KD kräver avhopparverksamhet för islamistiska extremister

Tisdagen den 10 maj besöker Erik Slottner (KD) Fryshusets avhopparverksamhet för högerextremister, EXIT. Erik Slottner som är gruppledare för Kristdemokraterna i Stockholms stadshus kommer också att träffa Robert Örell, en av personerna bakom projektet Syrealize. Syrealize bedriver anhörigstöd som vänder sig till föräldrar vars barn riskerar att resa för att strida med Islamiska staten (IS), eller som redan har gett sig av.

Kristdemokraterna har kritiserat Stockholms stads förslag till strategi mot våldsbejakande extremism för att den saknar tillräckligt fokus på anhörigstöd och specifik avhopparverksamhet för islimistiska extremister. Strategin ska antas vid kommunfullmäktige den 16 maj.

– Den rödgrönrosa majoriteten har inte vågat peka ut de betydande skillnader som finns mellan islamistisk extremism, vänsterextremism och högerextremism. Fryshuset har idag avhopparverksamhet för högerextrema. Kristdemokraterna anser att det nu också behövs specifik avhopparverksamhet för islamistiska extremister.

– Hur når vi familj och föräldrar till unga radikaliserade? Den frågan lämnar de rödgrönrosas förslag till strategi helt obesvarad och det är undermåligt. Vi anser att ett första steg borde ha varit att använda sig av den kunskap som finns från bl.a Exit och Syrealize, avslutar Erik Slottner.

Nytt centrum ska hjälpa barn med allergi

Budgeten för 2018: Så mycket pengar får vården och kollektivtrafiken

En attraktiv, hållbar och växande Stockholmsregion med frihet för invånarna. Det är målet när Alliansen i Stockholms läns landsting presentera

Så hjälper vi barn med ADHD bättre

Genom att olika delar av samhället hjälps åt kan barn som har ADHD få bättre och bättre förutsättningar. Det skriver barn- och äldrelandsting

”Det måste gå att freda sin mark”

Kojor, tält och husvagnar. Tillfälliga bosättningar på privat mark gör att ägaren inte kan använda marken. Ofta måste markägaren städa, sane

Välkomna på medlemskväll med Ebba Busch Thor

Den 10 maj har vi äran att gästas av vår partiledare Ebba Busch Thor som kommer hålla ett inspirerande anförande och mingla tillsammans med oss.

Här byggs förlossningsvården ut mest i Stockholm

Nästa år flyttar förlossningskliniken på Huddinge sjukhus till en nybyggd avdelning. De kommande åren sker den största ökningen av kapaciteten

Kunskapen om lipödem ska öka i Stockholm

Landstingsrådet Ella Bohlin (KD) har engagerat sig för de kvinnor som drabbas av lipödem. Som ansvarig för kroniska sjukdomar och kvinnosjukvårde