KD-förslag för SL blir verklighet – vi är överens över blockgränsen

Priset på SL-kortet höjs lite åt gången varje år och satsningar sker på Tvärbanan, Roslagsbanan och Spårväg city. Eftersom Kristdemokraternas förslag för kollektivtrafiken får stöd av Alliansen och Miljöpartiet finns det en majoritet för att genomföra dem redan nästa år.

Karl Henriksson (KD)– En mindre höjning varje år gör SL-taxan mer logisk och förutsägbar för resenärerna. Vi tar nu ett viktigt steg bort från plötsliga höjningar som skapar oväntade förändringar i familjens ekonomi, säger Karl Henriksson (KD), ordförande för trafikplaneberedningen.

Priset på SL:s månadskort har inte höjts sedan 2011.

– Frågan är inte om vi behöver höja SL-taxan utan hur ofta. Sveriges högsta landstingsskatt står för ungefär hälften av SL:s intäkter och biljettavgifterna för resten. Vi är glada över att kunna ta ansvar tillsammans med Alliansen och Miljöpartiet för en sund balans i finanserna för kollektivtrafiken, säger Karl Henriksson.

Kristdemokraterna föreslog redan i mars 2015 att avgiften för SL:s månadskort bör höjas med ungefär 30 kronor varje år.

– I många år har anpassning till valåren och politiska infall styrt SL:s intäkter. Det kastar om förutsättningarna för privatekonomin och riskerar stora hål i SL:s ekonomi. Eftersom kostnaderna alltid ökar för kollektivtrafiken behöver vi ha en jämnare tillströmning av pengar. Det är så vi utvecklar ett hållbart resande i Stockholmsregionen på lång sikt, säger Karl Henriksson.

Kristdemokraterna har också arbetat för att rusta upp Roslagsbanan, satsa på Spårväg city och dra Tvärbanan vidare till Kista och Helenelund. Ett förslag från trafikförvaltningen i april sade att dessa projekt skulle skjutas på framtiden, men i Alliansens och Miljöpartiets överenskommelse finns de tre delarna med. De kommer att vara en del av landstingets budget.

– Vi kristdemokrater är ett av de partier som längst, hårdast och tydligast drivit på för ett utbyggt spårvägsnät i Stockholms län. Utbyggnaden av Roslagsbanan är också en satsning som hela tiden har varit prioriterad för oss. Vi är glada över att ha fått med Alliansen och Miljöpartiet på en lösning som säkrar utbyggnaden, säger Karl Henriksson.
Ur innehållet i Miljöpartiets och Alliansens överenskommelse:
* Priset på SL:s biljetter höjs med motsvarande 40 kronor för ett månadskort.
* SL ska finansieras till ca 51 procent av skattemedel och 49 procent av biljettintäkter. De kommande åren höjs taxan med 3,3 procent per år.
* SL får enhetstaxa för enkelbiljetter. En enkelresa kommer att kosta 30 kronor med reskassa för en vuxen.
* Tvärbanans utbyggnad till Kista och Helenelund börjar byggas 2017 och följer planen som står i budgeten för 2016.
* Spårväg Citys utbyggnad till T-centralen genomförs oavsett om ansökan om statliga pengar godkänns eller inte. Spårväg city ska också vara med som ett möjligt alternativ i en utredning om hur Norra Djurgårdsstaden ska få kollektivtrafik.
* Förstärkningen av kapaciteten på Roslagsbanan genomförs och sätts i drift enligt planen som beslutades i april 2016.
* Citybanan sätts i drift enligt planen som står i budgeten för 2016.
* Direktbussarna på Södertörn undantas från nedskärningar. Det gäller busslinjerna 810, 861, 862 och 869.
* SL utreder en förstärkning av busstrafiken där det i dag råder hög trängsel.
* Inga politiskt initierade neddragningar av köpt trafik ska ske oavsett trafikslag.

Vi tar oron från läkare vid Astrid Lindgrens barnsjukhus på stort allvar

I dag skriver 32 läkare vid Astrid Lindgrens barnsjukhus på Svenska Dagbladets debattsida om brist på vårdplatser och arbetsmiljö. Situationen de

Nytt diagnoscentrum för cancer för tio miljoner

Stockholms läns landsting satsar 10,6 miljoner på ett diagnostiskt centrum för cancer vid Danderyds sjukhus. Det beslutar hälso- och sjukvårdsnä

Indikationer på avvikande mönster visar att granskning av journaler är viktig

Alliansen i Stockholms läns landsting välkomnar att hälso- och sjukvårdsförvaltningen granskar 400 journaler extra för att undersöka misstänkt

Vi kampanjar i Kungsträdgården 18 mars!

Imorgon kampanjar Kristdemokraterna i Stockholms stad i Kungsträdgården kl. 12:00! Erik Slottner, borgarråd, och Caroline Szyber, riksdagsledamot,

Bättre färdtjänst efter åtgärder

Efter att landstinget och taxiföretagen satte in åtgärder mot problemen i färdtjänsten i Stockholms län går det att se tendenser till att utvec

Högre ambitioner för att följa upp vården i Stockholm

Alliansen i Stockholms läns landsting ökar uppföljningen av att landstingets pengar används på rätt sätt genom att stärka uppföljningen av v

”Skattepengar ska inte gå till att hylla rånare”

Stiftelsen Mångkulturellt centrum i Botkyrka, som får 1,4 miljoner i verksamhetsstöd av Stockholms läns landsting i år, har medverkat till en vä

Bygg längdskidtunnel i Stockholm

Pressmeddelande Kristdemokraterna i Stockholm stad Stockholm den 8 mars 2016 Bygg längdskidtunnel i Stockholm Såhär i vasaloppstider är de

Lång väg kvar att gå på Internationella kvinnodagen

I dag den 8 mars är det den Internationella kvinnodagen. Ella Bohlin (KD) som har ansvar för kvinnosjukvården i Stockholms län över att mycket h

Ny partiavdelning och nya ordföranden!

Nu har alla partiavdelningar i Stockholms stad haft sina respektive årsmöten! Vi vill därför passa på att flagga för den nya avdelningen "Jär