sig betydligt bättre på den valda platsen. Självklart ska Nobel Center få ta plats och synas i stadsbilden. Men den måste ta plats på rätt sätt och med hänsyn till omkringliggande byggnader. Tyvärr kan jag konstatera att dessa hänsyn inte tagits, säger Erik Slottner (KD)

Markus Nyman

Ny mottagning för assisterad befruktning öppnar i Solna strand