KD kräver äldreboendegaranti

Erik Slottner (KD)

De senaste åren har omkring 500-600 personer i Stockholms stad fått avslag på ansökan om plats i äldreboende. Kristdemokraterna vill införa en äldreboendegaranti så att alla över 85 år och som anser sig ha behov erbjuds plats på ett äldreboende.

– Den rödgrönrosa majoriteten måste gå från ord till handling. Vallöftet om en äldreboendegaranti har inte infriats och nu krävs konkreta åtgärder. Kristdemokraterna avsätter 25 miljoner för en äldreboendegaranti i vårt budgetförslag för 2016 och satsar sammantaget drygt 70 miljoner mer än majoriteten på äldreomsorgen, säger Erik Slottner (KD), gruppledare för Kristdemokraterna i Stockholms stadshus.

– Jag ifrågasätter också äldreborgarrådets löfte om att ta fram en ny boendeform som inte kräver biståndsbeslut. Frågan är vad det skulle förändra då det redan finns trygghetsboenden som fyller samma funktion, säger Erik Slottner (KD).

Markus Nyman

Foto: Scharlotte Peppare

”Betonglejon inte tillräckligt för att skydda gatorna mot terror”

Ny plan ska förbättra Stockholms trafik