KD röstade nej vid beslut om Nobel Center

Sent på måndagskvällen (25/4) beslutade Stockholms kommunfullmäktige om Nobel Center på Blasieholmen. En majoritet i kommunfullmäktige, bestående av S, M och C, röstade ja till exploateringsavtalet och detaljplanen, men Kristdemokraterna (KD) röstade nej.

KD anser att byggnaden är alldeles för klumpig och modernistisk för en så kulturhistoriskt känslig plats och menar att de drastiskt ökande kostnaderna för byggnationen på Blasieholmen blir ett slöseri med skattebetalarnas pengar.

Kristdemokraterna i Stockholms stadshus gruppledare, Erik Slottner, som även talade vid en demonstration mot Nobelbygget på Blasieholmen, kommenterar beslutet:

– Stadsbyggnadspolitik kräver ett stort mått av fingertoppskänsla, men det saknas tyvärr helt. Nu ska man riva tullhuset från 1876 och ersätta med en fyrkantig nymodernistisk kub, på Blasieholmen – mitt i Stockholms hjärta. Beslutet tar ingen hänsyn till kulturhistoriska värden eller den folkliga opinionen, och för mig är det ofattbart, säger Erik Slottner (KD).

– En del partier har envist hävdat att politiker inte ska lägga sig i gestaltningsfrågor, att vi inte ska tycka till om vad som är fult eller fint. Det är bland det dummaste jag hört. När man ser ritningarna för Nobel Center går tankarna till en gyllene kärnkraftsreaktor, men med S inställning tycks det lika gärna ha kunnat vara ett sjuvåningars punkthus från 1974. I Sovjetunionen gjorde man så här när man förnyade platser, men i Stockholm finns inget folkligt stöd för att byta ut fler klassiska byggnader mot modernistiska klossar. Det här är fel hus på fel plats, avslutar Erik Slottner.

Pressekreterare:

Christian Carlsson

Vi tar oron från läkare vid Astrid Lindgrens barnsjukhus på stort allvar

I dag skriver 32 läkare vid Astrid Lindgrens barnsjukhus på Svenska Dagbladets debattsida om brist på vårdplatser och arbetsmiljö. Situationen de

Nytt diagnoscentrum för cancer för tio miljoner

Stockholms läns landsting satsar 10,6 miljoner på ett diagnostiskt centrum för cancer vid Danderyds sjukhus. Det beslutar hälso- och sjukvårdsnä

Indikationer på avvikande mönster visar att granskning av journaler är viktig

Alliansen i Stockholms läns landsting välkomnar att hälso- och sjukvårdsförvaltningen granskar 400 journaler extra för att undersöka misstänkt

Vi kampanjar i Kungsträdgården 18 mars!

Imorgon kampanjar Kristdemokraterna i Stockholms stad i Kungsträdgården kl. 12:00! Erik Slottner, borgarråd, och Caroline Szyber, riksdagsledamot,

Bättre färdtjänst efter åtgärder

Efter att landstinget och taxiföretagen satte in åtgärder mot problemen i färdtjänsten i Stockholms län går det att se tendenser till att utvec

Högre ambitioner för att följa upp vården i Stockholm

Alliansen i Stockholms läns landsting ökar uppföljningen av att landstingets pengar används på rätt sätt genom att stärka uppföljningen av v

”Skattepengar ska inte gå till att hylla rånare”

Stiftelsen Mångkulturellt centrum i Botkyrka, som får 1,4 miljoner i verksamhetsstöd av Stockholms läns landsting i år, har medverkat till en vä

Bygg längdskidtunnel i Stockholm

Pressmeddelande Kristdemokraterna i Stockholm stad Stockholm den 8 mars 2016 Bygg längdskidtunnel i Stockholm Såhär i vasaloppstider är de

Lång väg kvar att gå på Internationella kvinnodagen

I dag den 8 mars är det den Internationella kvinnodagen. Ella Bohlin (KD) som har ansvar för kvinnosjukvården i Stockholms län över att mycket h

Ny partiavdelning och nya ordföranden!

Nu har alla partiavdelningar i Stockholms stad haft sina respektive årsmöten! Vi vill därför passa på att flagga för den nya avdelningen "Jär