KD-förslag för SL blir verklighet – vi är överens över blockgränsen

Priset på SL-kortet höjs lite åt gången varje år och satsningar sker på Tvärbanan, Roslagsbanan och Spårväg city. Eftersom Kristdemokraternas förslag för kollektivtrafiken får stöd av Alliansen och Miljöpartiet finns det en majoritet för att genomföra dem redan nästa år.

Karl Henriksson (KD)– En mindre höjning varje år gör SL-taxan mer logisk och förutsägbar för resenärerna. Vi tar nu ett viktigt steg bort från plötsliga höjningar som skapar oväntade förändringar i familjens ekonomi, säger Karl Henriksson (KD), ordförande för trafikplaneberedningen.

Priset på SL:s månadskort har inte höjts sedan 2011.

– Frågan är inte om vi behöver höja SL-taxan utan hur ofta. Sveriges högsta landstingsskatt står för ungefär hälften av SL:s intäkter och biljettavgifterna för resten. Vi är glada över att kunna ta ansvar tillsammans med Alliansen och Miljöpartiet för en sund balans i finanserna för kollektivtrafiken, säger Karl Henriksson.

Kristdemokraterna föreslog redan i mars 2015 att avgiften för SL:s månadskort bör höjas med ungefär 30 kronor varje år.

– I många år har anpassning till valåren och politiska infall styrt SL:s intäkter. Det kastar om förutsättningarna för privatekonomin och riskerar stora hål i SL:s ekonomi. Eftersom kostnaderna alltid ökar för kollektivtrafiken behöver vi ha en jämnare tillströmning av pengar. Det är så vi utvecklar ett hållbart resande i Stockholmsregionen på lång sikt, säger Karl Henriksson.

Kristdemokraterna har också arbetat för att rusta upp Roslagsbanan, satsa på Spårväg city och dra Tvärbanan vidare till Kista och Helenelund. Ett förslag från trafikförvaltningen i april sade att dessa projekt skulle skjutas på framtiden, men i Alliansens och Miljöpartiets överenskommelse finns de tre delarna med. De kommer att vara en del av landstingets budget.

– Vi kristdemokrater är ett av de partier som längst, hårdast och tydligast drivit på för ett utbyggt spårvägsnät i Stockholms län. Utbyggnaden av Roslagsbanan är också en satsning som hela tiden har varit prioriterad för oss. Vi är glada över att ha fått med Alliansen och Miljöpartiet på en lösning som säkrar utbyggnaden, säger Karl Henriksson.
Ur innehållet i Miljöpartiets och Alliansens överenskommelse:
* Priset på SL:s biljetter höjs med motsvarande 40 kronor för ett månadskort.
* SL ska finansieras till ca 51 procent av skattemedel och 49 procent av biljettintäkter. De kommande åren höjs taxan med 3,3 procent per år.
* SL får enhetstaxa för enkelbiljetter. En enkelresa kommer att kosta 30 kronor med reskassa för en vuxen.
* Tvärbanans utbyggnad till Kista och Helenelund börjar byggas 2017 och följer planen som står i budgeten för 2016.
* Spårväg Citys utbyggnad till T-centralen genomförs oavsett om ansökan om statliga pengar godkänns eller inte. Spårväg city ska också vara med som ett möjligt alternativ i en utredning om hur Norra Djurgårdsstaden ska få kollektivtrafik.
* Förstärkningen av kapaciteten på Roslagsbanan genomförs och sätts i drift enligt planen som beslutades i april 2016.
* Citybanan sätts i drift enligt planen som står i budgeten för 2016.
* Direktbussarna på Södertörn undantas från nedskärningar. Det gäller busslinjerna 810, 861, 862 och 869.
* SL utreder en förstärkning av busstrafiken där det i dag råder hög trängsel.
* Inga politiskt initierade neddragningar av köpt trafik ska ske oavsett trafikslag.

”Betonglejon inte tillräckligt för att skydda gatorna mot terror”

Ny plan ska förbättra Stockholms trafik

Dags att besluta om budgeten för Stockholms läns landsting

Fyra av fem vårdcentraler har KD-vallöftet äldremottagning