KD kräver avhopparverksamhet för islamistiska extremister

Tisdagen den 10 maj besöker Erik Slottner (KD) Fryshusets avhopparverksamhet för högerextremister, EXIT. Erik Slottner som är gruppledare för Kristdemokraterna i Stockholms stadshus kommer också att träffa Robert Örell, en av personerna bakom projektet Syrealize. Syrealize bedriver anhörigstöd som vänder sig till föräldrar vars barn riskerar att resa för att strida med Islamiska staten (IS), eller som redan har gett sig av.

Kristdemokraterna har kritiserat Stockholms stads förslag till strategi mot våldsbejakande extremism för att den saknar tillräckligt fokus på anhörigstöd och specifik avhopparverksamhet för islimistiska extremister. Strategin ska antas vid kommunfullmäktige den 16 maj.

– Den rödgrönrosa majoriteten har inte vågat peka ut de betydande skillnader som finns mellan islamistisk extremism, vänsterextremism och högerextremism. Fryshuset har idag avhopparverksamhet för högerextrema. Kristdemokraterna anser att det nu också behövs specifik avhopparverksamhet för islamistiska extremister.

– Hur når vi familj och föräldrar till unga radikaliserade? Den frågan lämnar de rödgrönrosas förslag till strategi helt obesvarad och det är undermåligt. Vi anser att ett första steg borde ha varit att använda sig av den kunskap som finns från bl.a Exit och Syrealize, avslutar Erik Slottner.

Ekerölinjen ännu en pendelbåtssuccé

Den nya pendelbåten mellan Ekerö och Stockholms city är en framgång och blir permanent, med dubbelt så hög kapacitet i rusningstid. Utvecklingen

End of the road? Miljarder saknas för Tvärförbindelse Södertörn

"Det här är illa, riktigt illa", säger Karl Henriksson (KD), angående att 5,6 miljarder kronor saknas för att bygga Tvärförbindelse Södertör