KD-kritik mot kamerabeslut

Pressmeddelande, 2015-09-01

Förvaltningsrätten säger nej till polisens begäran om kameror vid Rinkeby centrum, Spånga station, Tenstaplan och Tenstagången.

Erik Slottner (KD), gruppledare för Kristdemokraterna i Stockholms stadshus, är kritisk till beslutet och vill se fler kameror på lämpliga platser i Stockholm, däribland Fridhemsplan, Sergels torg och Centralstationen:

– Förvaltningsrättens beslut är en stor besvikelse. Rätten tycks värna om brottslingarnas integritet, snarare än att ta hänsyn till medborgarnas intressen och säkerhet. Genom att använda kameror i brottsutsatta miljöer eller platser som upplevs som otrygga kan vi förebygga brottslighet och förhindra våldsbrott. De aktuella platserna i nordvästra Stockholm är lämpliga för kamerabevakning. Fridhemsplan, Sergels torg och Centralstationen är andra platser där kameror skulle kunna fylla en betydelsefull funktion, säger Erik Slottner (KD).

– Utöver kameror krävs självfallet en rad andra brottsförebyggande åtgärder, till exempel mobila poliskontor, regelbunden polispatrullering inom brottsutsatta områden samt samverkan med krogägare, volontärer och det civila samhället, säger Erik Slottner (KD).

Kameror finns sedan juli 2012 på Stureplan och Medborgarplatsen.

Markus Nyman 076-122 99 11

Vi tar oron från läkare vid Astrid Lindgrens barnsjukhus på stort allvar

I dag skriver 32 läkare vid Astrid Lindgrens barnsjukhus på Svenska Dagbladets debattsida om brist på vårdplatser och arbetsmiljö. Situationen de

Nytt diagnoscentrum för cancer för tio miljoner

Stockholms läns landsting satsar 10,6 miljoner på ett diagnostiskt centrum för cancer vid Danderyds sjukhus. Det beslutar hälso- och sjukvårdsnä

Indikationer på avvikande mönster visar att granskning av journaler är viktig

Alliansen i Stockholms läns landsting välkomnar att hälso- och sjukvårdsförvaltningen granskar 400 journaler extra för att undersöka misstänkt

Vi kampanjar i Kungsträdgården 18 mars!

Imorgon kampanjar Kristdemokraterna i Stockholms stad i Kungsträdgården kl. 12:00! Erik Slottner, borgarråd, och Caroline Szyber, riksdagsledamot,

Bättre färdtjänst efter åtgärder

Efter att landstinget och taxiföretagen satte in åtgärder mot problemen i färdtjänsten i Stockholms län går det att se tendenser till att utvec

Högre ambitioner för att följa upp vården i Stockholm

Alliansen i Stockholms läns landsting ökar uppföljningen av att landstingets pengar används på rätt sätt genom att stärka uppföljningen av v

”Skattepengar ska inte gå till att hylla rånare”

Stiftelsen Mångkulturellt centrum i Botkyrka, som får 1,4 miljoner i verksamhetsstöd av Stockholms läns landsting i år, har medverkat till en vä

Bygg längdskidtunnel i Stockholm

Pressmeddelande Kristdemokraterna i Stockholm stad Stockholm den 8 mars 2016 Bygg längdskidtunnel i Stockholm Såhär i vasaloppstider är de

Lång väg kvar att gå på Internationella kvinnodagen

I dag den 8 mars är det den Internationella kvinnodagen. Ella Bohlin (KD) som har ansvar för kvinnosjukvården i Stockholms län över att mycket h

Ny partiavdelning och nya ordföranden!

Nu har alla partiavdelningar i Stockholms stad haft sina respektive årsmöten! Vi vill därför passa på att flagga för den nya avdelningen "Jär