KD-kritik mot kamerabeslut

Pressmeddelande, 2015-09-01

Förvaltningsrätten säger nej till polisens begäran om kameror vid Rinkeby centrum, Spånga station, Tenstaplan och Tenstagången.

Erik Slottner (KD), gruppledare för Kristdemokraterna i Stockholms stadshus, är kritisk till beslutet och vill se fler kameror på lämpliga platser i Stockholm, däribland Fridhemsplan, Sergels torg och Centralstationen:

– Förvaltningsrättens beslut är en stor besvikelse. Rätten tycks värna om brottslingarnas integritet, snarare än att ta hänsyn till medborgarnas intressen och säkerhet. Genom att använda kameror i brottsutsatta miljöer eller platser som upplevs som otrygga kan vi förebygga brottslighet och förhindra våldsbrott. De aktuella platserna i nordvästra Stockholm är lämpliga för kamerabevakning. Fridhemsplan, Sergels torg och Centralstationen är andra platser där kameror skulle kunna fylla en betydelsefull funktion, säger Erik Slottner (KD).

– Utöver kameror krävs självfallet en rad andra brottsförebyggande åtgärder, till exempel mobila poliskontor, regelbunden polispatrullering inom brottsutsatta områden samt samverkan med krogägare, volontärer och det civila samhället, säger Erik Slottner (KD).

Kameror finns sedan juli 2012 på Stureplan och Medborgarplatsen.

Markus Nyman 076-122 99 11

Nytt centrum ska hjälpa barn med allergi

Budgeten för 2018: Så mycket pengar får vården och kollektivtrafiken

En attraktiv, hållbar och växande Stockholmsregion med frihet för invånarna. Det är målet när Alliansen i Stockholms läns landsting presentera

Så hjälper vi barn med ADHD bättre

Genom att olika delar av samhället hjälps åt kan barn som har ADHD få bättre och bättre förutsättningar. Det skriver barn- och äldrelandsting

”Det måste gå att freda sin mark”

Kojor, tält och husvagnar. Tillfälliga bosättningar på privat mark gör att ägaren inte kan använda marken. Ofta måste markägaren städa, sane

Välkomna på medlemskväll med Ebba Busch Thor

Den 10 maj har vi äran att gästas av vår partiledare Ebba Busch Thor som kommer hålla ett inspirerande anförande och mingla tillsammans med oss.

Här byggs förlossningsvården ut mest i Stockholm

Nästa år flyttar förlossningskliniken på Huddinge sjukhus till en nybyggd avdelning. De kommande åren sker den största ökningen av kapaciteten

Kunskapen om lipödem ska öka i Stockholm

Landstingsrådet Ella Bohlin (KD) har engagerat sig för de kvinnor som drabbas av lipödem. Som ansvarig för kroniska sjukdomar och kvinnosjukvårde