Lennart Koskinen nomineras till Etikprövningsnämnden

Stockholm den 11 juni 2013

Kristdemokraterna i Stockholms läns landsting har i dag nominerat den tidigare biskopen Lennart Koskinen till den regionala etikprövningsnämnden i Stockholm.

Lennart Koskinen. Foto: BildVision Visby– Lennart Koskinen är en välkänd, respekterad etiker som inte drar sig för att säga ifrån mot orättvisor och när människor far illa i vårt samhälle. Han kommer att tillföra mycket till diskussionen om vilka gränser som den medicinska vetenskapen ska hålla sig till, säger Stig Nyman, forskningslandstingsråd och gruppledare för Kristdemokraterna i Stockholms läns landsting.

De regionala etikprövningsnämnderna ska pröva forskning som avser människor, så att den enskilda människan och människovärdet skyddas. Lennart Koskinen, som bland annat har skrivit boken ”Vad är rätt? – handbok i etik”, sitter i dag i Kristdemokraternas partistyrelse.

– Stockholm är en av världens främsta regioner när det gäller medicinsk forskning, men samtidigt som vi ser att mänskligheten gör enorma framsteg får vi inte glömma bort varje enskild människas unika värde. Jag ser fram emot att vara en del av arbetet med det etiska perspektivet på vetenskapen, säger Lennart Koskinen.

För mer information:
Lennart Koskinen
Kristdemokraterna

Stig Nyman (KD)
Landstingsråd, gruppledare

Simon Olsson

”Betonglejon inte tillräckligt för att skydda gatorna mot terror”

Ny plan ska förbättra Stockholms trafik

Dags att besluta om budgeten för Stockholms läns landsting

Fyra av fem vårdcentraler har KD-vallöftet äldremottagning

Jakob Forssmed håller partiledartal 16 juni

Ella Bohlin kallar till samråd kring förlossningar inför sommaren