KD-kritik mot kamerabeslut

Pressmeddelande, 2015-09-01

Förvaltningsrätten säger nej till polisens begäran om kameror vid Rinkeby centrum, Spånga station, Tenstaplan och Tenstagången.

Erik Slottner (KD), gruppledare för Kristdemokraterna i Stockholms stadshus, är kritisk till beslutet och vill se fler kameror på lämpliga platser i Stockholm, däribland Fridhemsplan, Sergels torg och Centralstationen:

– Förvaltningsrättens beslut är en stor besvikelse. Rätten tycks värna om brottslingarnas integritet, snarare än att ta hänsyn till medborgarnas intressen och säkerhet. Genom att använda kameror i brottsutsatta miljöer eller platser som upplevs som otrygga kan vi förebygga brottslighet och förhindra våldsbrott. De aktuella platserna i nordvästra Stockholm är lämpliga för kamerabevakning. Fridhemsplan, Sergels torg och Centralstationen är andra platser där kameror skulle kunna fylla en betydelsefull funktion, säger Erik Slottner (KD).

– Utöver kameror krävs självfallet en rad andra brottsförebyggande åtgärder, till exempel mobila poliskontor, regelbunden polispatrullering inom brottsutsatta områden samt samverkan med krogägare, volontärer och det civila samhället, säger Erik Slottner (KD).

Kameror finns sedan juli 2012 på Stureplan och Medborgarplatsen.

Markus Nyman 076-122 99 11

”Betonglejon inte tillräckligt för att skydda gatorna mot terror”

Ny plan ska förbättra Stockholms trafik

Dags att besluta om budgeten för Stockholms läns landsting