KD kräver avhopparverksamhet för islamistiska extremister

Tisdagen den 10 maj besöker Erik Slottner (KD) Fryshusets avhopparverksamhet för högerextremister, EXIT. Erik Slottner som är gruppledare för Kristdemokraterna i Stockholms stadshus kommer också att träffa Robert Örell, en av personerna bakom projektet Syrealize. Syrealize bedriver anhörigstöd som vänder sig till föräldrar vars barn riskerar att resa för att strida med Islamiska staten (IS), eller som redan har gett sig av.

Kristdemokraterna har kritiserat Stockholms stads förslag till strategi mot våldsbejakande extremism för att den saknar tillräckligt fokus på anhörigstöd och specifik avhopparverksamhet för islimistiska extremister. Strategin ska antas vid kommunfullmäktige den 16 maj.

– Den rödgrönrosa majoriteten har inte vågat peka ut de betydande skillnader som finns mellan islamistisk extremism, vänsterextremism och högerextremism. Fryshuset har idag avhopparverksamhet för högerextrema. Kristdemokraterna anser att det nu också behövs specifik avhopparverksamhet för islamistiska extremister.

– Hur når vi familj och föräldrar till unga radikaliserade? Den frågan lämnar de rödgrönrosas förslag till strategi helt obesvarad och det är undermåligt. Vi anser att ett första steg borde ha varit att använda sig av den kunskap som finns från bl.a Exit och Syrealize, avslutar Erik Slottner.

Vi tar oron från läkare vid Astrid Lindgrens barnsjukhus på stort allvar

I dag skriver 32 läkare vid Astrid Lindgrens barnsjukhus på Svenska Dagbladets debattsida om brist på vårdplatser och arbetsmiljö. Situationen de

Nytt diagnoscentrum för cancer för tio miljoner

Stockholms läns landsting satsar 10,6 miljoner på ett diagnostiskt centrum för cancer vid Danderyds sjukhus. Det beslutar hälso- och sjukvårdsnä

Indikationer på avvikande mönster visar att granskning av journaler är viktig

Alliansen i Stockholms läns landsting välkomnar att hälso- och sjukvårdsförvaltningen granskar 400 journaler extra för att undersöka misstänkt

Vi kampanjar i Kungsträdgården 18 mars!

Imorgon kampanjar Kristdemokraterna i Stockholms stad i Kungsträdgården kl. 12:00! Erik Slottner, borgarråd, och Caroline Szyber, riksdagsledamot,

Bättre färdtjänst efter åtgärder

Efter att landstinget och taxiföretagen satte in åtgärder mot problemen i färdtjänsten i Stockholms län går det att se tendenser till att utvec

Högre ambitioner för att följa upp vården i Stockholm

Alliansen i Stockholms läns landsting ökar uppföljningen av att landstingets pengar används på rätt sätt genom att stärka uppföljningen av v

”Skattepengar ska inte gå till att hylla rånare”

Stiftelsen Mångkulturellt centrum i Botkyrka, som får 1,4 miljoner i verksamhetsstöd av Stockholms läns landsting i år, har medverkat till en vä

Bygg längdskidtunnel i Stockholm

Pressmeddelande Kristdemokraterna i Stockholm stad Stockholm den 8 mars 2016 Bygg längdskidtunnel i Stockholm Såhär i vasaloppstider är de

Lång väg kvar att gå på Internationella kvinnodagen

I dag den 8 mars är det den Internationella kvinnodagen. Ella Bohlin (KD) som har ansvar för kvinnosjukvården i Stockholms län över att mycket h

Ny partiavdelning och nya ordföranden!

Nu har alla partiavdelningar i Stockholms stad haft sina respektive årsmöten! Vi vill därför passa på att flagga för den nya avdelningen "Jär