KD röstade nej till strategi mot våldsbejakande extremism

”Jag är besviken över att så många partier ikväll valde att stödja den uppenbart undermåliga strategin”, säger Erik Slottner (KD), gruppledare i Stockholms stadshus, med anledning av att kommunfullmäktige ikväll beslutat om riktlinjer för stadens arbete mot våldsbejakande extremism.

Ikväll beslutade Stockholms kommunfullmäktige om riktlinjer mot våldsbejakande extremism. Kristdemokraterna var det enda partiet som röstade nej till den rödgrönrosa strategin i kommunstyrelsen, och det gjorde man även vid kvällens omröstning i kommunfullmäktige. Kristdemokraternas gruppledare, Erik Slottner (KD), yrkade istället på att riktlinjerna skulle återremitteras för att kunna omarbetas.

– Jag är besviken över att så många partier ikväll valde att stödja den uppenbart undermåliga strategin mot våldsbejakande extremism. Stockholm behöver en strategi med konkreta åtgärder, centrala riktlinjer och ett stadsgemensamt förhållningssätt som kan fungera som vägledning för stadens medarbetare. En så här allmänt hållen text kommer dock att få svårt att göra skillnad i praktiken och det riskerar att slå tillbaka mot stockholmarna. Det hade behövt något mycket bättre och mer handlingskraftigt, säger Erik Slottner (KD).

– Få väljer mellan att gå med i AFA, Svenska motståndsrörelsen eller IS. Trots det tydliggörs inte hur de våldsbejakande grupperna och deras miljöer skiljer sig åt, eller vilka olika åtgärder som kan behöva vidtas för att bekämpa dem. Det här är alldeles för dåligt. Kristdemokraterna anser exempelvis att imamernas roll behöver lyftas fram. Teologiska argument kan ofta bita hårdast på islamistiska extremister, medan andra argument och metoder är mer behjälpliga för att avradikalisera högerextremister eller vänsterextremister, säger Erik Slottner (KD).

Kristdemokraterna anser dessutom att det behövs en specifik avhopparverksamhet för våldsbejakande islamister.

– Det duger inte att som strategin hänvisa till en central verksamhet för avhoppare från grov kriminalitet i allmänhet. Jag har själv nyligen träffat Fryshuset som bedriver avhopparverksamhet för högerextrema, och det behövs liknande verksamhet för islamistiska extremister, avslutar Erik Slottner.

Nytt diagnoscentrum för cancer för tio miljoner

Stockholms läns landsting satsar 10,6 miljoner på ett diagnostiskt centrum för cancer vid Danderyds sjukhus. Det beslutar hälso- och sjukvårdsnä

Indikationer på avvikande mönster visar att granskning av journaler är viktig

Alliansen i Stockholms läns landsting välkomnar att hälso- och sjukvårdsförvaltningen granskar 400 journaler extra för att undersöka misstänkt

Vi kampanjar i Kungsträdgården 18 mars!

Imorgon kampanjar Kristdemokraterna i Stockholms stad i Kungsträdgården kl. 12:00! Erik Slottner, borgarråd, och Caroline Szyber, riksdagsledamot,

Bättre färdtjänst efter åtgärder

Efter att landstinget och taxiföretagen satte in åtgärder mot problemen i färdtjänsten i Stockholms län går det att se tendenser till att utvec

Högre ambitioner för att följa upp vården i Stockholm

Alliansen i Stockholms läns landsting ökar uppföljningen av att landstingets pengar används på rätt sätt genom att stärka uppföljningen av v

”Skattepengar ska inte gå till att hylla rånare”

Stiftelsen Mångkulturellt centrum i Botkyrka, som får 1,4 miljoner i verksamhetsstöd av Stockholms läns landsting i år, har medverkat till en vä

Bygg längdskidtunnel i Stockholm

Pressmeddelande Kristdemokraterna i Stockholm stad Stockholm den 8 mars 2016 Bygg längdskidtunnel i Stockholm Såhär i vasaloppstider är de

Lång väg kvar att gå på Internationella kvinnodagen

I dag den 8 mars är det den Internationella kvinnodagen. Ella Bohlin (KD) som har ansvar för kvinnosjukvården i Stockholms län över att mycket h

Ny partiavdelning och nya ordföranden!

Nu har alla partiavdelningar i Stockholms stad haft sina respektive årsmöten! Vi vill därför passa på att flagga för den nya avdelningen "Jär

Alliansen fortsatt större än rödgröna i ny mätning

Novus har för Stockholms Tidningens räkning frågat 1 100 personer i Stockholms län om deras sympatier i landstingsvalet. Allianspartierna samlar 4