KD röstade nej till strategi mot våldsbejakande extremism

”Jag är besviken över att så många partier ikväll valde att stödja den uppenbart undermåliga strategin”, säger Erik Slottner (KD), gruppledare i Stockholms stadshus, med anledning av att kommunfullmäktige ikväll beslutat om riktlinjer för stadens arbete mot våldsbejakande extremism.

Ikväll beslutade Stockholms kommunfullmäktige om riktlinjer mot våldsbejakande extremism. Kristdemokraterna var det enda partiet som röstade nej till den rödgrönrosa strategin i kommunstyrelsen, och det gjorde man även vid kvällens omröstning i kommunfullmäktige. Kristdemokraternas gruppledare, Erik Slottner (KD), yrkade istället på att riktlinjerna skulle återremitteras för att kunna omarbetas.

– Jag är besviken över att så många partier ikväll valde att stödja den uppenbart undermåliga strategin mot våldsbejakande extremism. Stockholm behöver en strategi med konkreta åtgärder, centrala riktlinjer och ett stadsgemensamt förhållningssätt som kan fungera som vägledning för stadens medarbetare. En så här allmänt hållen text kommer dock att få svårt att göra skillnad i praktiken och det riskerar att slå tillbaka mot stockholmarna. Det hade behövt något mycket bättre och mer handlingskraftigt, säger Erik Slottner (KD).

– Få väljer mellan att gå med i AFA, Svenska motståndsrörelsen eller IS. Trots det tydliggörs inte hur de våldsbejakande grupperna och deras miljöer skiljer sig åt, eller vilka olika åtgärder som kan behöva vidtas för att bekämpa dem. Det här är alldeles för dåligt. Kristdemokraterna anser exempelvis att imamernas roll behöver lyftas fram. Teologiska argument kan ofta bita hårdast på islamistiska extremister, medan andra argument och metoder är mer behjälpliga för att avradikalisera högerextremister eller vänsterextremister, säger Erik Slottner (KD).

Kristdemokraterna anser dessutom att det behövs en specifik avhopparverksamhet för våldsbejakande islamister.

– Det duger inte att som strategin hänvisa till en central verksamhet för avhoppare från grov kriminalitet i allmänhet. Jag har själv nyligen träffat Fryshuset som bedriver avhopparverksamhet för högerextrema, och det behövs liknande verksamhet för islamistiska extremister, avslutar Erik Slottner.

Nytt centrum ska hjälpa barn med allergi

Budgeten för 2018: Så mycket pengar får vården och kollektivtrafiken

En attraktiv, hållbar och växande Stockholmsregion med frihet för invånarna. Det är målet när Alliansen i Stockholms läns landsting presentera

Så hjälper vi barn med ADHD bättre

Genom att olika delar av samhället hjälps åt kan barn som har ADHD få bättre och bättre förutsättningar. Det skriver barn- och äldrelandsting

”Det måste gå att freda sin mark”

Kojor, tält och husvagnar. Tillfälliga bosättningar på privat mark gör att ägaren inte kan använda marken. Ofta måste markägaren städa, sane

Välkomna på medlemskväll med Ebba Busch Thor

Den 10 maj har vi äran att gästas av vår partiledare Ebba Busch Thor som kommer hålla ett inspirerande anförande och mingla tillsammans med oss.

Här byggs förlossningsvården ut mest i Stockholm

Nästa år flyttar förlossningskliniken på Huddinge sjukhus till en nybyggd avdelning. De kommande åren sker den största ökningen av kapaciteten

Kunskapen om lipödem ska öka i Stockholm

Landstingsrådet Ella Bohlin (KD) har engagerat sig för de kvinnor som drabbas av lipödem. Som ansvarig för kroniska sjukdomar och kvinnosjukvårde