KD föreslår lånecyklar i Söderort

Lånecyklar. Foto: Remi Jouan/Wikimedia Commons

De populära lånecyklarna som sedan ett antal år finns i Stockholms innerstad bör införas söder om Söder. Det föreslår Kristdemokraterna i sitt valprogram för trafiken i Stockholms län.

Erik Slottner (KD)– Många av de resor som i dag sker med bil skulle kunna ersättas med cykel. Förutom stora miljövinster och hälsovinster kan en större tillgång till cyklar underlätta för den som vill ta sig vidare med kollektivtrafiken. Därför vill vi utveckla systemet med lånecyklar till fler delar av Stockholmsregionen, säger Erik Slottner (KD), vice gruppledare i Stockholms stadshus.

Precis som i Stockholms innerstad ska man kunna låna en cykel om man har ett SL-kort. Lånecykelkontot laddas på SL Access-kortet.

Karl Henriksson (KD)– Inför framtiden behöver vi ställa om Stockholms län från bilberoende till trygga, fria transporter med exempelvis cykel eller kollektivtrafik. Vi måste ta krafttag för att samtidigt lösa trafikproblemen och skapa ett hållbart samhälle. Vi kristdemokrater kommer att priortiera utvecklingen av cykeltrafiken de kommande åren, säger Karl Henriksson (KD), gruppledare för trafiknämnden i Stockholms läns landsting.

För mer information:
Presskontakt för Erik Slottner: Markus Nyman

Presskontakt för Karl Henriksson: Simon Olsson

I dag får SL en ny taxa och tar bort zonerna

Kristdemokraterna, Miljöpartiet, Moderaterna, Liberalerna och Centerpartiet i Stockholms läns landsting tecknade i våras en överenskommelse om kol

Ökat stöd till barn med autismspektrumdiagnos

Under 2017 bygger Stockholms läns landsting ut stödet från habiliteringen så att alla barn och unga till och med 18 år med autismspektrumdiagnos,

Landstingets nya krav: Mer delaktighet för personer med funktionsnedsättning

Den 1 januari ska alla som arbetar på uppdrag av Stockholms läns landsting ha ett normkritiskt förhållningssätt. Det är en del av landstingets n

”Skicka ut kallelse om att ge blod”

Blodcentralen i Stockholm berättar att det behövs mer blod inför jul- och nyårshelgerna. Kristdemokraterna vill göra påfyllningen av blodlagren

Ny tidsplan för vårdval geriatrik