KD får vice ordförande i äldrenämnden

Erik Slottner (KD)

Alliansen i Stockholms stadshus har nu fördelat poster mellan partierna. Från Erik Slottners blogg:

”Idag har det offentliggjorts hur Alliansens platser i nämnder och bolagsstyrelser har fördelats. Kristdemokraterna kommer att öka sin representation rejält jämfört med föregående mandatperiod. Vi får nu plats i samtliga centrala nämnder, stadsdelsnämnder (med undantag av Älvsjö) samt flera bolagsstyrelser. Som gruppledare känns det fantastiskt roligt och det ger oss en bättre insyn och gör oss betydligt bättre rustade i den politiska debatten.

Vi lyckades också förhandla oss till två vice ordförandeposter. Dels i Äldrenämnden dels i Micasa. Äldrenämnden är den näst tyngsta nämnden i pengar räknat, bara Utbildningsnämnden har en större budgetpost att fördela. Omsorgen om äldre har alltid varit en prioriterad fråga för Kristdemokraterna och är ett område som vi haft ansvar för både i regeringsställning och i stadshuset. Det känns därför naturligt och stimulerande att få fortsätta med de frågorna. Valfriheten är under attack av den nya majoriteten, det kommer Kristdemokraterna aldrig att acceptera. Vidare kommer vi att kräva att äldreomsorgen ska få ett fortsatt resurstillskott för att kunna stärka kvaliteten och ge äldre i behov av omsorg rätt till sociala aktiviteter, kulturella upplevelser och god mat.

Micasa är stadens fastighetsbolag som tillhandahåller äldrebostäder. Det är en viktig uppgift då Sverige går mot allt fler riktigt äldre. Behovet av ett anpassat boende kommer med stor sannolikhet att öka framöver. Vi står också med många äldre servicehus som är i behov av upprustning och som borde omvandlas till trygghetsbostäder. Utmaningar saknas alltså inte för Micasa framöver.”

Nytt diagnoscentrum för cancer för tio miljoner

Stockholms läns landsting satsar 10,6 miljoner på ett diagnostiskt centrum för cancer vid Danderyds sjukhus. Det beslutar hälso- och sjukvårdsnä

Indikationer på avvikande mönster visar att granskning av journaler är viktig

Alliansen i Stockholms läns landsting välkomnar att hälso- och sjukvårdsförvaltningen granskar 400 journaler extra för att undersöka misstänkt

Vi kampanjar i Kungsträdgården 18 mars!

Imorgon kampanjar Kristdemokraterna i Stockholms stad i Kungsträdgården kl. 12:00! Erik Slottner, borgarråd, och Caroline Szyber, riksdagsledamot,

Bättre färdtjänst efter åtgärder

Efter att landstinget och taxiföretagen satte in åtgärder mot problemen i färdtjänsten i Stockholms län går det att se tendenser till att utvec

Högre ambitioner för att följa upp vården i Stockholm

Alliansen i Stockholms läns landsting ökar uppföljningen av att landstingets pengar används på rätt sätt genom att stärka uppföljningen av v

”Skattepengar ska inte gå till att hylla rånare”

Stiftelsen Mångkulturellt centrum i Botkyrka, som får 1,4 miljoner i verksamhetsstöd av Stockholms läns landsting i år, har medverkat till en vä

Bygg längdskidtunnel i Stockholm

Pressmeddelande Kristdemokraterna i Stockholm stad Stockholm den 8 mars 2016 Bygg längdskidtunnel i Stockholm Såhär i vasaloppstider är de

Lång väg kvar att gå på Internationella kvinnodagen

I dag den 8 mars är det den Internationella kvinnodagen. Ella Bohlin (KD) som har ansvar för kvinnosjukvården i Stockholms län över att mycket h

Ny partiavdelning och nya ordföranden!

Nu har alla partiavdelningar i Stockholms stad haft sina respektive årsmöten! Vi vill därför passa på att flagga för den nya avdelningen "Jär

Alliansen fortsatt större än rödgröna i ny mätning

Novus har för Stockholms Tidningens räkning frågat 1 100 personer i Stockholms län om deras sympatier i landstingsvalet. Allianspartierna samlar 4