KD får vice ordförande i äldrenämnden

Erik Slottner (KD)

Alliansen i Stockholms stadshus har nu fördelat poster mellan partierna. Från Erik Slottners blogg:

”Idag har det offentliggjorts hur Alliansens platser i nämnder och bolagsstyrelser har fördelats. Kristdemokraterna kommer att öka sin representation rejält jämfört med föregående mandatperiod. Vi får nu plats i samtliga centrala nämnder, stadsdelsnämnder (med undantag av Älvsjö) samt flera bolagsstyrelser. Som gruppledare känns det fantastiskt roligt och det ger oss en bättre insyn och gör oss betydligt bättre rustade i den politiska debatten.

Vi lyckades också förhandla oss till två vice ordförandeposter. Dels i Äldrenämnden dels i Micasa. Äldrenämnden är den näst tyngsta nämnden i pengar räknat, bara Utbildningsnämnden har en större budgetpost att fördela. Omsorgen om äldre har alltid varit en prioriterad fråga för Kristdemokraterna och är ett område som vi haft ansvar för både i regeringsställning och i stadshuset. Det känns därför naturligt och stimulerande att få fortsätta med de frågorna. Valfriheten är under attack av den nya majoriteten, det kommer Kristdemokraterna aldrig att acceptera. Vidare kommer vi att kräva att äldreomsorgen ska få ett fortsatt resurstillskott för att kunna stärka kvaliteten och ge äldre i behov av omsorg rätt till sociala aktiviteter, kulturella upplevelser och god mat.

Micasa är stadens fastighetsbolag som tillhandahåller äldrebostäder. Det är en viktig uppgift då Sverige går mot allt fler riktigt äldre. Behovet av ett anpassat boende kommer med stor sannolikhet att öka framöver. Vi står också med många äldre servicehus som är i behov av upprustning och som borde omvandlas till trygghetsbostäder. Utmaningar saknas alltså inte för Micasa framöver.”

Nytt centrum ska hjälpa barn med allergi

Budgeten för 2018: Så mycket pengar får vården och kollektivtrafiken

En attraktiv, hållbar och växande Stockholmsregion med frihet för invånarna. Det är målet när Alliansen i Stockholms läns landsting presentera

Så hjälper vi barn med ADHD bättre

Genom att olika delar av samhället hjälps åt kan barn som har ADHD få bättre och bättre förutsättningar. Det skriver barn- och äldrelandsting

”Det måste gå att freda sin mark”

Kojor, tält och husvagnar. Tillfälliga bosättningar på privat mark gör att ägaren inte kan använda marken. Ofta måste markägaren städa, sane

Välkomna på medlemskväll med Ebba Busch Thor

Den 10 maj har vi äran att gästas av vår partiledare Ebba Busch Thor som kommer hålla ett inspirerande anförande och mingla tillsammans med oss.

Här byggs förlossningsvården ut mest i Stockholm

Nästa år flyttar förlossningskliniken på Huddinge sjukhus till en nybyggd avdelning. De kommande åren sker den största ökningen av kapaciteten

Kunskapen om lipödem ska öka i Stockholm

Landstingsrådet Ella Bohlin (KD) har engagerat sig för de kvinnor som drabbas av lipödem. Som ansvarig för kroniska sjukdomar och kvinnosjukvårde