KD kräver äldreboendegaranti

Erik Slottner (KD)

De senaste åren har omkring 500-600 personer i Stockholms stad fått avslag på ansökan om plats i äldreboende. Kristdemokraterna vill införa en äldreboendegaranti så att alla över 85 år och som anser sig ha behov erbjuds plats på ett äldreboende.

– Den rödgrönrosa majoriteten måste gå från ord till handling. Vallöftet om en äldreboendegaranti har inte infriats och nu krävs konkreta åtgärder. Kristdemokraterna avsätter 25 miljoner för en äldreboendegaranti i vårt budgetförslag för 2016 och satsar sammantaget drygt 70 miljoner mer än majoriteten på äldreomsorgen, säger Erik Slottner (KD), gruppledare för Kristdemokraterna i Stockholms stadshus.

– Jag ifrågasätter också äldreborgarrådets löfte om att ta fram en ny boendeform som inte kräver biståndsbeslut. Frågan är vad det skulle förändra då det redan finns trygghetsboenden som fyller samma funktion, säger Erik Slottner (KD).

Markus Nyman

Foto: Scharlotte Peppare

Vi tar oron från läkare vid Astrid Lindgrens barnsjukhus på stort allvar

I dag skriver 32 läkare vid Astrid Lindgrens barnsjukhus på Svenska Dagbladets debattsida om brist på vårdplatser och arbetsmiljö. Situationen de

Nytt diagnoscentrum för cancer för tio miljoner

Stockholms läns landsting satsar 10,6 miljoner på ett diagnostiskt centrum för cancer vid Danderyds sjukhus. Det beslutar hälso- och sjukvårdsnä

Indikationer på avvikande mönster visar att granskning av journaler är viktig

Alliansen i Stockholms läns landsting välkomnar att hälso- och sjukvårdsförvaltningen granskar 400 journaler extra för att undersöka misstänkt

Vi kampanjar i Kungsträdgården 18 mars!

Imorgon kampanjar Kristdemokraterna i Stockholms stad i Kungsträdgården kl. 12:00! Erik Slottner, borgarråd, och Caroline Szyber, riksdagsledamot,

Bättre färdtjänst efter åtgärder

Efter att landstinget och taxiföretagen satte in åtgärder mot problemen i färdtjänsten i Stockholms län går det att se tendenser till att utvec

Högre ambitioner för att följa upp vården i Stockholm

Alliansen i Stockholms läns landsting ökar uppföljningen av att landstingets pengar används på rätt sätt genom att stärka uppföljningen av v

”Skattepengar ska inte gå till att hylla rånare”

Stiftelsen Mångkulturellt centrum i Botkyrka, som får 1,4 miljoner i verksamhetsstöd av Stockholms läns landsting i år, har medverkat till en vä

Bygg längdskidtunnel i Stockholm

Pressmeddelande Kristdemokraterna i Stockholm stad Stockholm den 8 mars 2016 Bygg längdskidtunnel i Stockholm Såhär i vasaloppstider är de

Lång väg kvar att gå på Internationella kvinnodagen

I dag den 8 mars är det den Internationella kvinnodagen. Ella Bohlin (KD) som har ansvar för kvinnosjukvården i Stockholms län över att mycket h

Ny partiavdelning och nya ordföranden!

Nu har alla partiavdelningar i Stockholms stad haft sina respektive årsmöten! Vi vill därför passa på att flagga för den nya avdelningen "Jär