KD föreslår lånecyklar i Söderort

Lånecyklar. Foto: Remi Jouan/Wikimedia Commons

De populära lånecyklarna som sedan ett antal år finns i Stockholms innerstad bör införas söder om Söder. Det föreslår Kristdemokraterna i sitt valprogram för trafiken i Stockholms län.

Erik Slottner (KD)– Många av de resor som i dag sker med bil skulle kunna ersättas med cykel. Förutom stora miljövinster och hälsovinster kan en större tillgång till cyklar underlätta för den som vill ta sig vidare med kollektivtrafiken. Därför vill vi utveckla systemet med lånecyklar till fler delar av Stockholmsregionen, säger Erik Slottner (KD), vice gruppledare i Stockholms stadshus.

Precis som i Stockholms innerstad ska man kunna låna en cykel om man har ett SL-kort. Lånecykelkontot laddas på SL Access-kortet.

Karl Henriksson (KD)– Inför framtiden behöver vi ställa om Stockholms län från bilberoende till trygga, fria transporter med exempelvis cykel eller kollektivtrafik. Vi måste ta krafttag för att samtidigt lösa trafikproblemen och skapa ett hållbart samhälle. Vi kristdemokrater kommer att priortiera utvecklingen av cykeltrafiken de kommande åren, säger Karl Henriksson (KD), gruppledare för trafiknämnden i Stockholms läns landsting.

För mer information:
Presskontakt för Erik Slottner: Markus Nyman

Presskontakt för Karl Henriksson: Simon Olsson

Ny mottagning för assisterad befruktning öppnar i Solna strand

Solna och Sundbyberg får en ny mottagning som hjälper människor som har svårt att få barn. Förra veckan beslutade Alliansen att godkänna den ny

Stockholm först med fokusrapport för den dolda kvinnosjukdomen lipödem

Alliansen i Stockholms läns landsting uppmärksammar situationen för kvinnor som drabbas av den kroniska och ofta smärtsamma sjukdomen lipödem. De

KD stad och län satsar på nya och gamla talanger

Kristdemokraterna i stad och län arrangerar under hösten en utbildningssatsning för partidistriktens stjärnskott. Alla partiavdelningar har fått

Alliansen förstärker vården för könsstympade kvinnor

AMEL-mottagningen på Södersjukhuset är Sveriges enda mottagning för könsstympade kvinnor. Från och med nästa år höjer den styrande Alliansen

Centrum för diabetes och patienter med MS och Parkinson har öppnat