KD kräver att glasögonbidraget höjs i Stockholm

Barn med glasögon. Foto: Pixabay (Public domain)

Stockholm den 10 juni 2014

Sedan i våras kan barn i Stockholms län på nytt få bidrag för glasögon. På Kristdemokraternas initiativ har glasögonbidraget i Stockholms läns landsting kommit tillbaka, men nu vill partiet justera nivån.

Ella Bohlin (KD)– Barn behöver kunna se för att hänga med i skolan. Det är något som inte går över vid tio års ålder. Glasögonbidraget gör stor skillnad för de mest ekonomiskt utsatta familjerna och är en viktig del i att ge barn och unga i Stockholms län goda uppväxtvillkor, säger Ella Bohlin, Kristdemokraternas förstanamn till landstingsvalet.

Nu kan barn upp till nio års ålder få bidrag med 500 kronor. Kristdemokraterna vill som ett nästa steg fördubbla summan och se över åldersgränsen.

Stig Nyman (KD)Det bidrag vi införde är en bra start och gör stor skillnad jämfört med när det inte fanns något bidrag. Men reformen är inte fullständig. Vi vet att behoven hos många av Stockholms familjer är större än så, säger Stig Nyman (KD), landstingsråd och gruppledare.

För mer information:
Simon Olsson

Kommentar angående problem i journalsystem för BB

Journalsystemet Obstretrix används för att överföra den gravida kvinnans och fostrets journaler från mödravården till förlossningsavdelningen.

I dag får SL en ny taxa och tar bort zonerna

Kristdemokraterna, Miljöpartiet, Moderaterna, Liberalerna och Centerpartiet i Stockholms läns landsting tecknade i våras en överenskommelse om kol

Ökat stöd till barn med autismspektrumdiagnos

Under 2017 bygger Stockholms läns landsting ut stödet från habiliteringen så att alla barn och unga till och med 18 år med autismspektrumdiagnos,