Lennart Koskinen nomineras till Etikprövningsnämnden

Stockholm den 11 juni 2013

Kristdemokraterna i Stockholms läns landsting har i dag nominerat den tidigare biskopen Lennart Koskinen till den regionala etikprövningsnämnden i Stockholm.

Lennart Koskinen. Foto: BildVision Visby– Lennart Koskinen är en välkänd, respekterad etiker som inte drar sig för att säga ifrån mot orättvisor och när människor far illa i vårt samhälle. Han kommer att tillföra mycket till diskussionen om vilka gränser som den medicinska vetenskapen ska hålla sig till, säger Stig Nyman, forskningslandstingsråd och gruppledare för Kristdemokraterna i Stockholms läns landsting.

De regionala etikprövningsnämnderna ska pröva forskning som avser människor, så att den enskilda människan och människovärdet skyddas. Lennart Koskinen, som bland annat har skrivit boken ”Vad är rätt? – handbok i etik”, sitter i dag i Kristdemokraternas partistyrelse.

– Stockholm är en av världens främsta regioner när det gäller medicinsk forskning, men samtidigt som vi ser att mänskligheten gör enorma framsteg får vi inte glömma bort varje enskild människas unika värde. Jag ser fram emot att vara en del av arbetet med det etiska perspektivet på vetenskapen, säger Lennart Koskinen.

För mer information:
Lennart Koskinen
Kristdemokraterna

Stig Nyman (KD)
Landstingsråd, gruppledare

Simon Olsson

Skola för barn med allergi får pris

Astma- och allergiskolan på Sachsska barn- och ungdomssjukhuset får Bemötandepriset från Stockholms läns landsting 2017. Teamets stöd till barn

Våga fråga om våld i nära relationer!

Att bli slagen av den du älskar. Att bli psykiskt misshandlad av den du lever med. Att bli hotad av en familjemedlem. Att tvingas uppsöka vård för

Nu inför vi alkolås på SL:s stationer

De stationer där förarna kliver av och på SL:s tåg ska få alkolås. Det gör att låsen blir billigare att installera och kan införas snabbare i

Stockholm inför vårdval för sexmottagningar

Den som behöver hjälp som rör sexualitet, sex och samlevnad eller könssjukdomar ska nu kunna välja vårdgivare genom vårdval i Stockholms län.

Alliansen höjer bidraget till ideella organisationer

Landstinget delar varje år ut bidrag till ideella organisationer som kompletterar eller förstärker hälso- och sjukvården. För 2018 höjs summan

Dags att planera för vården till 2040

Framtidens hälso- och sjukvård kräver långsiktig planering. Alliansen vill ta ansvar för framtidens utmaningar och tillsätter därför en långt