KD kräver äldreboendegaranti

Erik Slottner (KD)

De senaste åren har omkring 500-600 personer i Stockholms stad fått avslag på ansökan om plats i äldreboende. Kristdemokraterna vill införa en äldreboendegaranti så att alla över 85 år och som anser sig ha behov erbjuds plats på ett äldreboende.

– Den rödgrönrosa majoriteten måste gå från ord till handling. Vallöftet om en äldreboendegaranti har inte infriats och nu krävs konkreta åtgärder. Kristdemokraterna avsätter 25 miljoner för en äldreboendegaranti i vårt budgetförslag för 2016 och satsar sammantaget drygt 70 miljoner mer än majoriteten på äldreomsorgen, säger Erik Slottner (KD), gruppledare för Kristdemokraterna i Stockholms stadshus.

– Jag ifrågasätter också äldreborgarrådets löfte om att ta fram en ny boendeform som inte kräver biståndsbeslut. Frågan är vad det skulle förändra då det redan finns trygghetsboenden som fyller samma funktion, säger Erik Slottner (KD).

Markus Nyman

Foto: Scharlotte Peppare

Budgeten för 2018: Så mycket pengar får vården och kollektivtrafiken

En attraktiv, hållbar och växande Stockholmsregion med frihet för invånarna. Det är målet när Alliansen i Stockholms läns landsting presentera

Så hjälper vi barn med ADHD bättre

Genom att olika delar av samhället hjälps åt kan barn som har ADHD få bättre och bättre förutsättningar. Det skriver barn- och äldrelandsting

”Det måste gå att freda sin mark”

Kojor, tält och husvagnar. Tillfälliga bosättningar på privat mark gör att ägaren inte kan använda marken. Ofta måste markägaren städa, sane

Välkomna på medlemskväll med Ebba Busch Thor

Den 10 maj har vi äran att gästas av vår partiledare Ebba Busch Thor som kommer hålla ett inspirerande anförande och mingla tillsammans med oss.

Här byggs förlossningsvården ut mest i Stockholm

Nästa år flyttar förlossningskliniken på Huddinge sjukhus till en nybyggd avdelning. De kommande åren sker den största ökningen av kapaciteten

Kunskapen om lipödem ska öka i Stockholm

Landstingsrådet Ella Bohlin (KD) har engagerat sig för de kvinnor som drabbas av lipödem. Som ansvarig för kroniska sjukdomar och kvinnosjukvårde