KD kräver att glasögonbidraget höjs i Stockholm

Barn med glasögon. Foto: Pixabay (Public domain)

Stockholm den 10 juni 2014

Sedan i våras kan barn i Stockholms län på nytt få bidrag för glasögon. På Kristdemokraternas initiativ har glasögonbidraget i Stockholms läns landsting kommit tillbaka, men nu vill partiet justera nivån.

Ella Bohlin (KD)– Barn behöver kunna se för att hänga med i skolan. Det är något som inte går över vid tio års ålder. Glasögonbidraget gör stor skillnad för de mest ekonomiskt utsatta familjerna och är en viktig del i att ge barn och unga i Stockholms län goda uppväxtvillkor, säger Ella Bohlin, Kristdemokraternas förstanamn till landstingsvalet.

Nu kan barn upp till nio års ålder få bidrag med 500 kronor. Kristdemokraterna vill som ett nästa steg fördubbla summan och se över åldersgränsen.

Stig Nyman (KD)Det bidrag vi införde är en bra start och gör stor skillnad jämfört med när det inte fanns något bidrag. Men reformen är inte fullständig. Vi vet att behoven hos många av Stockholms familjer är större än så, säger Stig Nyman (KD), landstingsråd och gruppledare.

För mer information:
Simon Olsson

Lösning på plats för Danderyds barnakut

Lättakuten vid Danderyds sjukhus kommer inte att stänga vid årsskiftet utan ge vård för barn tills den nya organisationen för akutsjukvården ä

Alliansen förstärker barnmorskemottagningarna i Stockholms län med 25 miljoner kronor

Stockholms läns landsting har beslutat att satsa på barnmorskemottagningarna och skjuter till 25 miljoner kronor extra. Pengarna kommer till mottagn

Det här gör vi för benskörhet

Osteoporos är en sjukdom som drabbar många kvinnor. Ella Bohlin (KD) har lyft upp den på agendan i arbetet i Stockholms läns landsting. I dagarna

Alliansen startar upphandling av färdtjänsten med krav på sociala villkor

Nu startar nästa upphandling av färdtjänsten i Stockholms län. Alliansen har två prioriteringar: Att ställa krav på arbetsrättsliga och social

Stockholm inför en egen kömiljard

När regeringen kom till makten avskaffades kömiljarden. I dag tog därför landstingsstyrelsen i Stockholms läns landsting beslut om att införa en